renskinnsräddare

Som många känner till är renskinn ett av dom bättre liggunderlag vintërtid billigt,lätt ,varmt och en "naturprodukt".
Men jag har ett stort problem som jag inte vet hur man ska lösa.
när man ligger och solar sig i snö som är blöt av dagsmeja blir skinnet dyngsurt.
Att sedan på kvällen ta in skinnet i tältet är ingen hit.
Hur ska jag behandla skinnet för att tåla väta????
Skokräm ,färg linolja????
 
Detta är en svår fråga? Jag skulle vars försiktig som om jag var som du. Om man smörjer in kan den börja håra av sig. Men ett natruligt fett från renen själv borde ligga närmast, lite av ister från buken eller gnida in den med hjärna. Men vi får höra va Frazze säger när han klampar in från vidderna. Annars får du ta med dig en plastfilm av någon sort. // RJ
 
Liggunderlag!

affe; sa:
Som många känner till är renskinn ett av dom bättre liggunderlag vintërtid billigt,lätt ,varmt och en "naturprodukt".
Men jag har ett stort problem som jag inte vet hur man ska lösa.
när man ligger och solar sig i snö som är blöt av dagsmeja blir skinnet dyngsurt.
Att sedan på kvällen ta in skinnet i tältet är ingen hit.
Hur ska jag behandla skinnet för att tåla väta????
Skokräm ,färg linolja????

Hej!
Jag använder ett tillkliptt liggunderlag som fuktskydd till mitt skinn som jag har att ligga på när jag pimplar.

Jag tror inte att det blir helt vattentålig om du fettar in det. Men det är alltid bra att smörja in det så det inte torkar.

Om du smörjer in skinnet med något slags fett så kommer det i alla fall inte suga upp lika mycket vatten som ett torrt skinn gör.

Till skinnstället använder jag minkolja, som tvärt emot namnet är ett slags fett om jag inte fattat fel. Det är i alla fall som fett i konsistensen.

Skriv gärna vad du till slut väljer och hur det gick!
Sola på!
Christer
 
Pressening

Jag brukar alltid ha med mig en pressening. De är bra till det mesta. I tältabsiden, Vira in packning vid paddling, sova under, regnskydd, sitta på eller varför inte ha under renskinnet.
En liten pressening väger knappt något och är ej speciellt dyr.
Köp en sån!!
 
Det fungerar utomförträffligt med en blandning av 50% terpentin och 50% KOKT linolja... mitt renskinn är impregnerat på detta sätt och ca 30 år gammalt men 'still going strong'!

/p-a
 
För övrigt är det viktigt att köpa rätt skinn. Köp absolut inte ett långhårigt vårslaktat 'turistskinn' som fäller hår i all oändlighet. Försök i stället få tag i ett korthårigt höstslaktat sarvskinn (sarv=tjur), det håller hur länge som helst!

/p-a
 
Beror på..

Beror på hur man om man garvat alls. Bara torkade kan förvisso ta åt sig, beroende på hur blött. Dåligt skrapade börjar lukta sen därefter. Bör skrapas rena i så fall igen.
Kemiskt går det väl med diverse såsom vattenfritt vaselin. Billigare kan väl finnas, huruvida man får bort lukten har med våtheten att göra.
Kondens på tältgolven är ju våthet det också.
Naturligt fettet i huden borde räcka, såvida det inte gått igenom nån av moderna tråckel- och sämskningsmaskiner och blivit sämskat pälsskinn. Såna ska man ha på väggen, inte i skogen eller på fjället. Är rena läskpapper..
Metallgarvat är också av rena våtdragande i egenskaper (kromgarvat, alun-garvat också förr kvicksilvergarvning!), bör man aldrig heller i läder använda med förvaring av mat. Såna där brunfina läderpåsar, bara tungmetaller i sånt läder. Samma gällande handskar och skor, samma kemiska teknik.
Ska det vara renaste rent så är det 'barkgarvat' (videbarkkok, björkbarkkok, granbarkkok, snögarvning i xtremköld, lärkmylla) som håller mot väta bäst..töjs inte, suger inte upp vätska, håller i evigheter.. (Barkgarvningsvätskor är dock att betänkas starka grejjer, handskar är ett måste om man vill pröva slabba själv på färskskinn. kan bedöva molekylärt rakt genom händernas hud, så att man blir småförlamad..inte bra. Garvningsvätskor är mkt lika stridsgasers penetration och formalin, akrylamid som fanns i fallet på Hallandsåsens tunnelbyggesfiasko..även i viss hårdstekt mat).
Det ska vara en känsla av 'feta' på lädersidan.
Räcker oftast att torka av med nån mossa eller enris. luftigt.
(När man gör 'naket' läder som propå, så läggs skinnen hela ner i bäckar, sjöar i upp till nån vecka sommartid. då lossnar håren som repar av.. så vatten rötar hårsäckarna så pass på kort tid. Nåt att komma ihåg..).
- Om det nu hjälper..experimentera själv. Få färska skinn fortfarande blöta snabbfrysta, kanske nån förvinter vid 'sarvslakten'..Ring innan slakt så kanske de hinner frysa ner och få dom kylda i transport söderöver under vinterns transporter.. Få se Nisse Kuhmunen, Rensjön Kiruna-delen telefonkatalogan.
Frun är slöjdare ..Kristina.
Torka inte skinnen för hårt i solen, heller, helst skuggigt. Kemiska rötningar är inte heller bra om det går snabbt i värme.. glöm inte skrapningen.

[Ändrat av Kirunafjällis 2004-03-08 kl 12:23]
 
Renhudar

Jag använder vintertid sedan > 30 år tillbaka renhudar från höstslakt. Köper man dem på slaktplatsen får man dem ofta mycket billigt. Dessutom ser man ju från vilket djur det kommer. Jag skrapar dem själv från fett o dyl. Samt skär till dem så jag slipper bära extra. Behandlar dem inte med något. Har en tunn pressenning under då jag ligger på snön. Skinnen håller i åratal om man låter dem torka emellanåt. Har man skrapat ordentligt så går de att använda i tält utan att lämna fettfläckar etc.
Vid riktig kall väderlek (midvinter) använder jag ett vanligt liggunderlag under renhuden.

MVH
Rolf
 
Tjena Frazze!

Vet du om Nisse K även barkgarvar eller har du någon kontakt som gör detta? Är sugen på att köpa några höstslaktade sarvskinn. Men har inte lust att garva dem själv. Tack för ett mycket bra och informativt inlägg. Fakta är alltid bra!
/Christer
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg