Ren idioti???

Läraren; sa:
isen rör sig mer på sommaren. Därför är det tvärt emot vad många tror farligast att gå över en glaciär på sommaren. Undantaget den första snön (om det snöar mycket).
Rörelserna i isen är inte problemet. Det som gör en glaciär farlig är glaciärsprickor, att ramla ner i en glaciärspricka kan vara fatalt. De kan på vissa glaciärer vara mycket stora och djupa, i extremfall kan man hamna hundra meter eller mer under ytan. Dylika glaciärer finns dock inte i Lappland.

En glaciärs farlighet varierar med en rad faktorer. Den ojämförligt viktigaste av dessa är huruvida det ligger snö eller ej på glaciären ifråga. En glaciär utan snö är i princip alltid säker, i det att man kan se exakt var alla sprickor är och undvika dem. Ju mindre snö, desto säkrare är det, därför är glaciärer säkrast sent på sommaren. Däremot kan, givet att det finns sprickor, glaciärer vara mycket farliga när det ligger snö på dem. Snön lägger sig jämt och döljer sprickorna. Det bildas snöbroar över dem och det får konsekvensen att om en sådan brister under en så störtar man ner i sprickan. På snötäckta glaciärer som har sprickor ska man alltså alltid gå med rep, med sträckt rep kan tilläggas, och helst vara tre. Isyxor, o prusikknutar redo på repet, och varsin isskruv är också standard.

Glaciärer som inte har sprickor man kan ramla ner i kan man däremot gå på i princip hur som helst oavsett om de är snötäckta eller ej. Vissa ställen kan det dock ändå vara befogat att se upp vid: dels vid ”bergschrunden” d v s där glaciären släpper från berget, där bildas ofta avgrunder man inte vill ramla ner i, dels vid isfall eller andra ställen där isen bryts o det bildas seracer.

För att återgå till Björlings glaciär kan konstateras att stället där Östra leden passerar den är den praktiskt taget platt och det finns inga sprickor som är tillräckligt stora för att man skulle kunna ramla ned i dem. Även om det ligger snö på glaciären är den objektiva risken inte större än att gå över en snötäckt fotbollsplan. — Undantag möjligen för tjocka som är så tät att man går bort sig totalt.

motumba; sa:
som jag ser det kan man inte undvika glaciärvandring om man fortsätter mot nordtoppen (och inte vill vända tillbaks), halspasset har ju glaciärer på båda sidor, går man vidare över Kebnepakte är enklaste vägen ner den västra kammen som slutar i firnpasset, därifrån kommer man inte utan glaciärvandring, passglaciären strax nedanför är full med sprickor och ofta snötäckt även på sommaren. Det finns dock ett par alternativ om man vill undvika glaciär:
Efter firnpasset går man vidare över hela Drakryggen mot väster vilket blir en ganska påtaglig tur :) eller tar man sig ner för Kebnepaktes nordöstkam vilken kräver klätterkunskaper, firning mm.

Det jag försöker säga är att om man vill kunna göra lite seriösare turer i Keb området måste man skaffa kunskap om hur man tar sig fram på glaciärer och med vilken utrustning.
Kebnepaktes västkam är ganska rutten. Vissa hammare är allt annat än kul, löst o blött. Gick den vägen en gång, fast i motsatt riktning, vi var på Drakryggen först o gick hem till tältet vid Tarfalla via Kebnepakte o Södra Klippbergen.

Nordkammen till Kebnepaktepasset har däremot jämförelsevis sund klippa och är rolig att gå. Eftersom berget är mer sunt är den mindre farlig. Som klättring har den klassats om II-III, och det lutar klar mer åt II än III enligt min uppfattning. Tveksam om det är III alls faktiskt. Halspasset ner till Tarfalla för en över Storglaciären. Det är en glaciär man bör använda rep på om den inte är bar. I det senare fallet kan nedstigningen till den sannolikt bli en komplicerad historia (is) eftersom det är brant.

Det är naturligtvis bra att man har respekt för glaciärer men samtidigt ska man inte vara paniskt förskräckt inför alla glaciärer. Vissa är farliga, somliga är extremt farliga, andra är helt ofarliga. Att gå Östraleden över Björlings glaciär kräver ingen som helst glaciärkompetens. Detsamma kan sägas om leden ner från Kebnepaktepasset till Tarfalla, och även leden från Tarfalla till Drakryggen, vi repade inte ens in oss, det är bara att gå. Däremot finns andra glaciärer i Laplandsfjällen som kan vara farliga och som man inte bör ge sig ut på om man inte vet vad man gör. Storglaciären är alldeles klart en av dem.

Per

Många goda råd, men....

Hej!

Visst får han som ställt grundfrågan många kloka och visa råd. Han kan bara tacka och ta emot.

Men en sak har jag ofta reagerat över i det här forumet - och så även här.

De som ger dessa professionella och högklassiga råd verkar sällan eller aldrig kolla in frågeställarens profil. I det här fallet beskriver han sig som "grön - skulle vilja ut mer".

Varför inte anpassa råden därefter? Här får han istället mängder med råd om replag och klätterleder. Visst - det kanske får Erik att tänka om, ifall han nu är så grön, som han påstår. Och då är ju allt gott och väl.

Jag menar att en person som verkar lite frågande inför att överhuvudtaget gå den östra leden till sydtoppen, "eftersom den går över glaciär", knappast bör ge sig in på en kamvandring till nordtoppen och vidare.

Rätta mig om jag har fel.

Mvh
Bert

gillar det

helt rätt genomtänkt nidob49. jag har ungefär noll "glaciär vana" ,men jag tar mig hyffsat fram från punkt a till punkt b ute i bushen men det är bara stora besvär att få med sig nån eftersom det är kraftigt begränsade intressen hos min kompisar. Okej jag vet vad ni tänker far själv, men jag tar mig inte ens från stan. utan att dra upp hela historien så är man inte medicinskt lämpad för körkort. Än så länge i alla fall. ok det finns ju tåg och buss men... det blir i min mening bara tidsdödande pengaförstörande tjaffs av det. ha det

Hallå Per

Läraren (Christer Lundqvist) skrev:
isen rör sig mer på sommaren. Därför är det tvärt emot vad många tror farligast att gå över en glaciär på sommaren. Undantaget den första snön (om det snöar mycket).

Rörelserna i isen är inte problemet. Det som gör en glaciär farlig är glaciärsprickor, att ramla ner i en glaciärspricka kan vara fatalt. De kan på vissa glaciärer vara mycket stora och djupa, i extremfall kan man hamna hundra meter eller mer under ytan. Dylika glaciärer finns dock inte i Lappland.
Per

HUR bildas sprickorna i glaciären enligt dig? Som jag skrev blir det mer sprickor på sommaren pga att isens rörelser ökar då. Sedan eroderas isen vidare av rinnande smältvatten. Tyvärr är alla sprickor inte synliga. /Christer

En glaciärs farlighet varierar med en rad faktorer. Den ojämförligt viktigaste av dessa är huruvida det ligger snö eller ej på glaciären ifråga. En glaciär utan snö är i princip alltid säker, i det att man kan se exakt var alla sprickor är och undvika dem. Ju mindre snö, desto säkrare är det, därför är glaciärer säkrast sent på sommaren. /Per

Jag förstår ditt resonemang. Men var har du hämtat din kunskap ifrån? Jag är nyfiken på om det är din åsikt baserad på egen erfarenhet, tyckande eller vetenskap?

Om du har rätt i att det är säkrast att gå på en glaciär på sommaren, har min föreläsare i glaciologi fel som påstår att glaciärer är farligast att beträda sent på sommaren, när de rör sig som mest och därmed får mest sprickbildningar. /Christer

Re: Hallå Per

Läraren; sa:
En glaciärs farlighet varierar med en rad faktorer. Den ojämförligt viktigaste av dessa är huruvida det ligger snö eller ej på glaciären ifråga. En glaciär utan snö är i princip alltid säker, i det att man kan se exakt var alla sprickor är och undvika dem. Ju mindre snö, desto säkrare är det, därför är glaciärer säkrast sent på sommaren. /Per

Jag förstår ditt resonemang. Men var har du hämtat din kunskap ifrån? Jag är nyfiken på om det är din åsikt baserad på egen erfarenhet, tyckande eller vetenskap?

Om du har rätt i att det är säkrast att gå på en glaciär på sommaren, har min föreläsare i glaciologi fel som påstår att glaciärer är farligast att beträda sent på sommaren, när de rör sig som mest och därmed får mest sprickbildningar. /Christer
Trots min begränsade glaciärvana är jag beredd att hålla med Per i det här fallet. Jag har inte knatat runt insäkrad på snötäckta glaciärer, utan alltid hållt mig till sprickfria delar (enligt vår ryska guide, men nog fanns det några hål man kunde vricka foten i).

Om man med "säker" menar att risken för att ramla ner i en glaciärspricka är mindre, måste det på en barsmält glaciär vara enklare att inte trampa i glaciärsprickor, än om det låg ett snötäcke över? På snötäckta partier kan man ibland ana sprickor som svaga inbuktningar på ytan, eller sticka en skidstav ner i "intet". På avstånd och vid låg sol syntes sprickorna på Elbus hyfsat tydligt i det "farliga" området, på nära håll kan jag tänka mig att fördjupningarna syns mindre tydligt. Snöbryggor brukar inte räknas till naturens stabilare konstruktioner.

Risken för fallande is i en brant och ordentligt uppbruten glaciär är nog större på sommaren, men är inte risken på vintern lika stor (laviner)?
[Ändrat av IslandTraveller 2004-03-04 kl 06:52]

Re: Hallå Per

Läraren; sa:
HUR bildas sprickorna i glaciären enligt dig? Som jag skrev blir det mer sprickor på sommaren pga att isens rörelser ökar då. Sedan eroderas isen vidare av rinnande smältvatten. Tyvärr är alla sprickor inte synliga. /Christer

Sprickorna bildas p g a isen rör sig. I någon mening flyter en glaciär sakta. Isen spricker. På vintern är rörelsen liten eller obefintlig på sommaren ökar den och naturligvis ökar då också sprickbildningen. Glaciärbäckar hör till bilden, de kan vara under isen i vilket fall de inte är något bekymmer, men om de är ytliga kan de vara det. Risken är då i allmänhet att de kan vara svåra att ta sig över. De kan bli såphala snabba snirkliga rutschbanor. Har faktiskt vid två tillfällen varit tvugen att gå omvägar för att finna ett ställe där jökelbäcken grävt ner sig till den grad att man kunde gå på is ovanpå och hoppa ned på andra sidan, dels på en glaciär efter Bobeng Galli http://www.lowdin.nu/Treks/Zanskar85/Warwan.html dels på en glaciär norr om Tilicho http://www.lowdin.nu/Treks/Tilicho93/Mesokantola93.html

Det är närmast beprövad erfarenhet. Gick en klätterkurs i Fiesch i Wallis, Schweiz, en gång för länge sedan, och har sedan klättrat en del, främst i Alperna, och då har vi korsat ganska många glaciärer och lärt oss en del. http://www.lowdin.nu/Treks/Wallis90/Zermatt90.html http://www.lowdin.nu/Treks/Wallis92/Climbing92.htm

Kan också berätta, att vi alltid är två när vi klättrar, jag och min fru, och att vi avskyr snötäckta glaciärer som har sprickor just för att det är svårare att hantera eventuella incidenter om man bara är två.

Det är läge att föra resonemanget vidare. Det är förvisso så att det händer mest på glaciärer på sommaren, vid isfallen kan det knaka o braka o falla stora isstycken o s v, så långt har din föreläsare helt rätt.

När det gäller beträdande är det så, att när glaciären är barsmält, så att isen är helt framme, då ser man allt och man kan rätta sin väg därefter. För att ta ett exempel: När vi gick över Gornerglaciären, som har gigantiska sprickor, till Monterosahyttan brydde vi inte ens om att repa in oss eftersom varenda spricka var fullständigt synlig och isen var sträv, full med grus, det fanns helt enkelt ingen anledning att använda rep. Den säkraste glaciären är alltså den som inte har någon snö.

Å andra sidan har din föreläsare rätt i det att glaciärer kan vara särskilt farliga på sommaren, och då tänker jag inte på ramlande isstycken eller sprickor som plötsligt öppnar sig och slukar en. Nej, det som är extremt farligt är snötäckta glaciärer på sommaren. Stark dagsmeja gör nämligen att snön blir mjuk och snöbroarna över sprickorna allt tunnare samtidigt som det på ytan kan se slätt och fint ut utan minsta antydan till att där finns sprickor. Skräckfallet är när all snö blir så mjuk att man inte kan känna med isyxskaftet var sprickorna är, när allt känns som varmt smör. Vidare kan det bli ytterst lömskt i det att snöbroarna kan förändras o urholkas mycket snabbt: de som bar säkert kl 8 på morgonen kan brista kl 2 på eftermiddagen. Vi gick en gång en stor fin stig, från Aiguille d´Midi över glaciären Mer de Glace mot Heilbronnerhyttan i Italien, det var sent på eftermiddagen och mycket varmt, plötsligt kände Elisabeth hur hennes ena pjäxa svävade över en avgrund. Hålet efter den var inte större än pjäxan men när man kikade ner i det var det ett tomrum gigantiskt som ett bussgarage. Uppepå, när man gick stigen, fanns inte minst antydan om att där fanns en sådan jättespricka. Hade inte varit snö på glaciären hade den givetvis varit synlig på långt håll.

För att återgå till Kebnekaise: just Östraledens passage över Björlings glaciär saknar nämnvärda sprickor, detsamma gäller glaciären i Kebnepaktepasset. De kan gås utan rep eller glaciärvana.

Per

Hej igen Per

Jag tror vi i grunden är eniga. Vi verkar vara eniga om att sprickor är mycket farliga, jag håller med om att ett snötäcke är farligt eftersom det täcker sprickor och bryggor.

Ytterligare en sak som försvårar att generallisera är att det även kan snöa på sommaren.

Jag tror också att vi kan enas om att man måste ha en del kunskap för att bege sig ut på glaciärer eller i alla fall mycket färska rapporter om deras aktuella status med med sprickor, snö etc. Helst också en del utrustning om det inte är kortare sträckor på vad som anses som säkra partier.

Hoppas vår diskussion inte skämmde bort han som började diskussionen eller andra intresserade glaciärvandrare.
Christer

Också nyfiken.. borde jag bli bortsrkämd

"Hoppas vår diskussion inte skämmde bort han som började diskussionen eller andra intresserade glaciärvandrare."

Hejsan

Har länge drömt om att bestiga Keb, men inte riktigt kommit mig för förrän nu. Planerar att göra en tur upp i sommar. Hade tänkt att om möjligt ta med min lillebror som är i 14års åldern, men rätt så stor för sin ålder. Själv är jag i rätt så bra form, men har mkt begränsad vana av sånt här. Antar därför att det är på sin plats att be om råd, och detta verkar vara ett ypperligt ställe att göra så:

1. Vet inte vilken väg som är den bästa, vi vill vara ute ett par dagar sammanlagt och gärna ha så mycket utmaning vi klarar. Vill å andra sidan inte tappa ner brorsan i en spricka... vad tror ni?

2. Hade tänkt at tgå redan i början av sommaren (typ midsommar). Kommer det att vara vintrigt eller. (vi har inte så mycket utrustning

3. Har för mig att jag hört om någon som gått på en tur till toppen med en guide, är det något som finns eller?

4. Angående utrustning: Har vandrat en del i andra sammanhang, förutom den utrustningen som behövs då, vad behövs? Ni pratar om yxor och rep å grejer...

5. Finns det någon länk där jag kan få me information?

Tack så mkt för hjälpen att förverkliga en dröm

Hälnsingar

Anton

avslutad210712

Gäst
Re: Också nyfiken.. borde jag bli bortsrkämd

anton_karlsson_78@yahoo.se; sa:
"Hoppas vår diskussion inte skämmde bort han som började diskussionen eller andra intresserade glaciärvandrare."

Hejsan

Har länge drömt om att bestiga Keb, men inte riktigt kommit mig för förrän nu. Planerar att göra en tur upp i sommar. Hade tänkt att om möjligt ta med min lillebror som är i 14års åldern, men rätt så stor för sin ålder. Själv är jag i rätt så bra form, men har mkt begränsad vana av sånt här. Antar därför att det är på sin plats att be om råd, och detta verkar vara ett ypperligt ställe att göra så:

1. Vet inte vilken väg som är den bästa, vi vill vara ute ett par dagar sammanlagt och gärna ha så mycket utmaning vi klarar. Vill å andra sidan inte tappa ner brorsan i en spricka... vad tror ni?

2. Hade tänkt at tgå redan i början av sommaren (typ midsommar). Kommer det att vara vintrigt eller. (vi har inte så mycket utrustning

3. Har för mig att jag hört om någon som gått på en tur till toppen med en guide, är det något som finns eller?

4. Angående utrustning: Har vandrat en del i andra sammanhang, förutom den utrustningen som behövs då, vad behövs? Ni pratar om yxor och rep å grejer...

