Reklamera rea-byxor

Du ringer förstås VD på Volvo Personvagnar när du har problem med din Volvo också förstår jag. (eller annat valfritt bilmärke)

Kunder som ville ha tag på mig i egenskap av VD på min förra firma fick sig en utskällning av mig personligen när dom ville klaga på någon prýttel. Efter några år gav jag upp försäljning mot privatpersoner.

Visst, det händer att jag vänder mig till VD. I bilfallet skulle jag vända mig till handlarens VD i första hand, men hjälpte inte det skulle jag åtminstone höra av mig till försäljnings- eller marknadschefen för Volvos svenska organisation. Utan att tveka. Men i första hand vänder jag mig till butiken.

Sedan kan jag inte utan vidare hålla med om att VD har viktigare saker för sig. Varumärkesvården är (eller bör åtminstone vara) en ledningsfråga i varje företag. Och ur varumärkessynpunkt är en kund som fått ett dåligt bemötande idag ett långt mycket större problem än det var för, säg, tio år sedan. Letar man omkring på nätet hittar man mängder med exempel på mejlväxlingar med oförstående kundservice och liknande. Vad ett sådant fall kostar är förstås svårt att mäta, men det är garanterat mer än två tusen spänn.

Att springa till ARN skulle jag se som en sista utväg (generellt, i det här specifika fallet är det ju utsiktslöst eftersom försäljaren av allt att döma har uppfyllt sina förpliktelser). Det tar lång tid, det är svårt att få rätt, man kan inte lita på att handlaren följer ARN:s rekommendation och man har inget påtryckningsmedel eftersom varumärkesskadan redan är skedd.

Bättre då att ringa eller mejla till VD och i vänlig ton påpeka att man är en trogen och tidigare nöjd kund som blivit besviken på servicen och inte fått gehör för sina synpunkter. Det är bättre för dig som kund OCH bättre för den berörda firman.

Är man inte tidigare kund kan man ju alltid hävda att man hört gott om firman ifråga, och blir besviken av den anledningen.

Och då är det nästa nivå som gäller för nästa kontakt (behöver ju inte vara VD, kan givetvis finnas annan högre chef under VD-nivå, men om inte så är fallet blir det alltså VD).

Det handlar om Naturkompaniet (står i diskussionsstarten), det är absolut inte VD som sitter steget ovanför kassapersonal och butikschef.

Skriv ut sidan från konsumentverket och gå tillbaka till butiken och peka på pappret.

Men man ska ju som kund inte heller gapa efter för mycket, butiken har också rätt att dra av för tiden kunden faktiskt har använt produkten om kunden kommer in efter två år och klagar.

Ja, faktum är ju dessutom att många konsumenter har viktigare saker för sig än att tjata tunga blå på folk som inte gör sitt jobb.

Upp i nivå när svaret på en rimlig framställan är fel.

Tack och lov anser inte alla direktörer (eller butikschefer) att det är berättigat att skälla på folk för att de tar sig friheten att få rätt.

Ed: Flera inlägg hann mellan, efter Perdans. Om det nu var Naturkompaniet i det specifika fallet spelar mindre roll, diskussionen är väl rätt generell, särskilt om jämförelsen nu gjordes med någons tidigare VD-karriär och denna inte heller var på Naturkompaniet.

Senast ändrad:
Förresten, jag måste bara kolla en sak:

Menar du Mija, att du som VD på en firma, blir uppringd av såpass många missnöjda kunder att du tröttnar och börjar skälla ut dem?

Vore inte det rimliga för varje normalbegåvad företagsledare att fundera över varför telefonen går varm? Har man så usel service att folk regelbundet ringer och gnäller, måste man ju inse att något är fel i verksamheten.

Och då är det nästa nivå som gäller för nästa kontakt (behöver ju inte vara VD, kan givetvis finnas annan högre chef under VD-nivå, men om inte så är fallet blir det alltså VD).

Du har rätt i nästan allt du skriver, men här tycker jag faktiskt att du har fel. Närmsta chefen, visst, men sedan är det rätt upp i ledningen för mig. Alltid. Min tid är alldeles för dyrbar för att kryssa omkring i den helveteskrets som är mellanchefernas födkrok. Jag har inte tid. Jag har inte ork. Jag har inte lust. Och för 1200 spänn i timmen har jag faktiskt inte riktigt råd heller.

Nä, fram med hemsidan, leta på VD:s mejladress, cc:a försäljnings- och marknadschef, skriv trevlig och koncist. Vanligtvis är frågan löst inom ett dygn. Oftast ringer en väldigt spak butiksanställd.

Menar du Mija, att du som VD på en firma, blir uppringd av såpass många missnöjda kunder att du tröttnar och börjar skälla ut dem?

Du kan inte ana hur många kunder, precis som du, som tycker att det är en bra idé att ringa VD så fort det är nåt som inte passar eller för att kunden har en klurig fråga som han/hon tror att butikspersonalen inte klarar av att svara på.

Ett ganska vanligt samtal:

"Hej [någon presenterar sig som jätteviktig kund], jag har råka få kladd på min tröja och nästan lyckats tvättat bort det. Nu säger Gösta i butiken att jag inte får byta till en storlek större. Hur ska du lösa det här?"

Du kan inte ana hur många kunder, precis som du, som tycker att det är en bra idé att ringa VD så fort det är nåt som inte passar eller för att kunden har en klurig fråga som han/hon tror att butikspersonalen inte klarar av att svara på.

Det där var nästan exakt inte ett svar på mina frågor.

Men du har rätt. Det kan jag inte. Jag har jobbat med små företag, stora företag, multinationella företag, företag med stor kundtjänstorganisation och företag helt utan formell kundtjänst. Jag har arbetat med marknadsavdelningar och ledningsgrupper, jag har skrivit deras interna kommunikation och deras reklam, jag har petat ihop hemsidor och broschyrer och researchat dessa företag ända in i det skitigaste skrymslet av kylskåpet i fikarummet.

Och inte en enda gång har jag hört talas om problemet.

Intressanta inlägg!

Men jag är kvar på det första. Hur kan man anse sig lida skada om man blir kompenserad för det utlägg man haft för att köpa varan? Jag förstår inte. Du köper en vara som det är fel på och butiken tar tillbaks varan. Då vill du ha mer pengar tillbaks än vad du köpte varan för...

Du köper en vara som det är fel på och butiken tar tillbaks varan. Då vill du ha mer pengar tillbaks än vad du köpte varan för...

Problemet var (som jag förstår det) att de erbjöd ett tillgodokvitto, som bara gäller i den butiken. Det är fel, enligt konsumentköplagen, man ska få tillbaka pengarna i kontanter om det inte går att få varan reparerad eller utbytt.

Butiken har rätt att få försöka reparera eller byta ut varan, innan man begär att få häva köpet. Butiken bestämmer om det är byte eller reparation som är aktuellt. Utbytet eller reparationen skall ske utan kostnad för kunden.

De korrekta alternativen i detta fall är alltså att de erbjuder ett par nya, motsvarande byxor, eller reparerar de gamla. Oavsett vilket skall kunden inte betala något. Vad produkten kostar idag är inte relevant; butik och kund ingick vid köpet ett avtal, som bland annat inkluderade ett pris som båda var överens om. Att butiken har höjt priset nu (eller snarare återgått till ordinarie) har inget med saken att göra.

Om butiken inte vill, eller efter två försök inte lyckats, reparera eller byta ut byxorna till fungerande skick har man rätt att häva köpet. Då ska man få alla pengar tillbaka, med eventuellt avdrag för den "nytta" man haft av byxorna innan de gick sönder.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=622&lngArticleId=133

Intressanta inlägg!

Men jag är kvar på det första. Hur kan man anse sig lida skada om man blir kompenserad för det utlägg man haft för att köpa varan? Jag förstår inte. Du köper en vara som det är fel på och butiken tar tillbaks varan. Då vill du ha mer pengar tillbaks än vad du köpte varan för...

Ts har självklart fel där.

Jag gissar att butiken bara styrde mot tillgodokvitto och att inte ts krävde cash utan just ovanstående.

Case closed.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joakimkarlsson1022 Reklamera kängor? Kläder 6
Mr. Red Reklamera membran Kläder 24
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
prylManne Strulande haglöfs helium.. reklamera igen? Kläder 6
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
xtrem REA på Itab Kläder 0
climbrob Klättermusen REA! Kläder 1
paerp Fleecetröjor på rea, Haglöfs/Arc'teryx/TheNorthFace? Kläder 8
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
Wisentdual Lundhags Fjell mid REA-tips Kläder 4
maknu När startar naturkompaniets rea? Kläder 1
GoreTex-rea? Kläder 1
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg