Reservskridsko

Re: Re: Val av reservskridsko?

knatte; sa:
Det var en M4 skruv som hade lossnat på min Xa SNS- bindning.

Jag gör ett nytt försök att få svar på frågan huruvida dessa skruvar sitter mer låsmutter eller Loctite eller så? Var bindningen fabriksmonterad?

Har varit med om att en kille tappade skruv på Pilot eller Profil bindning när jag ledde tur. Vet att han hade problem på en annan tur oxå. Skall kolla vad det var för problem.

-Palle

Re: Re: Re: Re: Val av reservskridsko?

boe skates; sa:
pekvirk; sa:
Bo, minns du hurudan var skadan som gällde SNSskridskon, var det bindningen(pilot/profil)? Jag har haft sådana åtta år och inga skador.

Det var nån plast detalj i bindningen som gick av, se bild:
51.jpg

På bilden så är en stor del av frambindningen loss från resten av frambindningen. Sannolikt har det lossnat en eller ett par skruvar innan något brast i plasten annars skulle det inte gå att ta isär bidningen så här.

Thure

Re: Re: Re: Val av reservskridsko?

Palle_Z; sa:
knatte; sa:
Det var en M4 skruv som hade lossnat på min Xa SNS- bindning.

Jag gör ett nytt försök att få svar på frågan huruvida dessa skruvar sitter mer låsmutter eller Loctite eller så? Var bindningen fabriksmonterad?

Har varit med om att en kille tappade skruv på Pilot eller Profil bindning när jag ledde tur. Vet att han hade problem på en annan tur oxå. Skall kolla vad det var för problem.

-Palle

Det var en skruv som håller fast främre delen av SNS-bindningen mot skenan.(främre infästningen av bindningen)
Bindningen sitter med två M4 skruvar där, var av en skruv försvann..
Ej locktite på skruven eller fabriksmonterat bindning. Det var väldigt kort gänggång på skruven också, så inte helt förvånande att den lossnade.
Har numera bytt till en annan skruv nu.

Blå Loctight

Efter att ha skummat denna tråd så verkar det som om den vanligaste skadan är tappade skruvar/muttrar
Ett tips är att efter inställning av skridskon låsa muttrarna med den blåa varianten som sitter bergfast och kräver värme för att tas bort.
Mycket starkare än nyloc muttrar

Re: Blå Loctight

Blekingepaddlare; sa:
Efter att ha skummat denna tråd så verkar det som om den vanligaste skadan är tappade skruvar/muttrar
Ett tips är att efter inställning av skridskon låsa muttrarna med den blåa varianten som sitter bergfast och kräver värme för att tas bort.
Mycket starkare än nyloc muttrar

Fast det är sällan inställningen blir perfekt från början. Drar man bara åt låsmuttrarna lagom hårt så är det det sällan några problem.

Thure

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg