Renfäll!

Eftersom det är sommar så drömmer jag om vinter.
Vinter är vintertur.
Senaste vinterturen höll jag på att frysa sönder pga för dåliga liggunderlag...

...och därför kommer frågan:

- Vad väger en renfäll?
- Nån som vet nåt bra ställe att köpa sig en (vårslaktad) ren, gärna i närheten av Luleå?
- Vad är ett rimligt pris?

/Louise

Betydligt mer än ett effektivt liggunderlag väger en renfäll.
Varför vill du släpa på en en renfäll, när det finns andra lösningar, ingen annan fryser på liggunderlag, fabriksgjorda?????
Jag har själv gjort det, men så klaga mina kompisar på hårena som släppte...
peter

Eftersom det är sommar så drömmer jag om vinter.
Vinter är vintertur.
Senaste vinterturen höll jag på att frysa sönder pga för dåliga liggunderlag...

...och därför kommer frågan:

- Vad väger en renfäll?
- Nån som vet nåt bra ställe att köpa sig en (vårslaktad) ren, gärna i närheten av Luleå?
- Vad är ett rimligt pris?

/Louise
Varför vårslaktad?
Den höstslaktade skogssarven är både större och har längre tjockare päls då den lagt på sig inför vintern

Mitt skinn väger knapt 1300g då är det inte infettat.

Varför vårslaktad?
Den höstslaktade skogssarven är både större och har längre tjockare päls då den lagt på sig inför vintern

Mitt skinn väger knapt 1300g då är det inte infettat.

För att den senaste höstslaktade jag bodde på fällde enorma mängder....och så var det nån som sa att vårslaktade fällde mindre! :)

Välj fäll från höstslaktad ren...

Baserat på egna erfarenheter så hårar vårslaktade renar mer än höstdito.
Sen är det nog så att det av naturliga skäl finns variationer. Vissa skinn släpper mer än andra. Och blöta skinn släpper ändå mer.

Men som sagt, välj höstslakt framför vårdito.

Hälsar Dag som trivs bra på renskinn sommar som vinter.

Renskinn

Stämmer bra att det skiljer sig mellan de olika tiderna på året som renen är slaktad, men framförallt handlar det om skinnet är behandlat eller obehandlat, alltså ogarvat eller garvat. De garvade renskinnen hårar inte och är även riktigt mjuka och fina plus att de inte luktar. De ogarvade skinnen är lite hårdare på undersidan och släpper även hår om man skakar dem...ogarvade använder man när man är ute och kör skoter eller isfiskar etc...de garvade är mer för inomhusbruk, eller om man rider, och man lägger dem under sadeln för att slippa skavsår på hästen. De bästa renskinnen hittar man i Lappland om man besöker någon sameby direkt, eller av Vildhasse för tältturer skulle jag nog välja de garvade skinnen, lite dyrare men man slipper hårandet, och i tältet klarar man sig från väta bättre...

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg