• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Resegarantilagen! Ett hot för Svensk äventyrsturism!

Ska det bli något uteckling av äventyrturism i Sverige? Resegarantilagen ställer till med många problem när man försöker ordna paketliknande resor.

Själv har jag startat ett ett företag som ordnar guidning för utländsk turister inom Sverige, men resegarantilagen här har orskat stora problem. Det enda lösning för min del är att flytta företaget till ett annat land var det finns andra sätt att uppfylla kraven.

Det är artikel 7 i reglerna (säkerhet för pengar betalt i förväg) som orsakar detta. Små företag har inte råd med de stora summor som krävs som säkerhet. Själv skulle jag behöva ställa 500 000 kronor som Kamarekollegiet har bestämt. Det är en alt för stor summa för mina fickor!

Som det ser ut nu ska jag flytta företaget till Storbritannien var det är mycket billigare och lättare att uppfylla artikel 7. Men frågan är varför ska behöva flytta företaget över huvudtaget?!! Reglerna här är gjorda för stora charter företag och tar inte hänsyn till oss små företagare.

Är det någon som kan förklara detta?

Det tror jag icke!

Det förklarar kanske varför det inte finns många Svenska företag som satsar på vandring, äventyrs-resor mm i Sverige!

Alistair McCann
Ordförande North Star Travel
 
amcc_sco; sa:
Det förklarar kanske varför det inte finns många Svenska företag som satsar på vandring, äventyrs-resor mm i Sverige!

Jag funderade lite över detta nämligen. Jag har aldrig stött på några guidade turer i svenska fjällen men flera gånger utomlands i t.ex Nepal och Thailand. I de fallen förstod jag inte direkt varför man hade en guide förutom att det är bekvämt självklart. :) Intresset kanske inte är så stort då vi är mer vana att vara ute själva. Men du verkar rikta in dig på utlänska turister så det är kanske en annan sak. Det måste väl även bli dyrt med guidning i sverige på grund av de höga skatterna vilket är ett problem för alla småföretagare. STF gör ju även att det är så enkelt att vistas i fjällen utan guide.
 
Resegarantilagen

Att Resegarantilagen behövs råder det för mig knappast någon tvekan om, eftersom det till skillnad mot de flesta varor och tjänster, är väldigt svårt att köpa en resa och betala när tjänsten är levererad (=resan slut). Alla resor jag åkt på förutom taxiresor har jag fått betala i förskott.
Det är inte helt ovanligt att reseföretag går i kk och att resenärer inte kommer i väg eller ännu värre, inte kommer hem. För de som inte ännu hunnit åka på sin resa blir det ”bara” en ekonomisk smäll. De som är kvar på resorten kan bli utslängda från hotellet, flygbolagen vägrar flyga eftersom dom inte får betalt, personerna på resande fot kommer inte hem i tid och kan börja jobba igen. Många har säkert inte tillräckligt med cash för att själv kunna betala en gång till.

Det finns rätt så många fall där resegarantilagen sett till att folk kommit hem på ett acceptabelt sätt, men det finns nog massor av fall där folk inte kommit hem därför att resegaranti saknats. Det senaste fallet jag på rak arm kommer på denna sena timme är Goodjet då det i detta fall inte gällde en paketresa.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720204.HTM kan man läsa
4 § Säkerhet skall gälla det belopp, som Kammarkollegiet med hänsyn till reseverksamhetens art och omfattning bestämmer. Om det finns särskilda skäl får kollegiet efterge kravet på säkerhet. Lag (2002:601).

Hur och varför Kamarekollegiet kommit fram till just 500 kSEK i ditt fall, kan ingen mer är du och någon på Kamarekollegiet veta. Men gissningsvis finns det ett samband som är direkt proportionellt mellan garantibelopp och omsättningen.

http://www.resor.konsumentverket.se

Per Brune
 
Det är ju precis som vilket företag som helst, man har utgifter innan man får intäkter. Med dagens ränteläge är det väl inga problem att låna de där pengarna? Visst får du räntekostnad, men du har väl också en omsättning och en vinst?
 
Bankgaranti!

Prata med din bank om en bankgaranti, så slipper du lägga pengarna på bordet på direkten. Istället betalar du en "ränta" på det garanterade beloppet. Mycket smidig lösning när du har begränsat kapital, eller bara inte vill binda det i garantin.
 
Hej

Det är klart att jag ville ge kunderna något slags garanti, det är bara professionellt. Men varför ska jag ställa upp med säkerhet för deras hemresa mm, även om det inte ingår i resans pris.

Det måste komma fler sätt att kunna uppfylla resegarantilagen, inte bara genom kammarkollogiet.

Vad jag skulle göra i Skottland är att företaget skulle ha 2 konton, ett vanligt, och ett var man lagrar pengarna som man har fått i förväg. Man använder de pengarna efter resan är slut. Det vet kunderna om, och det ingår i avtalet.

Det var någon som sa här att det är bara att köpa bankgaranti. Vad som händer är att Kammarkollegiet bestämmer vad summan ska vara, då går man till banken var man ska köpa, och ställa säkerhet för beloppet.

Det andra grej är att företag som min får inte en stor omsättning, pang så där. Det kan ta flera år innan man kommer igång på riktigt.

Det fortfarande känns som jag ska flytta företaget till Skottland utan att behöva tveka på beslutet.

Svar till en annan fråga. Det är klart att många folk ville vara ute själva utan guide. Vad jag erbjuder är bl.a guidning för det oerfaren vandrare, och guidning för folk som har aldrig varit i Sverige och vet inte riktigt hur det går till och var de ska vandra. En guide är alltid en bra investering, man kan dra från deras kunskaper så att du kan själv vandra på ett säkrare sätt. Guiderna borde också kunna mycket om de områden de jobbar i, allt från naturen till historien. En guide kan ta dig till smultronställen borta från de vanliga leder......

Men om man har de kunskaper som krävs behövar man ingen guide!

Alistair M
 
Konstigt

amcc_sco; sa:
Hej

Det är klart att jag ville ge kunderna något slags garanti, det är bara professionellt. Men varför ska jag ställa upp med säkerhet för deras hemresa mm, även om det inte ingår i resans pris.

Alistair M

Måste du verkligen garantera deras hemresa om det inte ingår i det du organisera?? Det borde ju den researrangören ta hand om.

Mikael
 
Ja, mycket konstigt!

Det verkar mycket konstigt. Man måste uppfylla reglerna om man erbjuder en paketliknande resa, och det gör jag enligt kammarkollegiet. Jag är researrangör enligt de regler som finns. Jag ordnar boende, transport (ibland) och en turisttjänst (guidning). Man ska följa reglerna om två av dessa ingår i paketet. Då måste man följa samma regler som de stora charter företag och det innebär många problem för småföretag. Ett bra exempel är att garantera hemresan!

Det här har jag kanske fel på, men efter mycket letande har jag förtfarande inte hittat något lösning. Det leder till det andra problemet, att kunna ta reda på alla reglerna som gäller när man startar till exempel, ett guidnings företag. Banker, arbetförmedlingen, 'starta eget' företag, mm vet inte mycket om äventyrs/ eko-turism, och då blir det fel ibland, eftersom man har inte fått rätt råd.
 
Re: Ja, mycket konstigt!

amcc_sco; sa:
Det verkar mycket konstigt. Man måste uppfylla reglerna om man erbjuder en paketliknande resa, och det gör jag enligt kammarkollegiet. Jag är researrangör enligt de regler som finns. Jag ordnar boende, transport (ibland) och en turisttjänst (guidning). Man ska följa reglerna om två av dessa ingår i paketet. Då måste man följa samma regler som de stora charter företag och det innebär många problem för småföretag. Ett bra exempel är att garantera hemresan!

Det här har jag kanske fel på, men efter mycket letande har jag förtfarande inte hittat något lösning. Det leder till det andra problemet, att kunna ta reda på alla reglerna som gäller när man startar till exempel, ett guidnings företag. Banker, arbetförmedlingen, 'starta eget' företag, mm vet inte mycket om äventyrs/ eko-turism, och då blir det fel ibland, eftersom man har inte fått rätt råd.

Hmmmm, jag undrar om du inte genom att omdefiniera din företagsidé kan slippa ifrån sådant. Om du förmedlar t.ex. flygbiljetter, övernattning etc via annan part så kanske du slipper problemen. Enbart guidningen faller väl knappast under samma paragrafer?
 
Det enklaste verkar ju vara att ställa frågan om hur de har kommit fram till 500.000 kr, samt förtydliga för dem att du inte erbjuder resa i dina paket. Det kan ju röra sig om ett missförstånd.

mvh Christian