rejäl resetrunk..

Jag har varit på jakt efter en stor "väska" att ha med på längre resor.
Har använt min haglöfs Alaska på de senaste resorna men det är ju en ramsäck med ett "begränsat" packutrymme.

Så jag jagar en stor mjuk väskmodell hockeybag, har dock haft svårt att bestämma mig för vilken...

Tittade på naturkompaniets hemsida, där fanns enbart en modell från fjällräven som de kallar "duffel bag på hjul" vilken skall rymma runt 100 liter.
Jag hade för mig att de hade mer trunkar (heter det så i plural??) än den...

Någon som har några tipps eller prövat någon liknande bag??

TNF eller Marmot

Kolla in north face´s duffle bag, de verkar vara stryktåliga o rymliga. Själv så har jag en Marmot duffle bag, den är på 150 l typ o av mycket grov o slitttåligt material. Doc blir den tung när man fyller den..!
TNF har förresten en bag på hjul som heter rolling thunder, dyr men bra skönt att rulla den är det.

Köp en rygga.

Om du inte är tvungen att ha mer än 100 liter skulle jag föreslå en ryggsäck. En begagnad Berghaus Vulcan eller liknande.

Den så kallade "judebagen" (Chimidan) är en pina att bära på ryggen fullpackad, och omöjlig att bära i handen. Dessutom pajar remmarna när den blir för tung (till exempel när en FN-soldat ska ta med "några extraflaskor" 15-kronorsvodka på hemresan).
Samma sak gäller de svenska stora nya p-påsarna och liknande (som finns på Recon): de är inte roliga att bära.
När jag gjorde FN-tjänst köpte polarna traditionsenligt varsin Chimidan medan jag höll kvar vid min Vulcan. Jag sprang i cirklar runt dem, där de stod och svor. Men de fick en fin souvenir att ha på vinden.

Men om du inte ska bära kan de funka. Då kan du å andra sidan skaffa en stor sjösjäck för noll och femti.
Annars har nog Patagonia kvar sin "Black hole bag" på 110 liter. Kolla med Naturkompaniet.

Re: Köp en rygga.

Nordesjo; sa:
Om du inte är tvungen att ha mer än 100 liter skulle jag föreslå en ryggsäck. En begagnad Berghaus Vulcan eller liknande.

Den så kallade "judebagen" (Chimidan) är en pina att bära på ryggen fullpackad, och omöjlig att bära i handen. Dessutom pajar remmarna när den blir för tung (till exempel när en FN-soldat ska ta med "några extraflaskor" 15-kronorsvodka på hemresan).
Samma sak gäller de svenska stora nya p-påsarna och liknande (som finns på Recon): de är inte roliga att bära.
När jag gjorde FN-tjänst köpte polarna traditionsenligt varsin Chimidan medan jag höll kvar vid min Vulcan. Jag sprang i cirklar runt dem, där de stod och svor. Men de fick en fin souvenir att ha på vinden.

Men om du inte ska bära kan de funka. Då kan du å andra sidan skaffa en stor sjösjäck för noll och femti.
Annars har nog Patagonia kvar sin "Black hole bag" på 110 liter. Kolla med Naturkompaniet.

Hade ögonen på en sk "judebag", men eftersom jag inte gjort FN-tjänst som några av mina kamrater kände jag att det inte riktigt var en bag för mig.

På de längre resor jag gjort som inte varit ut i skog och fjäll så har jag saknat det smidiga i och ur packandet.
Haglöfs Alaska ( och andra ryggsäckar) är ju fin att bära länge men den är sämre när det gäller att packa för längre mer stationära resor.

Är det någon som testat de trunkar som nämnts

Jag har själv en eagle creek som jag köpt på naturkompaniet. Den är på ca 120 liter (tror jag) och har fungerat mycket väl de 6-7 åren jag haft den. Den är relativt robust och har fungerat utan problem de 6-7 åren jag haft den. Fördelarna med en stor bag tycker jag är att en bag är lite lättare att få plats med på tåg etc. i alla fall jämfört med min 130 liters Bergans, som jag ofta bär med samtidigt.. Jag brukar med andra ord ha en del packning med mig... Även TNF´s duffel bags verkar bra!

/David

Det finns ryggsäckar och ryggsäckar

"Haglöfs Alaska ( och andra ryggsäckar) är ju fin att bära länge men den är sämre när det gäller att packa för längre mer stationära resor."

Det är ju skillnad mellan rygga och rygga. En ramsäck som Alaska är allmänt bänglig så länge man inte enbart vandrar. En rygga med intern ram är bra mycket smidigare - minst lika smidig som en "trunk".
Hockeybag har jag provat att resa med, och det var o-skoj.

Själv är det just reseegenskaperna det som jag värdesätter mest med min Vulcan. Handbagaget har jag i sidfickorna, som ju snabbt kan plockas av och sättas på ryggen när man ska in i planet. Dessutom kan man använda EN sidficka på ryggen för att ha kamera och badbrallor (eller motsvarande) på sina utflykter. Alltså: en enda väska löser samtliga väskuppgifter på resan.

Jag har (förutom på utlandstjänst) rest i bl. a. Zimbabwe, Australien och Grekland med min rygga. Det har varit en ren fröjd att inte behöva jocka med resväskor, handväskor, dagssäckar mm.
Med en smart skjortinsats från Eagle Creek
kan man till och med stoppa ner vinylskivor och kostymer i ryggan.
Jag låter som en TV-shopförsäljare...

Om en tretusing för en Vulcan (eller likn) är för mycket, och olivgrön är för krigigt, så har ju Military Shop (länken ovan) en billigare version som även finns som svart. Kvaliteten vågar jag inte sia om.

Tillägg:
Det är klart att det ibland kan kännas opraktiskt att inte kunna öppna "hela magen" på väskan. Men det tar jag gärna pga de andra fördelarna.
[Ändrat av Nordesjo 2003-02-03 kl 14:53]

Bärssytem 2000 bagen

Om du är ute efter en bra resbag så varför inte försvarets nya persedelpåse Bärsystem 2000 (den stora väskan).

Bagen är inte jättestor men fullt tillräcklig för de flesta resor och dessutom är den utrustad med axelremmar väl dolda i kardborrefickor.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg