Rent dricksvatten

Det är väl alltid en liten risk. Skulle inte heller välja vatten nära/på en glaciär. Utan forsande vatten en bit bort, helst lite större jokk, som inte kommer från fjällstuga / bebyggelse el vandringsled. En titt på kartan kan hjälpa.

Svårare att bedöma längre söderut, i skogen, eller sjöar. Säkrare att filtrera då, men forsande vatten eller ganska mkt ödemark kan man ju chansa på.

Watch out for Beaver fever.
 
Det är klokt att låta vattnet stå en stund så att slitet sjunker innan man melittafilterar före man brukar sitt vattenfilter.
Grovfiltrering sparar filtren och är aldrig en dålig idé, men glaciärpartiklar är oftast små nog att ta sig igenom. När de väl sätter sig i filtret är de svåra att bli av med.

Jag brukar undvika glaciärvatten helt och hållet.
Huvudanledningen till att jag alltid har ett filter med mig i fjällen är för att jag ska kunna använda tveksamma vattenkällor utan att behöva koka vattnet.
Det finns alltid smält- och regnvatten som rinner längs marken och ansamlas i små pölar. Det skulle jag inte dricka orenat, men med filter kan jag dricka det.
Antalet acceptabla lägerplatser ökar ganska markant om man inte behöver ha närhet till "klassisk" vattenkälla.
 
Med Gissningstävling menar jag att vårdcentralen ville ej ta prover när jag ej var allvarligt sjuk,livsmedelsverket fick mer uppg än jag nämnt här och drog slutsatsen Crypto.... men ej helt säkert ,få kanske ingen här på sidan som ärtillräckligt medecinskt kunnig har kommit med inlägg.
Ofta sett renar på snöfält för att minska mygg/knott plåga.
Att microorganismer kan leva i Glaciärer i 100-1000 år tänker man ej på när man är ifält före man råkat ut för tex magsjuka.
Jag har någon typ av labfilter men de var ej med nästa gång.
Particklar sjönk till botten och dracks ej med ett kaffe filter och ett finfilter på 0.1 my och kokning i några minuter så är problemet löst utan dyra filter om dessa nu sätter igen sig.
Tvål i fickan är nog den bästa iden så du ej ficksar din egen magsjuka vid ´skogsbesök´samt anv före matlagning då även jord kan innehålla div skadliga microber av olika typer.
 
Ett tips från en kompis som jobbar med vattefrågor på länsstyrelsen i Jämtland är att inte dricka ur fjällbäckar när det regnat eftersom ytvattnet tar med sig ecoli bakterier från djurs och människors bajs. Koncentrationerna är klart högre kring de platser där många vandrar.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Man kan bli magsjuk av annat än vatten. Tänker på medhavd mat och matlagningen, bristande hygien mm.
Jag nyttjar alltid vattnet när jag är på fjället frånsett nära fjällstationer och frekventa leder samt med urskiljning/sunt förnuft.
Tar också vatten i större sjöar i mellansverige utan större bebyggelse och industri samt Vänern lite längre ut när jag är ute och paddlar. Har aldrig blivit magsjuk under över 50 år så frekvent utevistelse.
 
Ett tips från en kompis som jobbar med vattefrågor på länsstyrelsen i Jämtland är att inte dricka ur fjällbäckar när det regnat eftersom ytvattnet tar med sig ecoli bakterier från djurs och människors bajs. Koncentrationerna är klart högre kring de platser där många vandrar.

Kan du fråga honom hur vanligt det är att vandrare blir magsjuka när det regnar? Kan tänka mig att mer bakterier spolas ned i bäckarna, men det blir också mer utspätt.
Det som är intressant är inte om det är ökad risk för att bli magsjuk, men är det så stor risk att man bör rena vattnet.
 
Har nu köpt Hydro blue utan kol och står att det börjar åldras direkt efter man börjat anv det av vad?
Att det bör backspolas efter 10 L men i fält utan garanterat rent vatten men kanske bra i en jock man vadar där det är stort vattenflöde och sedan ta mkt vatten.

Kom på att jag dagen innan jag blev magsjuk tog vatten i ett större vattendrag med mkt hytter och några bondgårdar då ev e- coli men borde då ej haft problem i 5 v som parasiter kan orsaka.

Har nu en 2L plast påse och ett filter vid ev anv av kaffe filter hur har ni ´byggt´ ett litet system
Vilka flaskor har 28 mm gänga?
Om man har fått bakerier i filtret står det att man kan desificera med blekmedel men klorin är väl för starkt kan ättika vara alt har även kaliumpermanganat.
Om det ev är frysrisk hur får ni ut vattnet räcker det att skaka och ev blåsa eller är ända alt se till att det hålls varmt dvs i inner tältet ev i sovsäcken i en plastpåse.
Går det att ha korta slangar och suga vatten igenom filtret eller är det för mkt motstånd så det kräver att anv gravitation dvs hälla ur en behållare ska då ta 1 min för 600 ml.
 
Spolar gör du med vatten som du har renat dvs du spar alltid tillräckligt med vatten eller renar på annat sätt när det är aktuellt.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.