Reklam och Vikingarännet

En lösning

skulle ju kunna var nå't i den här stilen:

[]Ja, jag anmäler mig till tävlingen och accepterar att min kontaktinformation används av sponsorer.
Anmälningsavgift 390 kr.

[]Ja, jah anmäler mig, men vill INTE att min kontaktinformation används till några andra ändamål än infomration om evenemenget.
Anmälningsavgift 790 kr.

Så bli alla nöjda. Tycker man att kommersialism är trist är ju det en annan sak och knappast något vi eller Vikingarännet kan göra något åt. Ungefär som med dåligt väder. Men valet borde finnas och Vikingarännet borde erbjuda detta, inte minst för just sponsorernas skull som nämnts tidigare i tråden.

Idrotten måste värna om sina sponsorer. Jag lägger säkert 10 000 per år i anmälningsavgifter och råkar tycka att lite e-mails från klädföretag eller vad det nu må vara är ett bra sätt att minska denna kostnad.

Hoppas många åker Vikingarännet ändå och att det blir bra med is!

Mvh
/föhl

Tack för tipsen

Tack för alla tips - speciellt tack till Håkan för tipset om PUL. Nu har jag skrivit följande till sekretariatet, så får vi se vad som händer:

Hej igen,

Nu har jag anmält mig till Vikingarännet på er hemsida. Mitt anmälnings-id är 26469.

Jag har har också läst i Personuppgiftslagen som uttryckligen säger:

"11 § Personuppgifter får inte behandlas för ändamål som rör direkt marknadsföring, om den registrerade hos den personuppgiftsansvarige skriftligen har anmält att han eller hon motsätter sig sådan behandling."

Jag vill således härmed meddela att jag motsätter mig att mina personuppgifter används för direkt marknadsföring. Om ni inte respekterar detta kommer jag att vidta rättsliga åtgärder.

Mvh
Mats Abrahamsson

clindh

Forumvärd
(Jag döpte om denna tråd, uppmaningar om bojkotter och dylikt skall ske i samråd med oss. Men diskutera gärna vidare!)

Min tolkning är också att man måste upplysa vid registrering vad informationen skall användas till, i enlighet med PUL. Dessutom måste man kunna avböja reklam; enligt den nya marknadsföringslagen som är under arbete skall tom "opt-in" gälla; dvs man måste explicit ge medgivande till att reklam skickas - inte tvärtom.

Reklam visst, men bara när jag själv vill

Jag läser gärna reklam, dels det som dimper mer i brevlådan hemma i dörren, tar broschyrer på mässor och utställningar, läser annonser i tidningar och klickar klickbara annonser på Internet. Men att ha pop-up reklam på Internet eller bli uppringd hemma tycker jag är störande och har motsatt effekt på mig.

Till dom företag där jag inte bett om att få reklam ifrån och som regelbundet vill att jag ska låna pengar till en effektiv årsränta på 33 %, eller som vill att jag ska köpa lotter, brukar jag stoppa ner deras reklam (utan mitt namn) i svarskuvertet och klistra igen ordentligt. I synnerhet klistrar jag igen kuvertet ordentligt, utan sprättmöjlighet när dom skrivit ”klistra inte igen utan vik bara in fliken”.

Per Brune

Re: Tack för tipsen

m.; sa:
Tack för alla tips - speciellt tack till Håkan för tipset om PUL. Nu har jag skrivit följande till sekretariatet, så får vi se vad som händer:

Hej igen,

Nu har jag anmält mig till Vikingarännet på er hemsida. Mitt anmälnings-id är 26469.

Jag har har också läst i Personuppgiftslagen som uttryckligen säger:

"11 § Personuppgifter får inte behandlas för ändamål som rör direkt marknadsföring, om den registrerade hos den personuppgiftsansvarige skriftligen har anmält att han eller hon motsätter sig sådan behandling."

Jag vill således härmed meddela att jag motsätter mig att mina personuppgifter används för direkt marknadsföring. Om ni inte respekterar detta kommer jag att vidta rättsliga åtgärder.

Mvh
Mats Abrahamsson

Men var glad att det finns en tävling överhuvudtaget!
Hur ska den kunna arrangeras utan att generera intäkter? Skulle allt finansieras enbart med anmälningsavgifter skulle dom bli så dyra att
folk hade tvekat av den anledningen. Och du hadeförmodligen klagat på att det var för dyrt istället?!
Vikingarännet tycker förmodligen inte det är någon större förlust att förlora en deltagare med din attityd. Vidtaga rättsliga åtgärder för reklam i syfte att finansiera en tävling du själv avser deltaga i?!?! HAHA. Snälla nån alltså.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skallagrimson Vikingarännet med hosta Långfärdskridsko 4
thureb Vikingarännet 2015 ställs in Långfärdskridsko 1
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
mikva Eftersnack Vikingarännet 2013 Långfärdskridsko 2
thureb Eftersnack Vikingarännet 2012 Långfärdskridsko 8
revco8 ett par frågor om vikingarännet Långfärdskridsko 1
pierrel Snabb på vikingarännet med stavar Långfärdskridsko 9
thureb Eftersnack Vikingarännet Långfärdskridsko 9
dabac Vikingarännet - starttid och trängsel? Långfärdskridsko 12
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
ett_och_noll Vikingarännet på bräda. En ny klassiker? Långfärdskridsko 1
Fliiisan Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
Charlotte_LL Tack för draghjälp i Vikingarännet Långfärdskridsko 4
Rajjan Vikingarännet har öppnat för anmälningar Långfärdskridsko 2
Rajjan Vikingarännet 2005 Långfärdskridsko 7
GustavOh Vikingarännet startar i kungsängen Långfärdskridsko 8
thureb Vikingarännet går på lördag den 19 februari Långfärdskridsko 0
Rajjan Vikingarännet har öppnat för anmälningar Långfärdskridsko 0
GustavOh Tack vikingarännet! Långfärdskridsko 0
charles.wahlin Vikingarännet: Hur bor man smidigast? Långfärdskridsko 3
Mats L Skridskotips (Vikingarännet mm.) Långfärdskridsko 5
Rajjan Angående resultatlistorna för Vikingarännet Långfärdskridsko 0
Rajjan Resultatlista Vikingarännet (damer) Långfärdskridsko 0
Rajjan Resultatlista Vikingarännet (endast herrar) Långfärdskridsko 2
Rajjan Snabbare utan stavar? (Vikingarännet) Långfärdskridsko 9
cwmint Tack Vikingarännet! Långfärdskridsko 2
KLAGER Vikingarännet flyter Långfärdskridsko 0
Palle_Z Vikingarännet 2002 Långfärdskridsko 1
Mats R Vikingarännet på Webkamera! Långfärdskridsko 0
cwmint Vikingarännet, sista anmälningsdag Långfärdskridsko 0
cwmint Funktionärer till Vikingarännet Långfärdskridsko 1
kr-val Vikingarännet - sista chansen? Långfärdskridsko 2
kr-val Vikingarännet på SVT:s Plus Långfärdskridsko 0
Förslag till komplement till Vikingarännet Långfärdskridsko 1
kr-val Vikingarännet på 11-stadsloppssätt? Långfärdskridsko 1
Tack till Vikingarännet Långfärdskridsko 0
Vikingarännet-en organisatorisk flopp! Långfärdskridsko 0
Pinsamt för Vikingarännet Långfärdskridsko 6
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Plats i Vikingarännet Långfärdskridsko 0
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
Mera mot stavar i Vikingarännet. Långfärdskridsko 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg