Reseplåtning?

Ska ut och resa ett helt år. Asien och Centralamerika hägrar. Tänkte bara kolla om någon har liknande erfarenheter och hur ni gjort med film och framkallning.

Jag tänker plåta dia i första hand - och de mår ju inte så bra av att ligga oframkallade. Det känns inte speciellt lockande att framkalla dem i t.ex Nepal och Indien. Att släpa på exponerade rullar i ett år är uteslutet.

Har någon använt något budföretag ex. FexEX för att skicka hem och hur har det funkat?
Vanlig post?

Några andra tips?
/p

Bra fråga!

Funderat på det där själv, men har ingen erfarenhet. Mitt tips är att du ställer frågan på http://www.photo.net. Får du inget svar där, så finns det inget!

Önskan är att utsidans fotoforum skall bli den svenska motsvarigheten.

Hälsningar David - Utsidan

Tips från fotografer

Jag har mejlat ett gäng fotografer med erfarenheter från resor i tredje världen och fått svar från några. Nedan följer ett litet utdrag som kanske kan vara till hjälp för andra. (Skriver inte ut namnen eftersom det var privata brev + PUL-lagen)
Ber om ursäkt för att det blir ett långt inlägg, men det är ganska intressant - tror jag.
/p

"I do not store the film in anything unusual just a container and keep it out of the direct sun. I just make sure that I Fed Ex the film back to my lab every two weeks."

"Min erfarenhet är att dagens diafilmer inte påverkas synbart av ett varmt fuktigt klimat, åtminstone inte under en tid omkring en månad. Jag förvarar filmerna i
vattentäta förpackningar, platspåsar eller helst i kanotpåsar som kan förslutas. Dock bör du se till att inte låta exponerade filmer ligga oframkallade för länge. Jag skulle nog inte överskrida två månader.
Exponerad diafilm som förvaras oframkallade i ett hett fuktigt klimat under lång tid är inget att rekommendera. Under en så pass lång resa som din
skulle jag skicka hem rullar vartefter (i rekommenderade paket) och skaffa hjälp hemma som sköter framkallningen."

"Lägg in dem [filmerna] i kylskåpet på hotellet eller hos vänner. Men - det händer lätt att du glömmer dem där. Kom på ett knep som ser till att du inte glömmer. Exempelvis lägger du hotelnyckeln där också eller bilnycklarna om du har sådana. Då blir det lättare att komma ihåg."

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg