Reklamation och bevisbörda? (Långfärdsskridskor)

Skrivning om att kunden måste kontrollera varan spelar juridiskt sätt ingen roll enligt den konsumentjurist jag pratat med. Nu finns iofs inte någon sådan skrivning på mitt kvitto heller så det är inte intressant i det här fallet.

Jag misstänker att vi fått skridskon vars maka var den som stod i skylten, det är den enda rimliga förklaring jag kan komma på. Det skulle förklara varför vi fått två skenskydd och en skridsko. Enligt säljaren ska dom dock märka upp dessa lådor.

Jag vet att när man köper skor så dubbelkollar de alltid att bägge skorna är samma storlek och sort, man tycker ju att de borde göra det även när man köper skridskor.

Precis så tycker jag dom gör på de flesta affärer där man kan /måste öppna kartongen som skor och vissa kläder (Craft, Icebreaker) innan man handlar.

Utan att jobba i branschen så inser jag det ligger i affärens intresse att det är rätt skor med rätt storlek i kartongen (där prislappen oftast sitter).

Om någon med flit eller av misstag tagit olika storlekar/modell på en av skorna så har affären 2 st udda skor som inte går att sälja.

Per

Hoppas det går bra för dig/er. Jag antar att du inte kommer att inte kontrollera en vara hyfsat omgående i framtiden. Man kan ju i värsta fall få en vara som ser använd ut eller är defekt på annat sätt.

Skrivning om att kunden måste kontrollera varan spelar juridiskt sätt ingen roll enligt den konsumentjurist jag pratat med. Nu finns iofs inte någon sådan skrivning på mitt kvitto heller så det är inte intressant i det här fallet.

Jag misstänker att vi fått skridskon vars maka var den som stod i skylten, det är den enda rimliga förklaring jag kan komma på. Det skulle förklara varför vi fått två skenskydd och en skridsko. Enligt säljaren ska dom dock märka upp dessa lådor.

Nej det har jag iallafall lärt mig av den här historien, hädan efter ska jag öppna allt omedelbums för att slippa detta krångel. Man kanske ska ta för vana att öppna allt innan man lämnar butiken, då slipper man ju dessutom otyget att åka tillbaka om det nu visar sig vara fel.

Jag måste rosa konsumentrådgivningens jurist som hjälper oss, helt otroligt engagemang. Där går våra skattepengar till något riktigt vettigt.

Vi får se inom ett par veckor hur det går, jag återkommer.

Jag kollar det mesta innan jag lämnar butik just pga sådant. Blev ett jäkla tjorv när jag köpt en defekt ljusslinga och sambon slängt kvittot direkt. Fick nekande svart till svar i butik och kan till viss mån förstå dem. När jag stod i kassan redo att köpa en till så fick jag faktiskt den som utbyte till sist.

Har du varit in till butiken personligen än?
Jag jobbar själv i butik och sånna här ärenden löser sig mycket fortare om man som kund kommer in till butiken istället för att ringa konsumentvägledare eller jursiter.
Jag förstår att de tvekar i butiken eftersom det gått så lång tid men om du kommer in och visar kartong och kvitto, för båda paren du köpt, så tror jag nog att det går att lösa.
Jag känner inte att jag behöver skydda intersport, trots att butiken i min stad är fin, men jag tror att de flesta butiker skulle tveka att lösa ett sådant här ärende över telefon när det gått 11 månader.
Ta med kartong, kvitto och ett glatt humör och åk till butiken så löser det sig säkert.

Om dom hade vart minsta intresserade av att diskutera saken hade jag naturligtvis gått till butiken men nu var dom inte det och därmed har jag heller inte besökt butiken. Jag har varit i kontakt med Intersport centralt också men dom verkar inte särskilt intresserade då dom inte svarar på mail. När ARN behandlat min anmälan framåt september i år får jag väl uppdatera er här vad dom kom fram till.

Nu börjar säsongen lida mot sitt slut och det blir inte något mer åkt för vår del ändå i år men det kommer ju ett nytt år så man borde väl passa på att skaffa sig ett par skridskor. Jag såg att XXL reade ut Lundhags för 500:- och då fick man två, en till varje fot. Fantastisk kedja den där XXL...

Den garantilagstiftning jag känner till så har du tolv månader efter inköpet på dig, annat är skitsnack. Det är inte ovanligt att butiker kommer med undanflykter som vid en snabb reflektion kan låta logisk men är bara en undanflykt, inget annat.
14 dagar, vilken lag stödjer det, på sig att kolla varorna?

Glenn

Den garantilagstiftning jag känner till så har du tolv månader efter inköpet på dig, annat är skitsnack. Det är inte ovanligt att butiker kommer med undanflykter som vid en snabb reflektion kan låta logisk men är bara en undanflykt, inget annat.

Glenn

Garati är väl mot fabrikationsfel. Detta är ju snarare en "fel-leverans" eller okomplett leverans och där vet jag inte strikt juridiskt vad som gäller. En juste affär löser det säkert ändå men vet inte om de kan tvingas den juridiska vägen med så lång tid emellan köp och krav.
Särskilt idag vill affärer lösa tvister då missnöjda kunder snabbt sprider badwill på nätet, oavsett vem som felat.

/Patrik

Fel på varan alt. håller inte vad som lovas. Det är en skena för lite, kanske inte skulle funka med garantilagen men borde testas.

Glenn

Sökte men kunde inte hitta nåt som hette garantilagstiftning... var hittar jag den?
(Konsumentköplagen känner jag till, men den säger något annat.)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg