Resa innertält först?

Är det så varmt och regnsäkert att det skulle räcka med ett innertält, sover jag naturligtvis hellre utan något tält alls. Vid lite mer osäkra förhållanden vill jag ha möjligheten att bara sätta upp yttertältet, öppna alla ventiler och sova med vidöppen dörr.

Jag tror att i en del andra länder har man en tradition av längre lägerboende, man har inte tältet bara för att sova i utan har det står uppe flera dagar på samma lägerplats (just eftersom man kanske inte får tälta var som helst utan bara på iordningställda platser). Då prioriterar man antagligen lite annorlunda.

I Sverige har vi ju på grund av allemansrättens utformning mer en tradition av att "aldrig sova två nätter på samma ställe".

Jag tror att i en del andra länder har man en tradition av längre lägerboende, man har inte tältet bara för att sova i utan har det står uppe flera dagar på samma lägerplats (just eftersom man kanske inte får tälta var som helst utan bara på iordningställda platser). Då prioriterar man antagligen lite annorlunda.

I Sverige har vi ju på grund av allemansrättens utformning mer en tradition av att "aldrig sova två nätter på samma ställe".

Det kanske kan ligga något i detta. Själv är jag inte helt avig till ett innertält-först-tält, om det finns andra fördelar, men inser att det tyvärr inte finns någon patentlösning på det befarade regnproblemet.

Ha. Jag är nyligen hemkommen från en tur där jag satte upp tältet i ösregn 9 gånger av 10, därav 7-8 gånger dessutom i stark och byig vind (kring 22 m/s enligt efterhandskoll). Var rätt tacksam för varje sekunds finlir jag kunde spara in på... ;)

Precis! Jag som dessutom råkar ha Murphy i bekantskapskretsen...

Är man bara lite kreativ och har tänkt till innan man beger sig ut så är det inga större problem med såna tält. Det går ju som sagt att ha yttertältet fastsatt på innern innan man beger sig hemifrån och då är ev regnbekymmer borta. Lite trixigare att få in stängerna mellan dukarna, men man lär sig snabbt.

jag är ute mest i finväder på sommarhalvåret och max ett par tre nätter i följd och tycker det kan va skönt att bara ha ett meshtält eller liknande mellan sig och himmelen. Som att sova under bar himmel! Kanske inte i fjällen men jag är mest ute och paddlar.

Är man bara lite kreativ och har tänkt till innan man beger sig ut så är det inga större problem med såna tält. Det går ju som sagt att ha yttertältet fastsatt på innern innan man beger sig hemifrån och då är ev regnbekymmer borta. Lite trixigare att få in stängerna mellan dukarna, men man lär sig snabbt.

jag är ute mest i finväder på sommarhalvåret och max ett par tre nätter i följd och tycker det kan va skönt att bara ha ett meshtält eller liknande mellan sig och himmelen. Som att sova under bar himmel! Kanske inte i fjällen men jag är mest ute och paddlar.

Inte alla konstruktioner funkar att ha inner och ytter ihopa. Mina tältstänger går inte genom kanaler utan innertältet har öglor som innertältet sedan hängs på stängerna i. slutligen fäster man ihopa inner- och yttertält i hörnorna. Således kan jag inte slå upp tältet sammankopplat och inte heller resa endast yttertältet. Däremot kan jag resa endast inner. Tältet är ett mountain hardwear nighview.
Sova under bar himmel-känsla är paradgren för mitt tält då det i taket finns en flärp man kan öppna med blixtlåsar och under finns myggnät och på motsvarande ställe på yttertältet är det genomskinlig plast - ett takfönster med myggnät så jag kan titta på stjärnor eller regn från himmlen utan att bli blöt.
Men hade hellre haft ett självstagande tält där man reser inner- och yttertält ihopa men det får bli en annan dag då plånboken växt till.

/Patrik

men det låter ju som ungefär det jag har. har dukarna sammankopplade i hörnen endast. rullar ut båda två och petar in stängerna mellan , knäpper på öglorna från innertältet och reser alltsammans.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg