Reklamera chilinötta Crispidojor

Hej.

Sitter nu hemma efter en vecka i alperna och fäller ett par tårar över mina sprillans Crispisar.

Har åkt med dessa Crispi CXA tillsammans med ett par Chili under endast en vecka och dessa mina allra första telisskor ser redan nu helt förstörda ut. Det är inte det att kabeln skaver sönder sidorna och skapar fula märken i plasten (något som jag förstått att de flesta telisåkare drabbas av) utan att den främre delen av sulan (där de tre hålen sitter som man ska stoppa in i en vanlig turskida) har LOSSNAT.

Detta gör ju, vilket alla säkert förstår,att jag inte kan använda dem med mina vanliga turskidor som jag ska till Keb med i påsk.

Måste jag då verkligen köpa nya bindningar, kabel förslagsvis, eller nya skor (ber ej om kritik i frågan om CXA passar med vanliga nordic-norm bindningar)

Jag tycker nämligen det är ganksa dåligt att en bindning "äter upp" en pjäxa på ett sådant sätt, det känns som om det skulle vara någons fel. Man kanske inte kan ta för givet att norrmännen ska bygga Chili så att den passar alla skor. Heller inte tvärtom att Crispi ska passa alla bindningar.

Jag tycker helt enkelt att det är försäljarens fel, som sålde hela alltet (skidor, bindningar och pjäxor dessutom ett par gore-tex brallor och handskar) och monterade det och inte informerade mig om problemet med Crispi vs. Chili (något som jag trodde flesta erfarna telisare kände till)

Eller är det så att det är MITT fel som inte informerade mig om saken innan köpet. Ska det vara så att man måste ta reda på om saker "passar ihop" när man ska handla. Detta tycker jag som oerfaren teliskonsument är mycket dåligt. Jag tycker helt enkelt att man ska kunna bli informerad och eftersom att detta inte skett, få en del av den trasiga utrustningen kompenserad på något sett.

//robin - är beredd på en del kritik och konstiga jämförelser, men tycker ändå att man ska vara kritisk

Klockren reklamation!

Hej!

Jag lider med dig! Tyvärr är vi många som får erfarenheten att vissa bindingar helt enkelt inte passar med vissa skor den hårda vägen. Som jag brukar säga: - Man blir såååå trött!
Men, eftersom du nyligen har köpt både skor och bindningar i samma butik är detta en klockren reklamation. Inget att tveka på. Be butiken att omgående lösa ditt problem, det är de skyldiga att göra enligt konsumentköplagen. (Jag utgår ifrån att du köpt din utrustning i Sverige, annars kan det bli betydligt värre...)

Är försäljaren inte tillmötesgående så ge dig INTE! Och om det är skornas eller bindningens fel är faktiskt inte ditt bekymmer. Du har köpt dem tillsammans och det måste ju ha varit uppenbart för försäljaren att du tänkt använda dem ihop! Säljaren kan naturligtsvis föra fram argumentet som att du själv har åstadkommit skadan genom att inte spänna åt bindningen tillräckligt hårt... bestrid detta i så fall med bestämdhet... detta kan knappast åstadkomma så mycket skada som du beskriver på så kort tid om allat annat skulle vara Ok.

MVH/MM

PS! Hör av dig och berätta hur det går. DS.

Japp! Reklamera.

Precis som MM säger så är det bara att knata tillbaka till butiken och visa och berätta. Påtala också det faktum att påskturen ligger i fara.

Öppna upp konkret, vänligt och påtala fakta. Låt butiken komma med förslag. Det skall inte du göra. Ta inte på dig någon skuld utan låt butiken komma med kommenterar. Diskutera fram en lösning. Skulle de trilskas så är det en dålig butik och som sagt ge dig inte.

Räkna med att en reklamation av detta slag tar 3-4 v i anspråk, men om du påtalar vikten av att det skall gå snabbt så borde de kunna fixa det snabbare.

Har du kvitto så blir allt mycket enklare.

//David

Inga problem!

Instämmer helt med föregående talare!

Det verkar som du har hittat en av de mest "klockrena reklamationer" den här säsongen. Du skriver att den främre delen av sulan har LOSSNAT vilket tycker jag inte låter som en förslitningsskada. Jag skulle vilja påstå att även om din chillibindning har ngt med saken att göra så ska du nog ändå gå på att pjäxan helt havererat pga av ett fabrikationsfel. Du har ju för f-n bara kört en vecka den. Jag kan inte tänka mig att säljaren inte har för avsikt att lösa ditt solklara fall. Och att det skulle vara ditt fel som inte informerade dig om saken tycker jag nästan låter löljgt.

Lycka till och skriv gärna ett inlägg hur ditt problem löste sig.

Samma agent i Sverige

Du har ett bra utgångsläge. Chili och Crispi marknadsförs av samma agent i Sverige; Backcountry Equipment AB, 0322-660250, info@backcountry.se.
Är det inte fel på det ena, så är det väl det på det andra. Själv slets min sula pga de två åsarna som tån vilar mot. Trycket blir mer ojämt fördelat på det viset. Andra bindningar har en slät platta
Jag vill inte starta någon debatt, men... Åkaren på bilden i deras annons (ÅS 6/00 s.135) kör Crispi på Targa G3 - säger det något?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg