Resdagsryggsäck

Nån som kan tipsa om en liten tunn, billig, lättnedpackad ryggsäck som ändå har någorlunda bärkomfort och kvalitet? Den ska tas m på resa och måste kunna packas ner lätt i en större rygga. Man ska typ kunna klämma ner lite kameragrejer, badprylar, käk osv Mer än 30 liter lär inte behövas

Tack på förhand

Ben

Jag har en Karrimor Marathon 25 som kostade mig runt 700kr och med bortklippta "höfthållare" väger 500g. Den saknar ryggplatta och är därför väldigt lätt att knyckla ihop till en boll.

Kvaliteten är det inga problem med. Avsaknaden av ryggplatta tänkte jag först lösa med en dagstidning eller sittdyna, men det visade sig inte behövas.
Jag har sedan tidigare en Haglöfs Tight med ryggplatta, men har efter snart 1.5 år ännu inte använt den sedan jag köpte min Marathon.

Sacci Uppdragssäck är nog vad du söker, i princip en pack påse på 30L med enkla bärremmar. Dock så har den slutats tillverka och är därmed väldigt svår att få tag på =(

Tack för tipsen.

Sacci uppdragssäck klingar bekant- tror jag stötte på den via lumpen. I princip en påse m bärremmar och topplock va? Om den finns i civilt utförande (dvs nån annan färg än mil.gröna varianter) är den nog isf perfekt.

Karrimor varianten verkar lite overkill för mig- jag tänker mig nåt mer i stil m den här http://www.karrimor.com/product_temp.asp?Code=4349&category=Rucsacs eller ännu färre "bells&whistles"

Saccin verkar också lite overkill.

Ryggan ska helst gå att platta till riktigt mkt så att man tex kan ha den i botten på en väska alt inte bli mkt större än en (stor) knytnäve när den är ihopknölad...

Fler förslag (och tips på var jag kan få tag på grejerna) mottages m tacksamhet!

Försök med Serratus

Jag köpte en Serratus Genie i Kanada för ett par år sedan. Extremt lättnedpackad (man viker in den i locket till ett litet paket) och lätt vikt. Bärkomforten är väl inte den bästa om man har hårda, tunga prylar i den men om man bara lägger något mjukt mot ryggen så brukar det gå bra.

Jag har den som ständig följeslagare på fjällturen för att användas på toppturer etc.

http://www.mec.ca/Products/product_...315&PRODUCT<>prd_id=14271&bmUID=1054931338164
kan man kika på den. Det finns två varianter, en på 26 liter och en på 30 liter.

Kostnad 49 kanadensiska dollar (knappt 300 SEK) plus lite frakt.

/Johan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg