Du ringer förstås VD på Volvo Personvagnar när du har problem med din Volvo också förstår jag. (eller annat valfritt bilmärke)
Kunder som ville ha tag på mig i egenskap av VD på min förra firma fick sig en utskällning av mig personligen när dom ville klaga på någon prýttel. Efter några år gav jag upp försäljning mot privatpersoner.
Visst, det händer att jag vänder mig till VD. I bilfallet skulle jag vända mig till handlarens VD i första hand, men hjälpte inte det skulle jag åtminstone höra av mig till försäljnings- eller marknadschefen för Volvos svenska organisation. Utan att tveka. Men i första hand vänder jag mig till butiken.
Sedan kan jag inte utan vidare hålla med om att VD har viktigare saker för sig. Varumärkesvården är (eller bör åtminstone vara) en ledningsfråga i varje företag. Och ur varumärkessynpunkt är en kund som fått ett dåligt bemötande idag ett långt mycket större problem än det var för, säg, tio år sedan. Letar man omkring på nätet hittar man mängder med exempel på mejlväxlingar med oförstående kundservice och liknande. Vad ett sådant fall kostar är förstås svårt att mäta, men det är garanterat mer än två tusen spänn.
Att springa till ARN skulle jag se som en sista utväg (generellt, i det här specifika fallet är det ju utsiktslöst eftersom försäljaren av allt att döma har uppfyllt sina förpliktelser). Det tar lång tid, det är svårt att få rätt, man kan inte lita på att handlaren följer ARN:s rekommendation och man har inget påtryckningsmedel eftersom varumärkesskadan redan är skedd.
Bättre då att ringa eller mejla till VD och i vänlig ton påpeka att man är en trogen och tidigare nöjd kund som blivit besviken på servicen och inte fått gehör för sina synpunkter. Det är bättre för dig som kund OCH bättre för den berörda firman.
Är man inte tidigare kund kan man ju alltid hävda att man hört gott om firman ifråga, och blir besviken av den anledningen.