Innan ni börjar måla den bör ni ha klart för er att det finns ingen färg som man lägger på i efterhand som blir lika slitstark och ythård som den den befintliga gelcoaten.(ja, kanske pulverlack...). Den nya lacken kommer alltså att bli väsentligt känsligare och mindre slitstark än den yta ni har. Rent funktionellt så KAN ni måla med precis vadsomhelst vad canadensaren beträffar, ytan tål det och ni kommer inte att få några tråkiga resningar eller så.
Den starkaste färgen enligt min erfarenhet är 2-komp. epoxilack, antingen International, eller Hempel. Rugga upp ytan, dammtorka/avfetta väl, stryk flera lager tunt för att undvika rinningar och följ rekommendationerna ang. temperaturer och övermålningstider. Jag gillar roller mer än penslar och jetstrykare, det gäller att ta rätt rulle bara. Branschen förordar s.k. mohairroller för 2-komplack, men min erfarenhet är att de ofta fäller. Bättre då att använda skumgummiroller och byta ut den innan nedbrytningen sätter in på allvar. Jag brukar IAF få 15-30 min arbetstid ur en roller innen den mjuknat för mycket. Använd filtermask och ventilera väl!
Färgen hårdnar eftersom, så låt gärna skrovet vila några dagar mellan målning och premiärtur.
Vore det jag skulle jag börja med att leta bland fritidsbåtstillbehören antingen efter ett gelcoatspackel som redan från början har samma nyans som den ursprungliga gelcoaten, sen efter ett spackel med brytbas. Skrapa/slipa ur skadorna inkl. sprickor, spackla, låt härda, våtslipa. Därefter skulle jag ha provat med att polera hela skrovet rätt hårt med Autosol eller liknande polermedel. Det tunnar visserligen ut gelcoaten men kan ändå lyfta glansen och kulören med ett mer hållbart resultat än omlackering. Sen får man ju inte glömma att vaxa väl för att skydda sin "nya" yta!