5. Finns det någon länk där jag kan få me information?

Tack så mkt för hjälpen att förverkliga en dröm

Hälnsingar

Anton

Intressanta frågor eftersom jag också skall upp på Keb för första gången någonsin i sommar men då i början på augusti så då tänkte jag ställa ytterligare någon fråga.

Om sommaren varit ordentligt varm (som kanske de två senaste) så kan (enligt vissa berättelser) toppglaciären vara så blank att man inte tar sig upp utan stegjärn eller liknande. Men en av mina arbetskompisar som varit upp ett flertal gånger säger att han aldrig hört talas om det. Och om så är fallet kan man då hyra stegjärn på fjällstationen eller måste man köpa. Inte så skoj att lägga ut så pass mycket pengar om man inte annars springer omkring på glaciärer. Eller finns det något annat knep som stighud (för skidorna) under skorna *L*.

Re: Re: Också nyfiken.. borde jag bli bortsrkämd

[/QUOTE]

Intressanta frågor eftersom jag också skall upp på Keb för första gången någonsin i sommar men då i början på augusti så då tänkte jag ställa ytterligare någon fråga.

Om sommaren varit ordentligt varm (som kanske de två senaste) så kan (enligt vissa berättelser) toppglaciären vara så blank att man inte tar sig upp utan stegjärn eller liknande. Men en av mina arbetskompisar som varit upp ett flertal gånger säger att han aldrig hört talas om det. Och om så är fallet kan man då hyra stegjärn på fjällstationen eller måste man köpa. Inte så skoj att lägga ut så pass mycket pengar om man inte annars springer omkring på glaciärer. Eller finns det något annat knep som stighud (för skidorna) under skorna *L*. [/QUOTE]

Hej!

Det har de två sista somrarna tidvis varit knepigt att ta sig upp den sista biten. Det är de ovanligt varma somrarna, som smält bort all snö och lämnat isen på toppen bar. Jag skriver "tidvis", eftersom det tydligen har varit blandade förhållanden, under säsongen.

Stegjärn finns att hyra på fjällstationen.

Mvh Bert

Det är en utmärkt idé att ta med lillbrorsan. Kebnekaise är ett berg som är lätt normal vägen. Diskussionen ovan kan ha varit förledande i det avseendet. Kebnekaise via normalvägen är inte ett klätterberg. Det är en bestigning som massvis med vandrare gör varje sommar och som kan rekommenderas. För många är det höjdpunkten på vandringen. Diskussionen handlade huvudsakligen om andra en annan led som är en klätterled, nämligen en travers av Kebnekaise längs Vargryggen.
Den bästa leden är den Östraleden. Den är nämligen mycket kortare än den Västraleden, och därför mycket mindre ansträngande. Man går upp och ner samma dag. Jag tycker du absolut ska ta med brorsan. Tror inte det är minsta risk att tappa honom i en spricka.
Hade tänkt at tgå redan i början av sommaren (typ midsommar). Kommer det att vara vintrigt eller. (vi har inte så mycket utrustning
Vid midsommar är det fortfarande en hel del snö, men vädret är i allmänhet varmt, eftersom det är ljust dygnet runt. Det krävs jacka, tröja, gärna något vindtätt, och bra skor, o dessutom gärna handskar och mössa. Ungfär svensk vinterklädsel. Inget konstigt alltså. Detta är en säkerhetsåtgärd. Det kan mycket väl hända att det är sommarvarmt och att ni kan gå i T-shirts hela vägen. Men man ska ändå alltid ha med sig ordentligt på högfjället.
Ja: det anordnas en guidad tur. Som dock kostar en del och dessutom kan vara långsam, eftersom den måste anpassa takten till den svagaste i gruppen.
Det finns inget som helst behov av varken rep eller isyxa för att gå Östraleden. Det är inte en klätterled.
5. Finns det någon länk där jag kan få mer information?
Det går säkert att googla fram en massa om Kebnekaise.

Hoppas detta var till någon hjälp.

Per

Re: Re: Re: Också nyfiken.. borde jag bli bortsrkämd

nidob49; sa:
Stegjärn finns att hyra på fjällstationen.

Ett par saker bör dock sägas om stegjärn: i) de kräver hårda sulor, ii) om man inte är van vid stegjärn står man lätt på näsan, och iii) behöver man verkligen stegjärn ska man nog helst också ha rep.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Renhornssamlaren Renhorns rengörning Fjällvandring 0
skaidde Samling av ren i sarek Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg