Reparera Trapper-kanadensare, några frågor

Har fått 8st Trapper kanadensare av kommunen att använda i en ungdomsförening. Tänkte sätta igång och renovera dem över sommaren. Av att läsa andra trådar här så verkar det som att man ska slipa bort skadat material plus lite till, sen använda glasfiber och polyester för att reparera, och sen måla Toplac ovanpå. Se bild på fronten för att se hur de flesta skadorna ser ut.

1000050438.jpg


Frågor:
- Behövs Toplac till nåt annat än utseendet, tex UV skydd?

- I beskrivningen av Toplac står att den används till det som är över vattenlinjen, menar man då båtar där skrovet är under vattenlinjen en hel säsong dvs det går bra till kanoter där det som målats bara är under vattenlinjen under en dag?

- Hur gör jag där ena sidan har delaminerat? (Se foto)

1000050439.jpg


- Flera av aluminium-bottenlisterna saknas. Går det att köpa nya nånstans eller är det lättare att använda tex Keeleasy? Kanotcentrum har ju en del Trapper reservdelar men ingen aluminiumlist tyvärr. Se bild på en list som är hel.

1000050440.jpg


- Det ser ut som att aluminiumlisten är popnitad, hur tätar man detta?
 
CO hade ett lärohäfte i plastarbeten. Min kusin började läsa den före sitt bygge av 12 m segelbåt, Det gick väl trots kall bygglokal. Vi behövde bara elda för kråkorna i 3 dagar.

go tur
 
Jag tycker poly+glasfiber är ohemult att jobba i. Jag har spacklat där armeringen syns efter mkt bottenstötningar, inte så illa de du fått till skänks. Men om jag ska säga nåt:

-Det går åt extremt mkt mer sliprondeller än man tror. Byt ofta. Använd "rätt" kornstorlek. Dvs börja grovt, sen mellan sen fint.

-Ha en bra slipmaskin, inte en modell för hemmafruar som ska måla om en pall. Jag gick över till en tryckluftsmodell, som jag egentligen har till att slipa svetsfogar vid karosseriarbeten, efter en halvtimma med nån trämaskin.

-Det är jävligt att slipa bort mkt material, och härdtiden är kort, så lägg hellre flera tunna lager än ett flödigt.

-topcoat vet jag inget om, jag kladdade på maskinemalj och rustoleum cammospray. Det har hållt i flera år.

-läckage från popnit är nog ett ickeproblem. Dutta i valfri silikongucka.

-ha skyddsmask mot suspekt kemdamm. Plastpartiklar i lungceller är obra (även om polyamid är värre än polyester).

-kan du inte bara ta en plattstång i alu till kölen? Eller en bit ek?
 
1. Nej, det är bara för utseendet, men den ger nog ett visst UV-skydd också.
2. Ja, Toplac funkar bra till kanoter som inte ligger i vattnet hela tiden. Vill du ha ett riktigt bra resultat användur du Epifanes tvåkomponents sträcklack. Den är svindyr men ger ett väldigt bra resultat och har ett bra UV-skydd.
3. Du får skära bort det delaminerade stycket och plasta upp nytt. Om det är svårt att få till formen. kan du använda någon av de andra kanoterna som mall och plasta en form på motsvarande del som är skadad. Sedan använder du formen för att göra en ny del som du plastar fast i den trasiga kanoten.
4. "Stävskena" kallas det visst. Du kan köpa den på valfri båttillbehörsaffär till exempel Seasea. https://www.seasea.se/stävskena-25mm-1-8m. Dom har Epifanes färgen också.
5. Det är bättre att skruva listen, så slipper du "gå igenom" skrovet. Du kan limma/täta den med SikaFlex. Finns också hos "båtaffärerna".
 
Stort tack för svaren! Jag tänkte köra vinkelslip med sandpapperskivor så det ska nog bita på glasfibern.

Stävskena alltså, perfekt att veta namnet. Ska leta efter en i aluminium. Hoppas dom inte är för svåra att böja runt fören iom att dom är bockade.

Dyker säkert upp fler frågor efter att har satt igång, återkommer här då 😊
 
- Det ser ut som att aluminiumlisten är popnitad, hur tätar man detta?
När min far skulle fästa aluminiumskenorna på våran då nyinköpta Trapper - för länge
sedan, nästan på istiden - så fick han med popnitar som är "gastäta" när de är åtdragna.
Försänkta skallar, dragna från utsidan. På insidan placerades en droppe ofärgad gelcoat.
Det var en barnlek att bocka/böja aluminiumskenorna så de följde kölformen.

Nitarna finns fortfarande att köpa från välsorterade järn&maskinhandlares hyllor...
Jag köpte själv en näve på Maskin&Verktyg för sådär en månad sedan...
/Odd
2024-05-03 21;01 _IMG5197_DxO+Odd.jpg
PS
Jag brukar göra ren den med högtrycksspruta, då försvinner såväl smuts som lavar och annat.
Sen är det bara att maskinvaxa och sjösätta...
 
Senast ändrad:
Toppen, ska kolla efter nitarna!
Aluminium-stävskena verkar vara svårare att hitta dock, har bara lyckats hitta (svindyr) rostfri. Kanske blir billigare att köpa från plåtslagare, behöver rätt många meter
 
10-15 år sedan på studiebesök och Trapper som då låg i Hallstahammar.

En sak som jag kommer ihåg är att någon på Trapper sa att glasfiberarmerad polyester och aluminium har samma utvidgningskoefficient.

d.v.s krymper lika mycket vid kyla och blir längre vid värme

Då fanns det som option ”aluminiumköl” på åtminstone på någon av Trappers kajaker. Och på nästan alla segelbåtar av glasfiberarmerad polyester så är relingen av aluminium. Skulle inte glasfiberarmerad polyester och aluminium ha samma utvidgningskoefficient skulle nog något gå sönder om båtarna förvaras utomhus på vintern. Utan att ha räknat på detta kanske något skulle gå sönder även när det är en varm sommardag

Enligt denna källa skiljer det nästa det dubbla i utvidgningskoefficient mellan rostfritt stål och aluminium.

https://plat.teknikhandboken.se/han...efogar/temperaturrorelser/temperaturrorelser/



Hur man (ingenjörerna) löser detta med olika utvidgningskoefficienter på flygplan det där förkommer många olika material är utanför min kompetensnivå.


/Per
 
Japp jag har googlat men utan framgång. Men ska ta mig en tur till brädgård/järnhandel också. Annars får det bli plattstång som jag bankar till själv, tror den som är monterad är max 1 mm tjock så det borde gå men ska mäta nästa gång jag har vägarna förbi kanoterna.
 
10-15 år sedan på studiebesök och Trapper som då låg i Hallstahammar.

En sak som jag kommer ihåg är att någon på Trapper sa att glasfiberarmerad polyester och aluminium har samma utvidgningskoefficient.

d.v.s krymper lika mycket vid kyla och blir längre vid värme

Då fanns det som option ”aluminiumköl” på åtminstone på någon av Trappers kajaker. Och på nästan alla segelbåtar av glasfiberarmerad polyester så är relingen av aluminium. Skulle inte glasfiberarmerad polyester och aluminium ha samma utvidgningskoefficient skulle nog något gå sönder om båtarna förvaras utomhus på vintern. Utan att ha räknat på detta kanske något skulle gå sönder även när det är en varm sommardag

Enligt denna källa skiljer det nästa det dubbla i utvidgningskoefficient mellan rostfritt stål och aluminium.

https://plat.teknikhandboken.se/han...efogar/temperaturrorelser/temperaturrorelser/



Hur man (ingenjörerna) löser detta med olika utvidgningskoefficienter på flygplan det där förkommer många olika material är utanför min kompetensnivå.


/Per
Toppen, tack för infon! Vill ju gärna att dom håller länge om man lägger ner jobbet.
Även om oddsen talar emot, kommunen som gav båtarna till mitt jobb gick ju över till Linder-båtar av en anledning eftersom Trappersarna inte klarade av stryket som de fick som uthyrningskanoter. De lär misshandlas lika hårt av ungdomarna som jag paddlar med, så jag räknar med löpande lagningar...
 
Jag tycker att det är mycket bättre att använda epoxy istället för polyesterplast, det luktar
inte lika mycket, fäster bättre och blir starkare. Och glasfiberväv istället för matta med fibrer åt alla håll.
Det är nog ingen mening att kosta på nån dyr lack eller lägga mycket jobb på finishen, huvudsaken att det
fungerar och håller länge. Ett tips är att vira sträckfilm över reparationen innan härdning, det ger en bra yta och sparar in en massa spackling och slipning.
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg