Reservskridsko

Jo, jag undrar lite över vad ni har för erfarenheter kring skridskohaverier. Är det skridskon som går sönder (skena och profil) eller bindningen? Kanske det räcker att ha med sig delar och verktyg till att ordna en nödbindning med? När går skridskon sönder (vrakis, fall, plurr mm)?

Tappade muttrar och skridskor

De haverier jag varit med om för skridskor är tappade muttrar från bindning och att hela skridskon lossat vid plurr och gått till botten. Det senare fallet är lite mer svårfixat med bara delar...

/Tommy

Många varianter finns.

Ofta så lossnar skenan från aluprofilen vilket ibland går att fixa med ståltråd.

Skenbrott förekommer. Ibland går det att åka vidare på den havererade skridskon men inte alltid.

Skon eller en del av bindning kan gå sönder och då kan en tillfällig rem hjälpa.

Ofta är en reservskridsko en mycket snabbare lösning än en nödreparation i fält.

Lossnade bindningar kan ibland gå att fixa men om skruvar eller muttrar saknas kan det vara svårt att få en hållbar reparation.

Jag brukar ta med reservskridsko när det är långt till väg. Lite lämplig reparationsutrusning inklusive fasta nycklar, tång, skruvar, muttrar, ståltråd, skidrem, och bryne har jag alltid med mig. Jag överväger att ta med en extra SNS-bindning vid längre turer.

Thure

Skenbrott var väldigt vanligt under en period. Tror att Almgrens hade missat i härdning eller så. Men det är några år sedan nu.

Håller med om tappade skruvar/muttrar. Oftast så hinner flera skruvar lossna innan det märks, vilket gör det extra krångligt.

Lundhags/Almgrens plastframbindning har jag sett gå sönder vid flera tillfällen. Kan vara svår att ersätta bara med skruv, går iofs nog att lösa det med en rem över främre delen av foten.

Profilskada har jag aldrig sett eller hört om, förutom att skenan släppt om det kan anses vara profilskada.

Vilken typ av skruv sitter i SNS och Rottefellabindingar? Tror inte jag har några sådana i reservdelspaketet.

Skyllermarks säljer en lätt och bra reservskridsko, se deras hemsida.

-Palle

Bult

Palle_Z; sa:
Lundhags/Almgrens plastframbindning har jag sett gå sönder vid flera tillfällen. Kan vara svår att ersätta bara med skruv, går iofs nog att lösa det med en rem över främre delen av foten.
Vilken typ av skruv sitter i SNS och Rottefellabindingar? Tror inte jag har några sådana i reservdelspaketet.
-Palle

Almgrens äldre frambindningar av metall är pålitligare. En spräckt plastbindning kanske kan hållas ihop tillfälligt med vävtejp.

Mina SNS-profil har jag satt dit med M4 och M5 bult gängor i aluplattan + låsmutter under. Rottefella borde gå att få dit med samma dimensioner. Frambindngar har annars ofta M8 och bakbindningar brukar ofta ha M6. Till M8 hör 10 mm nyckel till M6 8 mm nyckel och så vidare.

Rostfria bultar håller bättre än galvade.

Thure

Re: Bult

thureb; sa:
Mina SNS-profil har jag satt dit med M4 och M5 bult gängor i aluplattan + låsmutter under. Rottefella borde gå att få dit med samma dimensioner.

Fast sitter bulten i låsmutter på Lundhags/Skyllermarks etc skridskor från fabrik? På Lundhags Snabb är muttrarna Loctiteade från fabrik har jag för mig, kanske är så med SNS/Rottefella bindningar oxå.
Mycket bult och mutter blir det om man skall stödja de flesta skridskotyper.
Jag rekommenderar Loctite på alla bultar/muttrar vid skridskomekning. Skravel och annan ojämn is verkar vara elakt mot fästelementen (som proffsen säger).

-Palle

Val av reservskridsko?

Vika erfarenheter finns då av reservskridskor? På en tur förekommer numera flera olika skor och bindningssystem. En reservskridsko bör passa alla i gruppen och vara lätt att bära och anpassa. Skylemarks variant ser bra ut, någon som provat denna under några mils åkning på exempelvis dåliga skärgårdsisar, då det finns risk att en vanlig skridsko havererar? Finns andra alternativ?

Någon som har provat att åka med löshäl på ena foten och fast häl på den andra?

Niklas

Ena eller andra foten

Löst eller fast - en fråga om åksätt mer än en fråga grilltyp. Däremot har jag provat att glida på skredstång och sparka med grilla. Vid hårdblåst snöfläckig is kan man glida på snön med skidan och på isen däremellan med grillan. Rätt kul. En stund i varje fall.
T

Re: Val av reservskridsko?

NiklasA; sa:
Vika erfarenheter finns då av reservskridskor? På en tur förekommer numera flera olika skor och bindningssystem. En reservskridsko bör passa alla i gruppen och vara lätt att bära och anpassa..
...Någon som har provat att åka med löshäl på ena foten och fast häl på den andra?..

Har använt min reservskridsko en del, främst till utlåning. Vi ett tillfälle fick en person med gula sns skor skridskohaveri och började åka med en reservskridsko, det blev klart svårt för hjärnan att hänga med när det var 1 fast och 1 lös häl. Han bytte senare till två reservskridskor, se bild:
52.jpg

Standard reservskridsko på höger fot, lättare och mjukare variant på vänster fot, numera är den ännu mer lättad och väger in på 310g.

Re: Re: Val av reservskridsko?

Bo, minns du hurudan var skadan som gällde SNSskridskon, var det bindningen(pilot/profil)? Jag har haft sådana åtta år och inga skador.

Re: Val av reservskridsko?

NiklasA; sa:
Vika erfarenheter finns då av reservskridskor? På en tur förekommer numera flera olika skor och bindningssystem. En reservskridsko bör passa alla i gruppen och vara lätt att bära och anpassa. Skylemarks variant ser bra ut, någon som provat denna under några mils åkning på exempelvis dåliga skärgårdsisar, då det finns risk att en vanlig skridsko havererar? Finns andra alternativ?

Någon som har provat att åka med löshäl på ena foten och fast häl på den andra?

Niklas

Jag åkte med löshäl på vänsterfoten och fast häl på högerfoten efter ett haveri i söndags.
Det var en M4 skruv som hade lossnat på min Xa SNS- bindning.
Efter detta så lånade jag en Skyllermarks reservskridsko och det funkade helt ok.
Men jag tyckte det var lite jobbígare/segare och kände av behinnorna tydligare.
Men klart bättre än alternativet.... att gå hem :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg