Hej alla som finner Rendalssölen inbjudande.
Jag har arbetat som fjälledare i området under många år, och har varit uppe på Sölen ett trettio-, fyrtio- tal gånger. Kommer man från Sverige åker man med bil över Elvbrua och några kilometer därefter svänger man in till Gröndalens Fritidshusområde (OBS Betalväg!). Därefter kommer man fram till en parkering (några km), och därefter är det apostalahästar som gäller...
Förhållandevis lätt vandring ca 7 km till en liten sjö
som ligger mellan fjälltopparna - uppfriskande bad sommar som vinter!! Drickbart! Därefter bär det uppåt!
Tyvärr består massivet av mycket sprängsten el likn. och gör det svårt för oss/er med skidor. Vandringen (OBS ej klättring!) är relativt lätt även om man bör vara en smula försiktigt. Nedför går det att ta sig med skidor om det finns tillräckligt med snö - vilket inte alltid är fallet....men dock på ostsidan! På väst-sidan finns dock en enormt inbjudande couloir, men min erfarenhet säger att den endast är åkbar de översta 75-100 meterna. Vad som finns därefter vet jag tyvärr inte. Det går dock att ta sig sig till andra sidan på botten av västbranten, och där kolla in hur couloiren ser ut underifrån. När jag var där såg jag inte tillräckligt för att avgöra hur den nedre biten av couloiren såg ut. Men en gissning är att övre delen ligger på 60-70 grader och mitten-delen är brantare! Bästa sättet att avgöra detta är att fira sig ned från toppen.....Ska man ta sig från ostsiadan till västsidan bör man ha i minnet att det mest finns block och sprängsten, vilka, oavsett om det är block om 1/2 eller 10 ton ej är stabila, och risk för rörelser alltid finns! Vår- och sommartid är dock Rendalssölen en fantastisk utflyktstopp för alla och envar - även barn!. Sjön som ligger mellan topparna innehåller dock inga fiskar - men badet är toppen!. Längs massivkedjan ligger det dessutom rester från ett flygplan från 2:a världskriget!! Om ni besstiger detta undersköna fjällmassiv, glöm då inte att ta fram kopparlådan från toppröset och skriva in era namn i den bok som finns där!
PS. Dessutom finns det en Röda Kors-stuga mellan P och Sölen. Norska RK har hand om de flesta stugorna i de norska fjällen.....
Om ni nu ska vandra/skida i Sölenomgivningarna - ha´det så gott!!!
/ Björn