Ett litet test av FMS-117T
Oroad av xxargs iakttagelse kände jag att det var bäst att testa min egen 117 innan ev. beställning av 118.
Förutsättningar:
våg: IKEA "Ordning", den runda elektroniska matvågen.
kök: FMS-117T
patron: Primus Powergas 230 g, vägd till 284 g, dvs litet drygt halvfull.
kastrull: yttergrytan från Trangia 27, 80 g, diameter 150 mm, höjd 68 mm
lock: engångspajform, alu
värmereflektor: Thermoreflekt (alu+bubbelplastisolering), 100% undertill + ca 80% runt brännaren, höjd 130 mm (dvs nästan upp till överkant kastrull)
utetemperatur: 19 grader, mycket svag vind
vattentemperatur: 17 grader (mätt med analog termometer som kalibrerats mot min kroppstemperatur)
vattenmängd: 500 g per uppkok
antal upprepningar: 3 st med 20 min mellan gångerna för temperaturutjämning hos kök, kastrull och patron.
koksätt: måttligt pådrag (alla lågor under kastrullen), vattnet kokade efter knappa 4 min.
utfall: gaspatronen vägde efter dessa tre gånger 265 g.
Jag hade alltså förbrukat 19 g gas på tre halvlitersuppkok, dvs i snitt drygt 6,3 g per gång.
slutsats: med alla svårkontrollerade störningsfaktorer (olika vindskydd/reflektor, form på kärl, gaspådrag etc) är ju inte precisionen strålande, men man kan väl säga att försöket inte tyder på vare sig uppseendeväckande bättre eller sämre prestanda än hos min gamla Trangia/Primusbrännare.
Ute i busken kokar jag aldrig lika mycket åt gången och en hel del består av mycket sparsam sjudning, vilket kanske kan förklara att jag tyckte mig förbruka ännu mindre gas. Jag använder oftast kroppsvarmt vatten (kör värmeflaska i sovsäcken och avkylningsklamp på dagen
) och befann mig mest över 2000 m ö h, vilket kanske också spelar in. Däremot var det som sagt ofta kring nollgradigt ute.