Rescue spider

Sitter och läser igenom Climbing self-rescue av Andy Tyson ochh Molly Loomis. Grymt innehållsrik och pedagogisk bok vilken rekommenderas starkt!

Fastnar dock på hur de väljer att knyta en s.k. rescue spider (nedre bilden). Vore det inte bättre att knyta den enligt den övre bilden, med fördelarna mindre repåtgång (och därigenom mer rep att knyta av HMS:en på ett vettigt sätt ) och en stabilare position för repbromsen.

(Vet inte om det syns men båda är knutna på samma sätt med, fast med olika långa loopar och olika inkopplingspunkter.)

Kanske en liten sak i sammanhanget, men eftersom allt annat känns så jäkla genomtänkt i boken så undrar jag om jag missat nåt uppenbart.

/Gustav
 

Bilagor

  • 2013-08-21 11.18.19.jpg
    2013-08-21 11.18.19.jpg
    24.6 KB · Visningar: 426
  • 2013-08-21 11.32.21.jpg
    2013-08-21 11.32.21.jpg
    26.9 KB · Visningar: 430
Boken är egentligen inte så genomtänkt ;) (Nej jag fattar inte dina bilder)..


Okej, två minuters noggrannt tittande, y-slinga är det vanliga svenska begreppet, finns väldigt många varianter och mycket information på nätet. Det sättet jag skulle visa dig om du bad om det spontant är två stycken seperata sextioslingor... Jag kanske till och med kan fixa en bild!
 
Har inga prövat med en Rescue Spider, skulle behöva testa i praktiken, men rent spontant ser det ut som om repbromsen hamnar högre upp i den övre bilden. Om repbromsen är högre upp måste du/ni längre ned under ankaret innan den kan ta er. Kanske hamnar ni så långt ned att det blir svårt att nå skruvisen som ni är inkopplade i ankaret med?
 
Om man känner att repbromsen hamnar för högt kan man ju alltid göra de nedre looparna kortare. Borde inte göra nåt så länge de inte är för korta.

Och jo, jag skulle förmodligen göra en y-slinga av antingen två 60-slingor eller ännu hellre en 120-slinga i praktiken. I den skulle jag koppla ännu en 120-slinga som man knyter en mariners hitch med, och vips så har man samma funktion som Rescue spidern jag hänvisar till. Men det är principen med den här konstruktionen (dvs. rescue spidern) som jag undrar över. Varför göra på ett sätt när det finns ett annat liknande sätt som är bättre (om jag nu har rätt i att det är bättre).
 
Om man känner att repbromsen hamnar för högt kan man ju alltid göra de nedre looparna kortare. Borde inte göra nåt så länge de inte är för korta.
Visst kan man göra det, men författarna kanske tycker att denna lösning är optimal med längre loopar för mera rörlighet, och ändå rimlig avstånd från ankaret.

Men visst, jag gissar bara och har annars ingen aning om varför de gjort så... Ta med ett "offer" ut till klippan och testa bägge sätten, kanske uppenbarar det sig...
 
För att återkomma till tråden. Rescue spider bygger på att du har en cordelette, det vill säga en 6-7 meter lång repsnöre som är vanligt i amerikansk litteratur, gärna ska du ha två eller tre sådana. Läser du brittisk litteratur hittar du andra lösningar, fransk litteratur tror jag har andra lösningar och svensk litteratur, i den mån det finns sådan, gör andra lösningar. Dessutom har varje författare sin egen uppfattning också vidare.

Om du klättrar med två cordeletter (det krävs nästan två cordeletter för att få rescue spider att ingå i ett scenario) är rescue spider ett alternativ bland många, och det spelar nästan ingen roll vad du gör. (Om du är som jag har du konsekvent fel utrustning för alla tillfällen, då är det bra att kunna improvisera).

Men om du klättrar med många 120-slingor, eller annan utrustning, kanske det är den du ska använda istället.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg