Repköp

Hej.

Jag har ett presentkort på naturkompaniet som snart går ut så jag tänkte passa på att köpa ett rep för pengarna. Jag kommer endast att använda repet till toppreps-klättring och glaciärvandringar. Ingen ledklättring alltså.

Det rrep som jag tänkt på är det här, är det någon som har erfaren het av det? Är det ett lämpligt köp eller bör jag välja ett annat rep?

Beal Booster som du har tänkt köpa är ett kalasbra rep för ledklättring. För topprepsklättring är det dock tyvärr olämpligt eftersom detta sliter väldigt mycket mer på repet. Om du enbart ska topprepsklättra skulle starkt rekomendera att du köper ett 10,5mm rep t.ex. Beal Top gun. Tyvärr är tjockare rep klart tyngre vilket gör dem mindre lämpade för glaciär även om 10,5 lämpar sig bättre för glaciär än 9,7 för topprep. Alternativt att man köper ett separat 8mm glaciär rep vilka endast är avsedda för glaciär, ej klättring. De är inte så farligt dyra.

Oavsett vilket rep du köper så bör det vara impregnerat, i synnerhet om du ska använda det på glaciär. Impregneringen hindrar fibrerna i repet att suga åt sig vatten (ett blött rep kan tappa 50% i styrka!) och skyddar även mot smuts och minskar friktionen mot klippan vilket förlänger livslängden.

Ett alterntiv att titta på är Mammut Galaxy 10,0 mm. Mammut impregnerar kärnan på alla rep, så även om manteln blir soggig är kärnan ok. Men detta rep finns även med både matel och kärna impregnerade. Klart slitstarkt och bra rep, används mycket av klätterkurser som sliter rep hårt och i alla väder. (Sen går det ju att leda på det också, om du ändrar dig med tiden beträffande detta.)

Håller med teoek

För glaciärvandring brukar det räcka med ett trecking-rep eller randoné-rep. Dessa är 8-9 mm tjocka och 30m långa. De tål inte att klättras på, men har fördelen att vara riktigt billiga (kanske inte i Sverige) och väga väldigt lite. Så jag skulle rekommendera ett tjockt rep (10.5 mm) till topprepandet och ett randorep till glaciäräventyren. Ett halvtunnt (~9.5) är egentligen inte bra till någon av dessa aktiviteter (om ni inte är 5 pers som ska gå inknutna på glaciären).

Repet du tittade på är ju så dyrt at du faktiskt har råd att skaffa ett Beal rando + ett tjockt klätterrep av billigare modell istället.

[Ändrat av Vandrare 2006-07-03 kl 10:43]

Jag håller helt med "Vandrare". Beal Top Gun är ett riktgt bra och slitstarkt rep som passar betydligt bättre till topprepsklättring än Booster. Nu var det väl typ 6 år sedan jag köpte ett Top Gun sist men jag antar att de håller samma kvalitet fortfarande. Booster har jag också haft ett par och de luddar sig ganska snabbt, inte alls speciellt slitstarka. Lanex Altea är inte lika slitstarkt som Top Gun men väldigt billigt. Så, om du nu måste välja ur Naturkompaniets sortiment skulle jag välja Top Gun om du ska klättra mycket och Altea om du ska klättra lite då och då.

Till Anna Frimodigs försvar vill jag faktiskt säga att just här har hon helt rätt. Mammut gör faktiskt de bästa repen. Det är rep de är bäst på.

Tja,

Anna Frimodig; sa:
Ett alterntiv att titta på är Mammut Galaxy 10,0 mm. Mammut impregnerar kärnan på alla rep, så även om manteln blir soggig är kärnan ok. Men detta rep finns även med både matel och kärna impregnerade. Klart slitstarkt och bra rep, används mycket av klätterkurser som sliter rep hårt och i alla väder. (Sen går det ju att leda på det också, om du ändrar dig med tiden beträffande detta.)

men grabben säger ju att han inte kommer att leda på det nya repet. Sund inställning, det är inte så smart att använda samma rep till båda diciplinerna.
Ett topprep slits 5-10 gånger mer än ett rep som användes till att leda på utan fall.

Sen rekommenderas inte Galaxy till topprep, välj istället t ex Supersafe 10,2mm Superdry (källa Mammut)

Eller gör som Ted säger; köp två rep!

Ciao!

Uffe

Hur kan man vara så säker på det?

Anna Frimodig; sa:
Ett alterntiv att titta på är Mammut Galaxy 10,0 mm. Mammut impregnerar kärnan på alla rep, så även om manteln blir soggig är kärnan ok.

????????? Är det så säkert? Även en aldrig så impregnerad kärna lär ju kunna skadas på olika sätt utan att det märks speciellt på manteln.

Sen har inte alla Mammutrep (t ex Galaxy) impregnerad kärna vad jag kan förstå.
I vilket fall inte med deras tefloncoating enligt vad jag kan läsa på hemsidan eller i den bruksanvisning/broschyr som medföljde de 8 mm halvrep jag köpte 2005.

Men du kanske vet mer/har annan information?

Ciao!

Uffe

tack Per, men...

rockåtta; sa:
Det fiffiga med deras teflonimpregnering av kärnan är, om jag förstått det hela rätt, inte smutstålighet utan att det det blir en jämn belastning på alla trådar pga lägre friktion mellan dem.

All möjlig info om deras rep hittar du här: http://www.mammut.ch/mammut/uploadedFiles/Mammut_seilfibel_E_050722.pdf

...det var precis det jag menade med mitt inlägg:

Det går inte att påstå att ett rep, bara för att det är ett impregnerat Mammut, alltid är juste i kärnan hur manteln än ser ut. Dessutom är inte ALLA Mammutrep impregnerade enligt vad jag kan utläsa av deras info.

När det gäller Teflonimpregneringen har du rätt, det är precis så det fungerar, förutom att repet faktiskt BLIR smutståligare då föroreningar inte fäster lika lätt på fibrerna tack vare just Teflonbeläggningen.

Ciao!

Uffe

teoek; sa:
Beal Booster som du har tänkt köpa är ett kalasbra rep för ledklättring. För topprepsklättring är det dock tyvärr olämpligt eftersom detta sliter väldigt mycket mer på repet. Om du enbart ska topprepsklättra skulle starkt rekomendera att du köper ett 10,5mm rep t.ex. Beal Top gun. Tyvärr är tjockare rep klart tyngre vilket gör dem mindre lämpade för glaciär även om 10,5 lämpar sig bättre för glaciär än 9,7 för topprep. Alternativt att man köper ett separat 8mm glaciär rep vilka endast är avsedda för glaciär, ej klättring. De är inte så farligt dyra.

Oavsett vilket rep du köper så bör det vara impregnerat, i synnerhet om du ska använda det på glaciär. Impregneringen hindrar fibrerna i repet att suga åt sig vatten (ett blött rep kan tappa 50% i styrka!) och skyddar även mot smuts och minskar friktionen mot klippan vilket förlänger livslängden.

Sliter det inte mer på repet när man ledklättrar?? Fallen blir ju mycket kraftigare. Eller menar du att repet blir mer slitet eftersom det skaver mer mot berget när man toppklättrar??

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg