Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Rekommendation av tält
- Trådstartare MickeT
- Start datum
Akka 2
Tja!
Tåla vind och regn bra- Tunneltält är bra optimerade för att tåla vind.
Dubbla absider- Rätta mig om jag har fel men det kan nog vara lite knivigt att hitta ett 2-mannatält med dubbla absider. Tror att det kanske kan vara vanligare i kupoltält men då får du lite sämre vindtålighet och absiderna är ofta mindre.
Jag rekommenderar ändå Fjällräven Akka 2, eller Abisko Lightweight 2. om det ska ligga runt 5000 kr. Där har du inte dubbla absider, men du har en stor absid. Ligger runt 5500kr
Om du prompt behöver 2 absider med utgångar så kanske det är läge att kolla på lite större tält men då blir ju vikten lidande så att säga.
Lycka till!
Tja!
Dubbla absider- Rätta mig om jag har fel men det kan nog vara lite knivigt att hitta ett 2-mannatält med dubbla absider. Tror att det kanske kan vara vanligare i kupoltält men då får du lite sämre vindtålighet och absiderna är ofta mindre.
Jag rekommenderar ändå Fjällräven Akka 2, eller Abisko Lightweight 2. om det ska ligga runt 5000 kr. Där har du inte dubbla absider, men du har en stor absid. Ligger runt 5500kr
Om du prompt behöver 2 absider med utgångar så kanske det är läge att kolla på lite större tält men då blir ju vikten lidande så att säga.
Lycka till!
Även Vaude och NorthFace kupoltält kommer in under 5000 kr.
Fjällräven och Marmot strax över.
TNF Minbus
Exempel Vaude
FR Akka Dome 2
Marmot Nusku
Fjällräven och Marmot strax över.
TNF Minbus
Exempel Vaude
FR Akka Dome 2
Marmot Nusku
Tja!
Lycka till!
Jag har fått för mig att det är så jädra lämpligt med två absider, en för var person liksom. Kan tänka mig ett 3-manna också. Vad är nackdelen med dubbla absider och utgångar??
(Gillade dock Fjällräven Akka 2 och Abisko Lightweight 2)
Rätta mig om jag har fel
Dubbla abisder i tvåmannatält kan ju nästan anses vara standard då det gäller kupoltält (kolla t.ex. Hilleberg).
Hur har du fått för dig att ett kupoltält tål mindre vind än tunneltält? (Då vinden vänder på kalberget kan det var mindre kul i ett tunneltält...)
Jag har fått för mig att det är så jädra lämpligt med två absider, en för var person liksom. Kan tänka mig ett 3-manna också. Vad är nackdelen med dubbla absider och utgångar??
Det är ingen nackdel, tvärt om, enklare att hålla isär packningarna, du kan ha en ingång som grovingång, laga mat i den andra osv.
Svårt?
Här är ett HB Keron 2GT på Blocket;
http://www.blocket.se/jamtland/Tunneltalt_Hilleberg_Keron_2GT_45867393.htm?ca=9&w=3
HB Kaitum är också trevligt
Annars gillar jag WBT-tälten från Northstar.se... väldigt mycket faktiskt
Men... KOLLA BEGAGNAT!
Här är ett HB Keron 2GT på Blocket;
http://www.blocket.se/jamtland/Tunneltalt_Hilleberg_Keron_2GT_45867393.htm?ca=9&w=3
HB Kaitum är också trevligt
Annars gillar jag WBT-tälten från Northstar.se... väldigt mycket faktiskt
Men... KOLLA BEGAGNAT!
Som redan nämnts har du beskrivit HB Kaitum 2 förutom priset då.
Kolla i deras outlet eller på blocket för det tältet motsvarar alla dina krav.
Sen att kupoltält skulle vara sämre i vind håller jag inte med om, dom klarar vind från alla håll utan att man behöver flytta runt tältet. Dessutom är dom ofta självstagande vilket kan vara nice ibland.
Med det sagt kanske HB Staika kunde vara nåt?
Kolla i deras outlet eller på blocket för det tältet motsvarar alla dina krav.
Sen att kupoltält skulle vara sämre i vind håller jag inte med om, dom klarar vind från alla håll utan att man behöver flytta runt tältet. Dessutom är dom ofta självstagande vilket kan vara nice ibland.
Med det sagt kanske HB Staika kunde vara nåt?
Vi har venus II och gillar det.
Här finns ett Staika Beg
http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=57802
Kolla bara så de andra tälten kan resas med eller utan innertältet kopplat.
Utan att behöva sätta upp innertältet först.
Kan vara skönt att få upp ett torrt innertält.
http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=57802
Kolla bara så de andra tälten kan resas med eller utan innertältet kopplat.
Utan att behöva sätta upp innertältet först.
Kan vara skönt att få upp ett torrt innertält.
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg