Rengöring av vattenblåsa?

Masindisk

Hej alla,

Jag har ett Platypus Gravity Works vattenfilter och renvattenblåsan är i stort behov av en rengöring. Så nu behöver jag tips på hur jag enklast gör för att få insidan fräsch igen :)

/A

Jag använder maskindiskmedel till termosar som jag inte lyckas göra rent på annat sätt. Maskindiskmedel måste vara mycket skarpt. Miljövänligt tvekar jag på.

Jag använder maskindiskmedel till termosar som jag inte lyckas göra rent på annat sätt. Maskindiskmedel måste vara mycket skarpt. Miljövänligt tvekar jag på.

Nu fick jag ju min vattenblåsa ren med hjälp av klortabletter. Men då har ju inte den blivit så värst skitig på insidan. Varje gång jag har använt den på tur så sköljer jag ur den och torkar ur den när jag kommer hem. Jag drar runt en gummisnodd runt gängorna och hänger upp den på en galge så att den får dunsta ur ordentligt.

Filtret har jag alltid sköljt genom med renat vatten, varje gång jag använder det, och när jag kommer hem så drar jag genom lite rent vatten genom det för att sen skaka ur det ordentligt.

Men nu så hade jag inte gjort det sen sista turen jag var ute och det stank lite väl mycket ur blåsan, så därför behövde jag göra nåt mer - klortabletterna som Troy tipsade om fungerade utmärkt :)

/A

Det som rengör bra i maskindiskmedel är att dessa är mer eller mindre starkt alkaliska, och alkali är något som hanteras hyffsat bra i avloppssystemen. Tyvärr har folk glömt bort hur det var innan syntetiska tensiderna blev vanliga och tvättbyk med tvättsoda och tom. kaustiksoda tillsammans med såpor också innebar uttunning av skinnet på händerna när man hanterade tvätten, just för att akalisk lösing förtvålar fetter och proteiner - vilket också är precis vad hud/skinn också består av. (det är därför alkalisk lösning känns hal när man gnuggar fingrarna i detta)

Syntetiska tensider är dock en annan femma - de i handdiskmedel är förhoppningsvis av en sort som är lätt nedbrytbara, men det finns sorter som i princip aldrig bryts ned och går rakt igenom reningsanläggningar och anrikas i naturen...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg