majsofi; sa:Jag har en Scott Tampico som jag tycker mycket om och som rullar minst ca 1h om dan. Min kedja och mitt växelsystem är tyvärr ganska illa skötta (oljiga och lagom igensmutsade just nu) och jag är rädd att de slits i onödan. Dessutom går det allt sämre att växla. Har någon tips på hur man rengör kejan och kuggarna ENKELT och rutinmässigt? Vilka medel är att rekommendera och hur ofta?
// fotpall
Köp en kedjetvätt och nya vajers. Komplettera med en sprayburk teflon, teflonfett och en flaska rostlösning.
Byt vajrarna och fetta in dem med teflon när du monterar dem. Duscha fram och bakväxel med rostolja i lederna så du riktigt sköljer bort allt kack och dylikt. Torka av dem med en trasa.
Rengör kedja och kassetten med tvätten. Du kan ta och kratsa bort den värsta dyngan med en pinne eller dylikt bak. Var dock försiktig kring kasetten så u inte fyller bodyn med dynga i onödan.
När kedjan är rengjord så kan du smörja in den med din favoritolja..
Cykla
När kedjan är på mellanklingan så kan du passa på att lyfa den framåt.. Går den att lyfta mycket så är den sliten. Har du varit med om att kedjan släpper för dig så är det nog dags för ett byte.