Rep av nässlor

Hur bär man sig åt för att göra rep av nässlor?
Någon som sitter på nån bra sida om detta, eller har egna erfarenheter?
/ Johan

För att använda växtfibrerna i nässlor så BÖR det väl vara ungefär som när man bereder lin. Dvs rötning, bråkning och skäktning. Det finns utmärkta böcker om linberedning, nässelfibrer är inte lika hållbara som linfibrer.

Hittade lite i en överlevnadsbok igår.
Tag nässlorna, blötlägg dom i 24h, banka sedan på dom med en platt sten för att få bort barken. KLART!

MEN, hur gör man sedan för att få ihopp det till en hyfsat långt rep?

Varför?

Varför göra ett eget rep av nässlor när det finns färdiga i Dyneema, Kevlar, Twaron mm????

Ingenting jag skulle använda för firning eller dylikt i alla fall...

/Magnus

Rep eller snöre av nässla.

Det går att göra tunna snören av nässlor som blir mycket starka. Dessutom får de en härlig färg i o m att det är naturfibrer. Man kan göra direkt av färska nässlor aller av torkade.
Dela nässelstammen i två delar och bryt sedan efterhand loss märgen så att fibrerna friläggs. Sedan går det att tvinna ihop fibrerna.
Hälsningar
Ingemar

Försvarets överlevnadshandbok

Ungefär så här är försvarets "recept":
- Ta bort bladen från nässlorna.
- Blötlägg nässelstjälkarna i ett dygn. (alt. 5 timmar om du har varmt vatten)
- Banka sönder/krossa stjälkarna ordentligt med en sten. Häng upp den fibriga massan för torkning. Mycket viktigt att de torkar ordentligt.
- "Kamma" nässelstjälkarna med en grov kam (typ hundkam?) eller en bräda med islagna spikar. Resultatet blir en trådig och seg fiber.
- Fläta ihop buntar av fibern till ett rep. Förläng repet genom att fläta in fler buntar.

Nässlor till Rep

Jag har provat ett antal gånger.
Första gången vet jag faktiskt inte riktigt vad det blev av det men det såg ut och funkade hyffsat som ett rep.

Nu har jag gjort det ett par gånger och det funkar bra tycker jag.
Men det tar för lång tid för att använda det i en kort överlevnadsituation och då går det att göra temporära rep av rötter, remmar, kläder.

Om du använder grejer i utrustningen så kanske du ska göra det med omsorg eftersom grejerna, kläderna kanske kan fylla upp en viktigare funktion.

// Daniel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grym snöre/rep? Gör det själv 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg