• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Resegarantilagen! Ett hot för Svensk äventyrsturism!

Det finns många frågor!!

Jag har pratat med alla möjliga personer om detta, och har fortfarande inte fått ett klart svar.

Finns det någon som sysslar med detta, eller har haft samma problem som kan ge mig ett klart svar??

Alistair McCann
 
Re: Det finns många frågor!!

amcc_sco; sa:
Jag har pratat med alla möjliga personer om detta, och har fortfarande inte fått ett klart svar.

Finns det någon som sysslar med detta, eller har haft samma problem som kan ge mig ett klart svar??

Alistair McCann
Jag är i likhet med dom flesta här på Utsidan inte jurist, men bara genom att läsa http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720204.HTM får jag den uppfattningen att lagen är till för att skydda konsumenter vars biljetter blivit värdelösa trots att dom är betalda.
Skulle jag vara i den situation skulle jag första hand kolla med Kammarkollegiet och i andra hand med någon annan som också har som jobb att svara på juridiska frågor, som på en juristfirma eller hos någon branschorganisation.

Per Brune
 
Re: Re: Det finns många frågor!!

Brune; sa:
amcc_sco; sa:
Jag har pratat med alla möjliga personer om detta, och har fortfarande inte fått ett klart svar.

Finns det någon som sysslar med detta, eller har haft samma problem som kan ge mig ett klart svar??

Alistair McCann

Skall du lägga en halv mille i depå blir räntan 3500 i månaden ungefär, är det mycket? Jag skulle nog vara tveksam att köpa en resa av dig om det är ett problem kan jag säga. Vad händer om din grupp försvinner någonstans och nån måste betala för räddning? Vad händer om du måste specialchartra ett plan för att få hem folk? Man måste komma ihåg att det inte är för din skull resegarantin finns, utan för de som reser med dig/andra.
 
Det här problem har satt stopp för många företag eftersom de inte har råd att betala för en sådan garanti. Som jag sa i början hotar Sveriges tolkning av de här regler hela äventyrsturism industrin. Det borde finnas andra sätt att kunna uppfylla reglerna som är inte så dyra!

Jag tycker att det är bra med resegarnati lagen, men inte som det har tolkats här. Om jag köpte en resa skulle jag då kolla vad företaget har som garanti. Det är bara professionellt att kunna erbjuda en garanti, men som det är i Sverige kommer det inte att finnas många företag kvar, och då blir det bara andra företag från andra länder som tar alla internationell kunderna, och vinsten. Det blir dåligt nyheter för Svenskar som försöka jobba i de Svenska fjällen!

AM
 
Eftersom priset att resa till resans startpunkt inte ingår i priset (flyg, tåg mm) tycker jag inte att jag ska betala för kundernas hemresan.

Och om en grupp skulle försvinner någonstans skulle guiden få sparken, eftersom det är deras jobb att ha koll på gruppen hela tiden!

Ett gott råd är att köpa reseförsäkring som skydar dig om det skulle hända någonting med flygbolaget, eller för att täcka eventuella räddnings kostnader mm.

Och komma ihåg igen, jag har ingenting emot att ha något slags resegaranti!!!
 
amcc_sco; sa:
Eftersom priset att resa till resans startpunkt inte ingår i priset (flyg, tåg mm) tycker jag inte att jag ska betala för kundernas hemresan.

Men har du verkligen kollat med dem som vill att du utställer en garanti om 500.000 kr så att det förstått att resan inte ingår?

Sen är det ju så att om man köper en resa/arrangemang så vill man ju ha ett skydd. Detta skydd fungerar idag bra, och för att du inte vill betala för detta är ingen anledning att skrota det.

Att dra igång en verksamhet kostar alltid pengar. Man behöver banklån/riskkapital. Detta kommer du ju knappast ifrån.

mvh Christian
 
Det är kanske bara jag som inte har hur mycket pengar som helst?!

Det tar en låg tid för sådana företag att komma igång, upp emot 5 år ibland. Man ska få uppmerksamhet och bli känt, och det tar tid. Och under tiden som företaget är i uppbyggnad har man inte en stor vinst. Man ska annonsera, starta hemsida, köpa utrustning, utforska nya områden, vidare utbilda sig, mm, det tar mycket tid och pengar, och då måste man köpa resegaranti och kunna ställa försäkring för flera hundra tusen kronor. Det är inte lätt. Sådana företag behöver lite stöd innan de kommer igång på riktigt.

Jag tror att jag har frågat alla om detta, och då måste man betala för telefon räkningen också!! hehe Jag tror inte att det finns något annat sätt, en att flytta företaget, och så är det! Jag lovar att jag har pratat med de som vet!

Som jag förstår (tror) är bas summan ca 200 000 kronor (efter att ha kollat ett par företag), och under högsäsongen stiger summan yterligare 200-300 000 kronor.
 
Tillbaka till poängen!

Tillbaka till poängen. Detta handlar inte om just mitt företag, utan alla andra som blir påverkad av lagen. Det blir ingen stor tillväxt i äventyrs/eko-turism så länge lagen är som den är nu.

Det måste finnas fler alternativ för småföretag att kunna ställa garanti.

Det är kanske så att det finns många bra företags ideer som har inte kommit igång på grund av just detta lag. Äventyrsturism är ingen stor industri med stora vinst margenaler, många gör det för att de tycker att det är kul, och ville vissa andra hur bra det verkligen är i Sverige! Man blir aldrig miljonär på g av detta.

AM
[Ändrat av amcc_sco 2004-04-27 kl 22:43]
 
Jag tror att problemet kan gå att lösa genom att definiera om verksamheten.

Här är de lagar som uppenbarligen styr det hela.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720204.HTM

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19921672.HTM

En paketresa är en resa vars sammansättning och pris gjorts INNAN avtal träffas. Säljer du enbart skräddarsydda resor så är det inte paketresor (men du får inte sätta ihop de skräddarsydda resorna av "delar" med fast pris).

En paketresa måste också innehålla transport eller inkvartering. Innehåller den inte det så är det ingen paketresa. Den måste också vara mer än 24 timmar eller inkludera övernattning.

Problemet här blir väl kanske främst övernattningen, jag antar att du säljer flerdagarsturer? Då är ju resegarantin avsedd att hantera situationer där det uppstår en situation där den planerade övernattningen inte fungerar.
 
Helt rätt

Det är mycket komplicerat, vad?!! Du har helt rätt!

Själva lagen förstår jag, även om de är lite komplicerat. Har även pratat med bl.a Kammarkollegiet om detta, och vad du säga stämmer helt.

Just nu driver jag är icke garantipliktigt verksamhet som begränsar vad jag kan göra, och kanske antalet kunder jag får.

Ett exempel om hur det funkar i Skottland finns på:
http://www.w-isles.gov.uk/minch/wildlife/wildtour-14.htm
(bara på engelska)

EU direktiv 90/314/EEC (engelska) finns på:
http://www.bobcolegrouptravel.co.uk/gtoa/ec_directive.htm

På Svenska:

http://europa.eu.int/smartapi/cgi/s...numdoc&lg=sv&numdoc=31990L0314&model=guichett

Det är en mycket bra lag som skyddar konsumenten, men varför lagen i Sverige har tolkats som det har förstår jag inte riktigt. I andra länder till exempel Storbritannien finns det flera sätt för företag att uppfylla reglerna. Varför finns det bara ett sätt i Sverige?? (se förstå hemsida för en änklare förklarning av lagen i Stor. B. Där finns det många smä företag som sysslar med det jag försöker göra här.
 
amcc_sco; sa:
Och om en grupp skulle försvinner någonstans skulle guiden få sparken,

DET är ju en alldeles ENORM tröst om gruppen ligger illa till ute i en storm på fjället.(*sarkasm*) Själv tror jag nog att gruppen just då är mest intresserad av att komma därifrån och i säkerhet...

Ta inte illa upp, men efter att ha läst din argumentation (inkluderande att de 3500:-/månad i räntekostnad som nämndes tydligen är ett problem) så skulle nog jag också vara väldigt tveksam till att beställa en resa hos dig.

Det finns ett skäl till att lagen skapats och det skälet är INTE att jävlas med företagare utan att skydda konsumenterna. Om din huvudverksamhet skall vara guidning, och problemet uppstår för att du också skall erbjuda annat som gör det till "paketresa" i lagens mening så begränsa dig till guidning, då! Skall du guida så guida, håll inte på med en massa annat! Om du är bra nog kommer du att bli så pass etablerad inom det att du kommer att kunna lösa bankgarantier och annat när du vill utöka till de andra sakerna senare.

LC
 
Kort inpass: Anledningen till att man som småföretagare ofta väljer att paketera lösningar för slutkunder är ju just den att det går att ta BETALT för det. Sätt ett timpris på 300 kr för en guide och folk ryggar lätt tillbaka. Kasta in en korvgrillning, en bastu, en bussresa och folk betalar gladeligen 1295 kr även med större grupper... :)