Repellera från bulthängare?

Hej!
Undrar om det är okej att repellera direkt från en bulthängare för att slippa lämna en expressslinga? Instinktivt känns det som det är påfrestande för repet.
Och om man väljer att fästa en snabblänk i hängaren istället, vilket känns bättre för repet, är det ok att låta den sitta kvar med hänsyn till framtida klättrare?
Personligen när man sportklättrar tycker jag det är lite jobbigt om föregående klättrare lämnar expresslingor i hängarna. Man vet ju inte hur länge dom har varit där och vilket skick dom är i vilket gör att jag alltid brukar ta bort dom och annvända egna. Hur känner ni?

Mvh Peter
 
En snabblänk kostar väl oftast 50 kronor, en karbin kan du få för precis samma. http://www.northstar.se/se/produkter/klattring/karbiner/rak-bojd-grind/omega-pacific-4-0-bojd.html

Snabblänkar förstör bultarna, riskerar att rosta fast och är ett väldigt oskick. Mycket bättre är att trä en slinga (typ 5mm prussiksnöre) igenom bulten och trä repet igenom slingan. Om du istället lämnar en karbin istället för en snabblänk är problemen lösta för nästkommande person.
 

Bilagor

  • tt223_sport2_2716.gif
    tt223_sport2_2716.gif
    9.5 KB · Visningar: 1,227

Tack för svaret! Insåg nu att jag skrivit fel i frågan. Vad jag ville skriva var om det är okej att bli nerfirad av sin säkringsman direkt i hängaren t.ex om man sportklättrar men inte lyckas toppa ur och måste bli nerfirad.

Mvh Peter
 
Tack för svaret! Insåg nu att jag skrivit fel i frågan. Vad jag ville skriva var om det är okej att bli nerfirad av sin säkringsman direkt i hängaren t.ex om man sportklättrar men inte lyckas toppa ur och måste bli nerfirad.

Mvh Peter

I många länder är det inte okej att bli nedfirad i fina ringar heller, eftersom det sliter så mycket på bultarna. Fira ner dig själv, är du osäker på hur man gör, kolla lite på Youtube.
 

Bilagor

  • 408d74b77a0d6cec.jpg
    408d74b77a0d6cec.jpg
    64.3 KB · Visningar: 1,027
Den första frågan; om det är OK att trä repet genom hängaren och bli nerfirad, är åtminstone lätt att svara på. Det låter som en mycket dålig idé. Jag kan inte garantera att repet går av, men det kommer åtminstone att må mycket illa av det och jag kan även tänka mig att om man gör hål på manteln så kanske man blir hängande eftersom repet fastnar.

Det är ju i och för sig rätt OK jämfört med om repet går av.

Det mest korrekta är väl därför att lämna åtminstone de två översta karbinparen, och sedan fira från toppankaret och rensa leden. Det tar väl kanske en stund, men det gör i princip alla lösningarna, och förhoppningsvis händer inte det här jätteofta.

Om man ska klättra en led där men inte vet att man kommer upp, och det saknas andra lättare vägar till ankaret, så kanske man faktiskt ska låta bli, om man inte vill krångla rätt mycket.
 
Den första frågan; om det är OK att trä repet genom hängaren och bli nerfirad, är åtminstone lätt att svara på. Det låter som en mycket dålig idé. Jag kan inte garantera att repet går av, men det kommer åtminstone att må mycket illa av det och jag kan även tänka mig att om man gör hål på manteln så kanske man blir hängande eftersom repet fastnar.

Det är ju i och för sig rätt OK jämfört med om repet går av.

Det mest korrekta är väl därför att lämna åtminstone de två översta karbinparen, och sedan fira från toppankaret och rensa leden. Det tar väl kanske en stund, men det gör i princip alla lösningarna, och förhoppningsvis händer inte det här jätteofta.

Om man ska klättra en led där men inte vet att man kommer upp, och det saknas andra lättare vägar till ankaret, så kanske man faktiskt ska låta bli, om man inte vill krångla rätt mycket.

Tycker inte heller det är en bra idé, ändå har jag sett folk lösa det på detta sätt.
Tack för svaret!
Mvh Peter
 
I Sverige så går det väl, på de flesta sportleder, att gå runt och fira ner från ett träd för att på så sätt rensa leden. Då är det bäst att sätta dit en karbin som man sedan låter sig firas ner ifrån.
I sydeuropas kalkklippor så går oftast inte detta. Jag bär alltid med mig en "offerkarbin" som jag utan att fälla alltför många tårar kan skiljas ifrån för det fall att jag inte kommer upp. Enda gången jag råkat ut för detta (och då var det kompisen som ledde) var på en led i Spanien där vi vände pga. att klippan visade sig vara betydligt lösare än vad vi tyckte var angenämnt. (dock tack och lov inte just där den borrbult satt som jag firade ner kompisen ifrån).
 
I nödfall får man väl rimligen göra vad som krävs för att komma ned på ett säkert sätt. Ett SÄKERT sätt. Att låta sig bli nedfirad direkt i en stansad och bockad hängare (det allra vanligaste på "vanliga" expanders och Petzl Longlife) är INTE ett säkert sätt, möjligen helt säkert livsfarligt... Se ovanstående inlägg.

Om man inte kan komma ned på NÅGOT ANNAT SÄTT så är det rimligen ok att koppla i/runt sig och fira från karbin eller "snabblänk". Denna skall därefter hämtas/plockas ned om det inte innebär fara för replaget. Anledningen till detta är inte bara att nästa replag kommer bli tokiga på all skit i hängarna utan även att det uppstår/kan uppstå galvaniska strömmar och korrosion i både hängare, bult och det som hängts i hängaren. Det är mao INTE OK att rutinmässigt använda sig av detta sätt för att komma ned från leder utan att rensa leden efter sig. Nödfall är sjävfallet däremot nödfall...

Det är enligt min mening god stil att höra av sig till respektive klätterklubbs bultkommitte och meddela att man klantat sig och inte lyckats lösa det själv om så är fallet.

Per Larsson /Bohusläns klätterklubbs bultkommitte.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg