• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Resetips Baltikum och norra Polen

Hej gott folk!

I slutet av juli styr vi kosan (eller bilen...) mot Baltikum. Färja från Stockholm till Estland och hem via Krakov i Polen.

Kan någon tipsa om intressanta saker att se, platser att besöka, saker att göra?

Tack på förhand!

//Anders
 
Bialowieza

Har varit tre gånger i Bialowieza nationalpark i nordöstra Polen, Enda kvarvarande resten av sydlig urskog i Europa, helt otroligt ställe. Varg, Lo, Vildsvin, Visent, Svart stork, m m. Rekomenderas!
 
Estland

Har sett mer eller mindre varje liten hala i Estland. Nar ni besokt gamla stan i Tallin rekommenderar jag starkt en tur till Dago (Saaremaa) dit ni tar er med farja fran den estniska vastkusten. Den anrika staden Kurassare, med sin biskopsfasning ar vacker om sommaren. Pa vagen ned mot Riga passerar du sedan Parnu som ar Estlands eget sommarhak. Harliga sandstrander och en kaffe pa strandhotellet Ranna ar aldrig fel. Har ni mer tid, sa bege er sydost i riktning mot den Ryska gransen, dar man kan vandra pa spangar i harliga mossmarker. Har gar kalkstensgrunden over i sandsten och moerna ter sig oandliga. Pa vagen passerar ni Viljandi, som har en gammal fastningsruin vackert belagen hogt over en sjo och Tartu (Sveriges 3e universitesstad!) med det vackra domberget (Toomemagi) och sa forstas Universitetet som staden kretsar kring. I Tartu ar Wilde Cafe och Pub ett maste!!! (Prova deras eget vitlogsbrod (kuuslaukuleivad) ch du kommer inte att bli besviken!) Om ni ar skidintresserade aker ni fran Tartu till Ottepaa, som ju arligen arrangerar varldscupstavlingar i langdskidakning. Sjalva skidstadion maste sagas vara ett av de mindre trevliga Sovjet-arven, men naturen runtomkring ar vacker, smakupperad och massa sjoar. I Ottepaas kyrka lades grunden till Estlands sjalvstandighet nagon gang pa 1920-talet...

Hoppas ni far en harlig resa!
 
Re: Bialowieza

JohnnyL; sa:
Har varit tre gånger i Bialowieza nationalpark i nordöstra Polen, Enda kvarvarande resten av sydlig urskog i Europa, helt otroligt ställe. Varg, Lo, Vildsvin, Visent, Svart stork, m m. Rekomenderas!

Jag kan bara instämma i denna rekommendation! Detta måste ses. När vi var där hade vi turen att guiden gick vilse så vi var i områden där besökare aldrig får gå normalt sett. En stor upplevelse för den som gillar skog.

Jag har en bild från Bialowieza i mitt fotoalbum :)

/Andreas
 
Estland

Kan bare bekrefte dette som Sara har skrevet, hun har satt opp en fin rute om Estland. Er selv estisk og bor i Tartu. Men hvis dere vil se en lite annerledes Estland må dere reise til vestre delen av landet og bes¸ke Narva hvor Karl XII fikk den store seieren sin.

Hvis det er noe du lurer på er jeg hjelpsom til å svare.

Lykke til!

Terje
 
En rettelse

Altså til ¸stre delen av Estland (ikke vestre), mot grensen til Russland ;)
Ha en fin reise!
Terje
 
Trassel med hyrbil i Polen?

Återigen tack för svaren!

Ett lite problem dök upp angående vår kommande färd. Jag har fått höra av hyrbilsfirman att det av någon anledning är svårt att bli insläppt med hyrbil i Polen. Någon som kan bekräfta detta?

mvh

Anders
 
Vet inte hur det är med just hyrbil, men bilen måste vara försedd med elektronisk startspärr och stöldmärkt (registreringsnummret etsat i samtliga bilrutor) för att försäkringen skall gälla, alla hyrbilar har förmodligen inte det.Dessutom måste man ha "grönt kort" vet inte hur detta funkar med hyrbilar.

Johnny
 
Men...oj! Kan det stämma? Funderar nämligen som alternativ till hyrbil att ta min gamla slita 740 istället. Någon elektronisk startspärr finns icke (eller är det den som gör att den är så sur och svårstartad ibland :)

Någon bra länk med info?

mvh

Anders

För övrigt, varför hamnar intre denna diskussion på utsidans förstasida när den uppdateras?
[Ändrat av andersmossing 2005-06-13 kl 13:16]
 
Svarar mig själv:

Pratade nyss med mitt försäkringsbolag, Länsförsäkringar. Tydligen gäller stöldskyddsreglerna ovan vid import och ej vid besök. Några särskilda papper ska enligt honom ej behövas men han rekommenderade ändå s k grönt kort.

mvh

//Anders