Relativt vattentät

Köpte Aquasure och tänkte ge kapellet en omgång innan jag ger upp. Lägger man det på insidan, utsidan eller både och?

/Måns
 
Jag har två kapell från Reed som jag är nöjd med. Är täta. Har en låg kajak så kapellet får bekänna färg. Kan möjligen vara väl tätt varma sommardagar. Vet att det finns en negativ recension här på Utsidan, känner inte igen det, utan jag är nöjd, haft det 4 somrar. Går att få måttbeställda utan extra kostnad.
http://www.chillcheater.com/aqshop/catalogue.php?id=2379&page=

Har också ett Reed kapell som jag är nöjd med. Gillar materialet klart bättre än neopren som är tungt och klumpig och alltid blött. Reed kapellet är dessutom billigt ca 60 pund. Köper man det genom Escape slipper man frakten.
 
Har haft många kapell som börjat läcka just i sömmen. (Troligen beroende på att jag valt kapell som är en storlek mindre än sittbrunnen så att det sitter hårdare fast och inte lossnar när man kör vattenfall o dylikt)
Dessa har jag lagat med liquisole som jag arbetat in i sömmen med fingret från insidan. De har hållit tätt efteråt.
seamsealer, aquasure, liquisole och biltemas gummilagning är ju alla av samma typ, bara lite olika lättflytande.
 
Har lagat kapellet med AquaSure och det verkar hålla tätt.
Men, jag känner att jag ändå skulle vilja ha ett nytt kapell, som inte sitter så tajt. När man har torrdräkt som är tänkt att andas (nåja) så gör man ju inte saken bättre genom att trä på sig ett neoprenkapell utanpå dräkten och sen dessutom en flytväst. Så ett kapell som sitter lösare runt kroppen och tillåter ventilation är min plan. (kan då ha en mitt gamla tajta neoprenkapell vid "våt" paddling och det nya vid turpaddling utan för mycket lek och roll).
De brukar förstås ha hängslen och funkar väl inte så bra med den dubbla midjan på torrdräkten förstås. Hur gör ni andra för att ha ett kapell som sitter lite lösare och tillåter mer ventilation men där man fortfarande kan använda den dubbla midjan?

/Måns
 
Hur gör ni andra för att ha ett kapell som sitter lite lösare och tillåter mer ventilation men där man fortfarande kan använda den dubbla midjan?

/Måns

Mitt HIKO med neopren runt sarg och nylon i tuben har hängslen (3cm resår). Jag har senast trätt in tuben i dubbelmidjan och ignorerat hängslena. Jag har inte funderat på om det blir extra knöligt.
I somras så använda jag hängslen (ej torrdräkt) och då har jag den oftast innanför flytvästen för tätare, men går att ha utanför för luftigare.
 
Jag har ett enkelt galonkapell som jag köpte tillsammans med min prijon Seayak 1997. Fortfarande helt tätt och fungerar bra även om resåren är lite lösare. När jag behöver ett nytt så småningom blir det ett likadant. Dessutom billigt. Jag föredrar ett sånt framför neopren för jag tycker att jag sitter för låst i ett neoprenkapell. Ett mjukare i galon är smidigare och mitt håller tätt även om det skulle bli en pöl i knät under paddling.

http://www.getout.se/sv/artiklar/sjo-sno/kajak/kapell/kapell-bascic-bungee.html
 

Liknande trådar