Reservdelar?

Kom på mig själv med en sak senast

Langade slentrianmässigt in en mindre knippe buntband i topplocket. En vana från MTB-cyklingen där allt från pannlampsfästen till brustna ekrar fixas mha buntband.

De sitter för övrigt redan på grillorna (fäste för glappbegränsarna)

Helt säker på att buntbanden kommer till användning någon gång...
/Oscar

Re: Re: Fallskärmstyg

Lasse Nilsson; sa:
Det finns (har funnits) en fallskärmsreparatör i Göteborg som heter "Air Touch" (han tillverkar/tillverkade även de små kastlinorna).

Lustigt att du nämner dessa kastlinor eftersom det är med anledning av dom som jag efterfrågar fallskärmstyg.

I helgen hade GLSK en vidareutbildning för sina färdledare och vi övade bl a ett moment med linkastning. Jag blev pinsamt medveten om hur värdelös Air Touch linan (Göteborgslinan) är som kastlina. Detta har jag inte varit helt omedveten om tidigare men säkerheten har fått ett annat fokus efter den omtalade Mälarolyckan.

Brune; sa:
Jag använder fallskärmstyg framförallt för att det är lätt, finns i väldigt många färger och inte minst är nästan gratis (för mig).

Att tänka på är att fallskärmstyg inte är UV-beständigt, så det är inget man använder till en solparasoll, som ska stå ute hela sommaren.

Jag drog mig till minnes detta inlägget där du förevisade din kastlina som på ett fiffigt sätt också hyser reservdelar och verktyg. Tanken var att sy en likadan påse och var därför nyfiken på valet av just fallskärmstyg.

Men visst är tanken snygg i det här fallet att köpa fallskärmstyg hos Air Touch för att sy en ny kastlina.

Och för att förekomma ev andra ledare som var med på kastövningen och som besöker forumet; möjligen är jag en klen kastare men jag är inte 50% sämre än de övriga som kastade :)

/Benny

Uffes hopshop säljer även ett tyg som används i varmluftsbalonger, det kostar mindre än hälften av fallskärmstyget plus att det är UV-beständigt!

Min hemmagjorda lina

Jag har fått några frågor privat (tack för uppmärksamheten). Så här kommer lite kompletterande information. Se tidigare bilder, dom från 2006-01-20 är nog dom bästa.

Liggunderlaget är mellan 19 och 20 cm. Lindelen är ca 11 cm. Så från botten till underkanten av kardborrbandet är det ca 30 cm. Jag har nog ett tomrum på 5-6 cm i liggunderlaget, i axiell riktning. Lindelen skulle nog kunna göras 1 cm kortare om man packar linan hårdare och flyttar kardborrbandet till förslutningen den centimetern. Jag har en lina från en Skyllermarkslina som jag tror heter ”Möja”. Jag tror inte Möjalinan tillverkas längre.

Det finns lina på metervara att köpa i båttillbehörsbutikerna.

Per Brune

Air Touchlinan, aka Hasselinan, aka Göteborgslinan

bennys; sa:

I helgen hade GLSK en vidareutbildning för sina färdledare och vi övade bl a ett moment med linkastning. Jag blev pinsamt medveten om hur värdelös Air Touch linan (Göteborgslinan) är som kastlina. Detta har jag inte varit helt omedveten om tidigare men säkerheten har fått ett annat fokus efter den omtalade Mälarolyckan.

Hej Benny och alla andra lättviktslinedebattörer!
Sent - eller rättare sagt slut- på säsongen vill jag dock väcka liv i denna tråd.
Jag har en lätt klätterkarbin i handöglan på Air Touchlinan med ett gummiband eller kardborreband runt linpåsen, förstakastet blir ungefär som vanligt, men ett andrakast blir enkelt att få ut i full längd enligt följande:
Karbinhaken släpps från gummibandet och får hänga fritt i ändan på handöglan. Fatta linan en halvmeter från påsen. Snärta iväg ett underhandskast.
Är du inte snärtig, stoppa in en blöt vante eller annat i påsen.
Jag anser därför att vi kan begrava myten om Hasselinan som en engångslina!
Den extra karbinen är dessutom bra för hopkopplingar och för att få upp folk som själva saknar karbinhake i utrustningen.
//Bengt

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Reservdelar till BC-bindningar? Långfärdskridsko 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg