Reklam: COLT

Tänkte göra lite reklam för något som är väldigt kul!
I våras när jag var trött på att plugga satt jag och surfade efter saker att göra. Hittade en kurs som lät väldigt kul och bestämde mig för att söka och det har jag inte ångrat=)

Kursen heter COLT och går på Vancouver Island längst väster ut i Kanada vid gränsen till USA. Kursen är riktad mot folk som vill jobba med tex paddling. Var där i nästan 4 månader och jag hade helt enkelt superkul! Det var 8 kanadensare/-siskor, 1 amerikan och jag som var där.
Vi höll på mest med kajak (både fors och hav) men också en del klättring, vandring och lite kanot. Vad gäller paddling fick vi bla paddla i fina forsar, surfa med forskajakerna i jättevågor, paddla i tidvattenströmmar som gick upp till 16 knop och se väldigt mycket fin natur och djurliv. Iaf det är svårt att beskriva hur roligt det var..kan verkligen rekommendera det. Fråga gärna!

länk:http://www.colt.bc.ca/THE_SEMESTER/Syllabus.html

/David

Väldigt fräckt.. Har du fått jobb relaterat till utbildningen nu efteråt? Antar att en sådan utbildning fick du lösa utan CSN? Hur löste du uppehållstillståndet, var det enkelt att få stanna en termin som student i Canada?

/Jarl

Jag har inte direkt fått något jobb relaterat till det ännu. Har jobbat lite som lärarvikarie och åkt skidor uppe i fjällen sen jag kom hem..Dock blev jag erbjuden att jobba där med deras aktiviteter för barn/ungdomar nu i vår. Vet inte om jag ska åka över ännu.
Fick bekosta det själv japp..kostade en hel del men jag ångrar inte att jag lade ut pengarna. Man kan stanna i Kanada i 6 mån utan visa men då får man inte jobba. Att få arbetstillstånd kan vara rätt svårt och kräver att arbetsgivarn är villig att offra en del tid på att övertyga myndigheterna att du behövs.
Skulle gärna jobba med kajakturer här runt Stockholm på sommarn, nån som har tips på var man kan höra sig för?

Testa äventyrsresor, de ordnar 3-4 dagarspaddlingar i Stockholms skärgård och brukar behöva guider.

/Andreas

Det verkar ju helt underbart. hmmm, tål att funderas på.

Jag var på Vancouver Island för nåt år sedan och grott klättrade, mycket trevligt ställe :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg