Vi har köpt en begagnad glasfiberkanadensare som är blekt och har en del småskador i gelcoaten. Hur går vi tillväga för att renovera denna? När det gäller skadorna i gelcoaten är de inte så stora, utan vår tanke är att köpa en tub Plastic-Padding gelcoat filler. Är detta rätt tänkt? När den sedan skall målas skall vi då välja en båtbottenfärg eller går det lika bra med en vanlig lackfärg?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Renovera glasfiberkanadensare
- Trådstartare Snorkeljohn
- Start datum
Innan ni börjar måla den bör ni ha klart för er att det finns ingen färg som man lägger på i efterhand som blir lika slitstark och ythård som den den befintliga gelcoaten.(ja, kanske pulverlack...). Den nya lacken kommer alltså att bli väsentligt känsligare och mindre slitstark än den yta ni har. Rent funktionellt så KAN ni måla med precis vadsomhelst vad canadensaren beträffar, ytan tål det och ni kommer inte att få några tråkiga resningar eller så.
Den starkaste färgen enligt min erfarenhet är 2-komp. epoxilack, antingen International, eller Hempel. Rugga upp ytan, dammtorka/avfetta väl, stryk flera lager tunt för att undvika rinningar och följ rekommendationerna ang. temperaturer och övermålningstider. Jag gillar roller mer än penslar och jetstrykare, det gäller att ta rätt rulle bara. Branschen förordar s.k. mohairroller för 2-komplack, men min erfarenhet är att de ofta fäller. Bättre då att använda skumgummiroller och byta ut den innan nedbrytningen sätter in på allvar. Jag brukar IAF få 15-30 min arbetstid ur en roller innen den mjuknat för mycket. Använd filtermask och ventilera väl!
Färgen hårdnar eftersom, så låt gärna skrovet vila några dagar mellan målning och premiärtur.
Vore det jag skulle jag börja med att leta bland fritidsbåtstillbehören antingen efter ett gelcoatspackel som redan från början har samma nyans som den ursprungliga gelcoaten, sen efter ett spackel med brytbas. Skrapa/slipa ur skadorna inkl. sprickor, spackla, låt härda, våtslipa. Därefter skulle jag ha provat med att polera hela skrovet rätt hårt med Autosol eller liknande polermedel. Det tunnar visserligen ut gelcoaten men kan ändå lyfta glansen och kulören med ett mer hållbart resultat än omlackering. Sen får man ju inte glömma att vaxa väl för att skydda sin "nya" yta!
Den starkaste färgen enligt min erfarenhet är 2-komp. epoxilack, antingen International, eller Hempel. Rugga upp ytan, dammtorka/avfetta väl, stryk flera lager tunt för att undvika rinningar och följ rekommendationerna ang. temperaturer och övermålningstider. Jag gillar roller mer än penslar och jetstrykare, det gäller att ta rätt rulle bara. Branschen förordar s.k. mohairroller för 2-komplack, men min erfarenhet är att de ofta fäller. Bättre då att använda skumgummiroller och byta ut den innan nedbrytningen sätter in på allvar. Jag brukar IAF få 15-30 min arbetstid ur en roller innen den mjuknat för mycket. Använd filtermask och ventilera väl!
Färgen hårdnar eftersom, så låt gärna skrovet vila några dagar mellan målning och premiärtur.
Vore det jag skulle jag börja med att leta bland fritidsbåtstillbehören antingen efter ett gelcoatspackel som redan från början har samma nyans som den ursprungliga gelcoaten, sen efter ett spackel med brytbas. Skrapa/slipa ur skadorna inkl. sprickor, spackla, låt härda, våtslipa. Därefter skulle jag ha provat med att polera hela skrovet rätt hårt med Autosol eller liknande polermedel. Det tunnar visserligen ut gelcoaten men kan ändå lyfta glansen och kulören med ett mer hållbart resultat än omlackering. Sen får man ju inte glömma att vaxa väl för att skydda sin "nya" yta!
Värt besväret?
Om inte glasfibern är blottad behöver du inte fixa skadorna. Att en gammal glasfiberlåda är blekt är inte hela världen. Frågan är om den blir mera värd ommålad? Enligt antikrundan är ju orginalfärg alltid bättre.
Jag skulle åtgärda skador ned mot glasfibrerna enligt inlägget ovan och kanske lägga på en ny kölremsa i varje fall de centrala 3 metrarna på kanoten för att undvika att det går hål genom skrovet så att det blir läckage. Därefter vaxning samt vaxa om vartannat år eller så. Om man utomhusförvarar en glasfiverkanot bör den ligga under en pressening eller ett tak för att undvika smuts och blekning.
Thure
Om inte glasfibern är blottad behöver du inte fixa skadorna. Att en gammal glasfiberlåda är blekt är inte hela världen. Frågan är om den blir mera värd ommålad? Enligt antikrundan är ju orginalfärg alltid bättre.
Jag skulle åtgärda skador ned mot glasfibrerna enligt inlägget ovan och kanske lägga på en ny kölremsa i varje fall de centrala 3 metrarna på kanoten för att undvika att det går hål genom skrovet så att det blir läckage. Därefter vaxning samt vaxa om vartannat år eller så. Om man utomhusförvarar en glasfiverkanot bör den ligga under en pressening eller ett tak för att undvika smuts och blekning.
Thure
Hej!
Om du bestämmer dig för epoxi tål det att tänka på att det inte är UV-beständigt och gulnar, rekommendationen är att lacka med en klarlack ovanpå men kolla gärna hur "epoxilacken" fungerar, gelcoat sitter heller inget vidare på epoxi.
Jag skulle börja med att rubba och vaxa den.
Det finns rubbing med olika slipgrader beroende på hur dålig yta du har. Om det finns djupa hack och repor skulle jag laga med någon typ av gelcoatfiller och sedan lacka med ett eller flera lager gelcoat beroende på hur det blir. Sista lagret kan vara bra att lacka med topcoat, gelcoat med lite paraffinolja, för det blir lite bättre yta då.
/Mattias
Om du bestämmer dig för epoxi tål det att tänka på att det inte är UV-beständigt och gulnar, rekommendationen är att lacka med en klarlack ovanpå men kolla gärna hur "epoxilacken" fungerar, gelcoat sitter heller inget vidare på epoxi.
Jag skulle börja med att rubba och vaxa den.
Det finns rubbing med olika slipgrader beroende på hur dålig yta du har. Om det finns djupa hack och repor skulle jag laga med någon typ av gelcoatfiller och sedan lacka med ett eller flera lager gelcoat beroende på hur det blir. Sista lagret kan vara bra att lacka med topcoat, gelcoat med lite paraffinolja, för det blir lite bättre yta då.
/Mattias
Tack för era svar.
Kanoten har en del skador som blottar glasfibern. Den största är kanske 4cm i fyrkant. Skall jag fylla i dessa skador med gelcoatspackel? Vidare har den en del repor som är ganska djupa och långa men dessa går inte igenom gelcoaten. Skall jag försöka att spackla dessa också?
Om jag sedan vill måla skrovet skall jag då måla flera lager med gelcoat/topcoat eller är det ett onödigt jobb som inte håller länge?
Hur mycket Gelcoat/topcoat tror ni att det går åt till en stor kanadensare?
Kanoten har en del skador som blottar glasfibern. Den största är kanske 4cm i fyrkant. Skall jag fylla i dessa skador med gelcoatspackel? Vidare har den en del repor som är ganska djupa och långa men dessa går inte igenom gelcoaten. Skall jag försöka att spackla dessa också?
Om jag sedan vill måla skrovet skall jag då måla flera lager med gelcoat/topcoat eller är det ett onödigt jobb som inte håller länge?
Hur mycket Gelcoat/topcoat tror ni att det går åt till en stor kanadensare?
Skall du inte måla om Canadensaren lagar du reporna med Gelcoat.
Har du en Trapper Canadensare kan du köpa original Gelcoat av Trapper det går bra att ringa och beställa. Du kan även få tips om hur du skall göra.
Skall du måla om Canadensaren slipar du den slät och fixar till repor och småskador med Plastic Padding eller en Hagmans produkt.
Gelcoat innehåller vax och det fungerar som släppmedel det är därför viktigt att man använder en speciell primer som får fäste. Sedan använder man en två-komp polyuretan lack som toplack. Polyuretan är ett oerhört slitstarkt material och används blandannat i Stridsbåts 90 slitkölar.
Har inte hört talas om att man använder epoxifärg som toplack
Produkterna köper du i en båttillbehörs affär. Det är viktigt att du använder samma firmas produkter blanda ej olika fabrikat.
Man kan också lägga ut jobbet till en billackare dom är vana vid att jobba med glasfiberprodukter.
Hans Friedel
Har du en Trapper Canadensare kan du köpa original Gelcoat av Trapper det går bra att ringa och beställa. Du kan även få tips om hur du skall göra.
Skall du måla om Canadensaren slipar du den slät och fixar till repor och småskador med Plastic Padding eller en Hagmans produkt.
Gelcoat innehåller vax och det fungerar som släppmedel det är därför viktigt att man använder en speciell primer som får fäste. Sedan använder man en två-komp polyuretan lack som toplack. Polyuretan är ett oerhört slitstarkt material och används blandannat i Stridsbåts 90 slitkölar.
Har inte hört talas om att man använder epoxifärg som toplack
Produkterna köper du i en båttillbehörs affär. Det är viktigt att du använder samma firmas produkter blanda ej olika fabrikat.
Man kan också lägga ut jobbet till en billackare dom är vana vid att jobba med glasfiberprodukter.
Hans Friedel
hassex; sa:Skall du inte måla om Canadensaren lagar du reporna med Gelcoat.
Skall jag fylla i både reporna och skadorna med gelcoat spackel eller skall jag bara pensla på gelcoat? Vad är egentligen gelcoat? Är det polyesterplast eller pulyuretan eller vad är det och hur trägflytande är den?
[Ändrat av Snorkeljohn, 2007-06-01 kl 21:13]
gelcoat - polyesterplast med färgpigment
topcoat - gelcoat med paraffin i, används för att måla på gelcoat
gelcoat spackel/filler - gelcoat med något ipulat typ mikroballonger för att skapa en pasta
beroende på ambitionsnivå så kan du väl lura på om du vill fylla både repor och skadan och hur mycket topcoat du vill måla beror ju lite på hur bra det täcker men ett lager räcker säkert. Som tidigare sagt så är det inget problem så länge gelcoaten är intakt dvs så ingen glasfiber syns. Topcoat är ungefär som färg i konsistensen och ger ungefär samma resultat dvs det blir penselmålat med pensel
Har spacklet samma färg som kanoten så räcker det med det.
/Mattias
topcoat - gelcoat med paraffin i, används för att måla på gelcoat
gelcoat spackel/filler - gelcoat med något ipulat typ mikroballonger för att skapa en pasta
beroende på ambitionsnivå så kan du väl lura på om du vill fylla både repor och skadan och hur mycket topcoat du vill måla beror ju lite på hur bra det täcker men ett lager räcker säkert. Som tidigare sagt så är det inget problem så länge gelcoaten är intakt dvs så ingen glasfiber syns. Topcoat är ungefär som färg i konsistensen och ger ungefär samma resultat dvs det blir penselmålat med pensel
Har spacklet samma färg som kanoten så räcker det med det.
/Mattias
När man bygger en Canadensare i glasfiber bygger man i omvänd ordning. Mna börjar med "färgen" (Gelcoaten) sedan fortsätter man med glasfibern och slutgiltligen lägger man "färgen" på insidan (Topcoaten)
Den blanka ytan får genom att man polerar och vaxar formen. Vill man ha en matt yta vattenslipar man formen med lämpligt våtsandpapper. Gelcoaten i sig ger alltså inte en blank yta utan finischen fås genom att ha en blank form.
Gelcoaten har har en lätt klibbig yta för att nästa lager med polyester/glasfiber skall få fäste.
Skall man laga repor med Gelcoat fyller man repan med en sticka eller något liknade. Man kan alltså inte "måla " med Gelcoat.
Gecoaten har alltså inte alls några "färg" liknade egenskaper eftersom den används på ett helt annat sätt än målarfärg.
Hans Friedel
Den blanka ytan får genom att man polerar och vaxar formen. Vill man ha en matt yta vattenslipar man formen med lämpligt våtsandpapper. Gelcoaten i sig ger alltså inte en blank yta utan finischen fås genom att ha en blank form.
Gelcoaten har har en lätt klibbig yta för att nästa lager med polyester/glasfiber skall få fäste.
Skall man laga repor med Gelcoat fyller man repan med en sticka eller något liknade. Man kan alltså inte "måla " med Gelcoat.
Gecoaten har alltså inte alls några "färg" liknade egenskaper eftersom den används på ett helt annat sätt än målarfärg.
Hans Friedel
Alltså för att samanfatta det hela.
Har kanoten skador där glasfibern inte syns finns det ingen anledning att fylla i eller måla denna.
Där glasfibern är blottad bör jag laga och detta gör jag med gelcoat spackel eller gelcoat filler.
Vill jag sedan ut estetisk synpunkt förbättra utseendet provar jag med att använda Autosol eller rubbing.
Vill jag istället måla om kanoten gör jag detta med en topcoat? Här känner jag mig inte lika säker på vad som är bäst?
Oavsett vilket av ovanstående jag väljer så bör kanoten vaxas ibland. Gör jag detta med ett vanligt bilvax eller är det något annat som gäller?
Har kanoten skador där glasfibern inte syns finns det ingen anledning att fylla i eller måla denna.
Där glasfibern är blottad bör jag laga och detta gör jag med gelcoat spackel eller gelcoat filler.
Vill jag sedan ut estetisk synpunkt förbättra utseendet provar jag med att använda Autosol eller rubbing.
Vill jag istället måla om kanoten gör jag detta med en topcoat? Här känner jag mig inte lika säker på vad som är bäst?
Oavsett vilket av ovanstående jag väljer så bör kanoten vaxas ibland. Gör jag detta med ett vanligt bilvax eller är det något annat som gäller?
Ja så har jag gjort, det finns ju speciella båtvaxer men jag tror inte att det är någon större skillnad.
Nu vet inte jag vart i väst du befinner dig men man kan ju alltid maila några proffs typ:
http://www.rocadboats.se/skoldsplast.asp
info@rocadboats.com
dom hjälper säkert till med goda råd om reparationer.
/Mattias
Nu vet inte jag vart i väst du befinner dig men man kan ju alltid maila några proffs typ:
http://www.rocadboats.se/skoldsplast.asp
info@rocadboats.com
dom hjälper säkert till med goda råd om reparationer.
/Mattias
Snorkeljohn skrev:
Alltså för att samanfatta det hela.
... Vill jag istället måla om kanoten gör jag detta med en topcoat? Här känner jag mig inte lika säker på vad som är bäst?....
För helmålning av en glasfiberbåt ska du absolut INTE använda topcoat. Det är helt omöjligt att få den jämn och slät.
Måla istället, som Hasse föreslår, med 2-komponent polyuretan, t.ex. Internationals 709. (Hempel har en motsvarande produkt). Det är en färg som i decennier använt till just detta ändamål och ger mycket bra resultat (om underarbetet är gott...). Färgen härdar på något dygn i rumstemperatur, men når full styrka först efter någon vecka. Då blir den glashård!
Kan appliceras med pensel eller spruta, men även med planstrykare. Sistnämnda kan jag rekommendera om du har stora mjukt formade ytor.
Eller - som jag tror Thure föreslog i början - nöj dig med att laga sprickorna och reporna med spackel i färg så lik originalet som möjligt, och låt sen restan av ytan vara som den är. Allt måste inte se nytt ut, tycker jag.
hälsningar
Jens
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Renovera kanot | Paddling allmänt | 3 | ||
Laga och renovera kajak | Paddling allmänt | 14 | ||
renovera kanadensare | Paddling allmänt | 5 | ||
Tips för begagnatköp av glasfiberkanadensare | Paddling allmänt | 6 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg