• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Resa miljövänligt till vilket pris som helst

avslutad210712

Gäst
Efter att ha bestämt mig för att vandra från Abisko till Mårma och sen vete tusan hur vi går tillbaka till Abisko men det löser sig på plats så satte jag mig ner och kollade på lite priser och vi pratar om två personer.

Har tre olika alternativ att resa upp till Abisko och det är bil, bil och buss samt bil och tåg.

Om jag skall åka tåg skall jag kliva upp vid fyratiden, åka bil 10 mil, ta taxi ner till järnvägsstationen eftersom jag vill parkera bilen där jag hoppas att den får står orörd. Är då framme 11:40 och resan kostar oss ungefär 1050:- om jag räknar på 15:-/milen med bil.

Om jag åker buss skall jag kliva upp vid sju-tiden, åka bil 6 mil och ta bussen upp till Kiruna, vänta, ta bussen till Abisko och är framme 16:31. Kostar oss ungefär 1100:- fast troligen lite mer eftersom jag inte vet vad bussen Kiruna-Abisko kostar men troligen i alla fall 24:- mer per person än vad bussen till Nikkaluokta kostar.

Om jag tar bilen så tar det ungefär 6 timmar att köra om jag räknar med några kaffestopp, matstopp och något tömma-ut-kaffet-stopp. Kostnad ungefär 600:-

Det finns fördelar med att åka tåg eller buss och framförallt då utifrån trafiksäkerheten eftersom E10:an definitivt inte tillhör de vägar jag känner för att köra på med tanke på olycksriskerna. Dessutom kan jag börja och sluta på olika ställen.

Tar jag bilen behöver jag inte passa några tider utan är helt fri och om vi åker på morgonen så har vi (minst) lika lång vandringsdag på lördag som om jag åker tåg men troligen åker vi på fredag kväll och har en kort vandringsdag på fredag natt och en hel vandringsdag på lördag.

Att jag sen sparar minst 1000:- tur och retur (och på två svängar i sommar blir det 2000:) känns liksom som en bra bonus. Börjar tillhöra de som ifrågasätter hur man skall få folk att åka kollektivt när priserna är så sneda.

Javisst vet jag att det är billigare om man beställer låååååång tid i förväg så det behöver Ni inte berätta för mig.

[Ändrat]


Tåg
Hem - Luleå bil 10 mil 04:00 - 05:00 150:-
Taxi Luleå - tågstation 150:-
Tåg Luleå - Abisko 05:45 - 11:40 750:-
1050:-

Buss
Hem - Morjärv bil 08:00 - 08:40 100:-
Buss Morjärv - Kiruna 09:15 - 14:00 650:-
Buss Kiruna - Abisko 14:55 - 16:31 350:-
1100:-

Bil
Hem - Abisko 04:15 - 10:15 450:-
08:00 - 14:00
 
Då har du trots allt ett bra utgångsläge då du bor långt norrut och lättare kan överväga alternativen;)
Själv bokade jag tågbiljetter för mig och hustrun i slutet av maj för en tur i slutet av Juli-Augusti, dvs 2 mån marginal till avresedatum. Knappt 5000kr för ToR från Göteborg är inte direkt billigt, och även om det är miljöriktigt att åka tåg erbjuder SJ's halvsekelgamla vagnar inte mycket mer värde än nostalgi. Med dessa priser riskerar det att bli flyget nästa gång jag skall till norrlandsfjällen.
 
Den stora kostnaden för de flesta för bilen är de fasta kostnaderna; skatt, försäkring, lån, service, reparationer, värdeminstkning osv. De betalar man trots bilen står stilla medan man tar tåget. Räknar man bort dem och endast ser till bensinpengarna för aktuell resa tjänar man sällan på att åka kollektivt och aldrig om man är två personer eller fler. Skulle man räkna in de fasta kostnaderna så kanske utfallet skulle bli en annan.
 

avslutad210712

Gäst
Den stora kostnaden för de flesta för bilen är de fasta kostnaderna; skatt, försäkring, lån, service, reparationer, värdeminstkning osv. De betalar man trots bilen står stilla medan man tar tåget. Räknar man bort dem och endast ser till bensinpengarna för aktuell resa tjänar man sällan på att åka kollektivt och aldrig om man är två personer eller fler. Skulle man räkna in de fasta kostnaderna så kanske utfallet skulle bli en annan.

Jag har lagt på ungefär 4.50:-/mil i ovanstående exempel för att täcka en del av kostnaden däck, service, försäkring, skatt, ränta på lånet etc. Bensinen ligger på strax över 10:-/mil och jag har räknat med 15:-/mil. Eftersom jag måste ha bil för att ta mig till och från jobbet så räknar jag inte alltför mycket på värdeminskningen för fjällresan för bilen minskar i värde även om jag lämnar den hemma eftersom den går mer på årsmodellen än de mil jag kör till fjällen.
 
Själv bokade jag tågbiljetter för mig och hustrun i slutet av maj för en tur i slutet av Juli-Augusti, dvs 2 mån marginal till avresedatum. Knappt 5000kr för ToR från Göteborg är inte direkt billigt

VA!? 2500 per skalle tur o retur? Säkert att det inte blivit nåt fel? Länge sedan jag åkte tåg så långt, kanske är det normalt pris... Ursäkta, bara baxnade lite här ;)
Då förstår jag att man hellre flyger.
 

avslutad210712

Gäst
VA!? 2500 per skalle tur o retur? Säkert att det inte blivit nåt fel? Länge sedan jag åkte tåg så långt, kanske är det normalt pris... Ursäkta, bara baxnade lite här ;)
Då förstår jag att man hellre flyger.

Utan att kolla så tror jag inte att det är något fel. Snarare tycker jag att det låter billigt med tanke på att jag kollade tågresa för två år sedan när jag skulle hämta en bil från Växjö och jag har för mig att jag tyckte att det var svinigt dyrt.
 
VA!? 2500 per skalle tur o retur? Säkert att det inte blivit nåt fel? Länge sedan jag åkte tåg så långt, kanske är det normalt pris... Ursäkta, bara baxnade lite här ;)
Då förstår jag att man hellre flyger.

Priset är tyvärr korrekt, och gäller för sovvagn upp och liggvagn ner:(

Finns tyvärr inga rabatter och billiga priser på norröver, lågpriserbjudandena med SJ sträcker sig tydligen inte norr om Falun/Gävle om du kollar lågpriskalendern. Min son studerar i Umeå och trots studentrabatter kan vi inte motivera 13 timmars resor med tåg mot 2-3 timmar med flyg, speciellt inte när tåget är dyrare.
 

avslutad210712

Gäst
När man räknar ut bilesättning så räknar man väl på nåt i stil med 40 spänn milen?

Googlade lite snabbt på milkostnad.

http://www.testfakta.se/motor/article14599.ece

Och på http://www.bilsvar.se kan man tydligen kollar vad det kostar.

Att räkna värdeminskningen för en resa på 80 mil tor känns lite överkurs med tanke på att bilen kommer att minska i stort sett lika mycket i värde om jag lämnar den hemma på gården eller kör med den. Största delen av värdeminskningen på en bil är det årsmodellen som står för dvs köper du en bil och ställer den på gården kommer den att minska rätt mycket i värde från år till år trots att den står still. Sen är värdeminskningen betydligt större för en ny bil än för en äldre. Som exempel kan jag ta våran andra bil som är en volvo 850 från -94 som inte minskar en enda krona i värde numer oavsett om den blir ett år äldre eller om vi kör den 1000 mil. Om jag hade använt den bilen till fjällen så hade jag inte behövt räkna något på värdeminskningen. Den andra (eller om man skall säga förstabilen) bilen (som också är hyfsat gammal) minskar ungefär 25000:-/år i värde även om det planar ut rätt fort nu. Om man däremot räknar på en ny(are) bil så får man såklart en hyfsat stor milkostnad men bor man där jag bor så är det bara att blunda för såna saker eftersom man helt enkelt måste ha två bilar med tanke på att buss är en utrotad art och har man redan två bilar så är det billigare att ta bilarna till fjälls än något annat alternativ.

Jag räknade på mina förutsättningar och vad det kostar oss att resa kollektivt kontra med egen bil och då kostar två resor till fjällen oss ungefär 2000:- extra. Förutsatt såklart att jag inte kör sönder bilen på något sätt men det är en helt annan sak.
 

avslutad210712

Gäst
Visserligen är inte det här en bilsida men jag var in på en sida som heter bilsvar.se för att se vad de anser att driftskostnaderna för en bil liknande min är (den jag har finns inte med) och det var en del skojiga siffror minst sagt. Beräknat på 1500 mil per år.

Värdeminskning: 3000:-/år fullkomliga drömsiffror. Om jag kör min bil fem år till skulle jag alltså bara förlora 15000:-. Rätta siffran är nog 40-50000:-

Service och reparation: 2000:- Servicen på en märkesverkstad går på ungefär 1,50/mil så med andra ord ungefär -250 kr/år över för reparationer på en tio år gammal bil. Knappast troligt att jag skulle få pengar tillbaka för reparationerna.

Däckskostnad: 3000:-/år. Tja rätta siffran är väl 1500/år.

Försäkring: 4000:-/år. Tja jag har alla rabatter som finns, är medelålders, inga olyckor någonsin, bor i en by utan bilstölder och inte ens jag kommer under 7000:-/år. Fast de kanske bara räknar på trafikförsäkringen.

Så med andra ord känns det som att alla dessa "experter" som berättar vad en bil kostar för det mesta är ute och cyklar och då menar jag på en cykel för bil verkar de inte köra eller äga.

[Ändrat]

Och de anser att milkostnaden för min bil är strax över 20 kr/mil vilket är långt ifrån de milkostnader som en ny bil dras med.