Rengöring av kartfodral

Jag har ett Sealline förslutningsbart kartfodral där en svartvit kopierad karta har "färgat av sig" på insidan.
Är det något som har tips på hur man får bort det?
Jag har försökt med diverse rengöringsmedel men har hittils inte lyckats något vidare.

För att undvika detta så bör man givetvis först lägga den kopierade kartan i en eget vanligt plastfodral.

T-sprit brukar vara bra för att ta bort fläckar. I plasbunkar kan det fungera med matolja om det är en fettlöslig fläck, men då måste man kunna tvätta bort matoljan sedan.

Äntligen!

Det var banne mig på tiden att det kom ett inlägg som inte handlade om Friluftskartan eller Garmin utan om ett vanlig hederligt navigeringshjälpmedel som ett kartfodral! Ditt problem har jag dock ingen lösning på...

/Henrik Andersson (som äger BÅDE kartfodral och GPS)

Servicetekniker

Eftersom det handlar om toner, så skulle jag kolla med en servicetekniker på något företag som servar kopieringsmaskiner, vad dom använder för medel vid rengöring av trumman och andra delar i kopieringsmaskinerna som blir svarta efter en längre tid användning.

Per Brune

Sprit

Sprit borde fungera men testa först på en liten perifer del av plasten om den blir ogenomskinlig av spriten. Kanske skall du späda spriten med 70% vatten.

Lacknafta eller fotogen skulle kunna fungera också samma invändning om att testa i kanten först gäller.

Ortliebs kartfodral är annars beprövade och bra och med dem har jag inte haft ditt problem.

Thure

Sudda?

Hmm, fler som har lyckats med samma blunder som jag...

Jag tror att suddgummi funkar om man är ihärdig. Dock kan man då råka ut för den otrevliga "suddfilm" som det blir när man suddar på klarplast. Kemiska rengöringsmedel brukar vara klurigt eftersom de oftast angriper plasten. Har någon provat någon kemisk läsning som ej sabbar plasten? Aceton går definitivt bort.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg