Rejäl känga utan läder?

Den ser ju läderfri ut iaf, synd att informationen var ju på tyska bara, skoltyskan fungerar inte riktigt längre. Tror du att den är tillräckligt rejäl för att gå runt med packning en vecka i fjällen?

Sorry! Har ingen koll på hur stabil den är, eller exakt vad det är du önskar. Om den är intressant får väl leta mer om den via Aigles hemsida (finns en internationell på ENG), kanske fråga där efter användningsområde, eller leta på stora vida nätet och se om den recenseras någonstans?

Hejsan! Nu är det så att jag har tänkt ta mig upp i fjällen nästa sommar, inte gjort det tidigare. Så grejen är nu, jag skulle vilja ha en rejäl känga att gå i. Jag kommer gå med tält och packning och allt själv så det kommer väga en del.
Nu till problemet. Jag använder inte något material som kommer från levande varelser, så, finns det kängor utan läder eller läderdetaljer?
Tacksam för svar!

Jag har aft både den ena och andra vännen som frågat mig detta men varje gång jag har sökt ett svar har det blivit:
Nix, det finns inte.

Sen är det en vettig fråga att ställa sig om man behöver kängor eller inte, men jag förutsätter att du redan passerat den om du nu uttryckligen frågar efter rejäla kängor. Jag skulle inte för mitt liv gå i nått sämre än mina lundhagare (och ja, jag har testat med gympaskor och stövlar), men uppenbarligen finns det andra som för t mycket av att ha enklare skodon.

De alternativ som du står kvar med är dessa:

1. Begade läderkängor (lundhagare) som det inte behöver tas fram nytt läder för. Ok med vissa andra vill inte ens ha det så det är ett eget avgörande du får göra.

2. Riktiga vandringstövlar, jag har testat detta och det fungerar sådär...bra när det är blött men ingen höjdare annars. Också beroende på dig och dina fötter.

3. Lättare gymnasikskoliknande lösningar.

Glömm inte att testa respektive sko ordentligt med vettig (för dig realistisk) packning, ta gärna ett varv runt kvarteret, innan du köper dem. Skodona är en av de viktigaste saker du kommer bruka och här ska du inte kompromissa.

Tack för alla tips. Ska testa skor som inte är rejäla kängor. Ge gärna förslag på olika skor ni tror passar. Behöver inte vara rejäla kängor eftersom såna tydligen inte finns utan läder, :)

Vad gäller själva grundfrâgan: det läder som används till vandringskängor kommer frân kossor. Dessa har inte slaktats för att användas som läder till kängor, utan man tar helt enkelt tillvara pà ládret nár kon vál ár död (jag antar att den slaktats, men som sagt inte för sitt läders skull). Det samma gáller gris-skinn, get-skinn etc. som anvánds till andra läderprodukter typ vanliga skor, váskor, handskar, skärp, skinn-möbler, bilar med skinn-kládsel och ett lângt etc.

Vill man trots detta inte ha med skinnprodukter att göra är alternativet att leta efter kángor gjorda i syntetiska material. Vad gáller textil-detaljer sà är dessa i regel alltid syntetiska. Vad gáller läder-imitation finns det diverse varianter, vissa - gjorda av sk. microfibers - riktigt láderliknande vad gáller finish och "andning". Dessa hittas fr.a i láttare làg och mid-cut skor som tillverkas i Asien.

Det finns áven en italiensk tillverkare av syntetiskt läder som heter Lorica. Deras produkter används fr.a i mer alpina klätterkángor.

Min âsikt i frâgan: Att ta nytta av allt det material som naturen erbjuder är nât mánniskan gjort under ârtusenden, och är, nár allt kommer omkring, det mest ekologiska förfaringssáttet. Att slánga döda kossors skinn pà sophögen för att istállet tillverka petro-kemiska ersáttningsprodukter ár nâgot jag för min del inte tycker verkar vara helt optimalt.

Risken är väl att du tar det här som en förolämpning, men är det inte jobbigt att ha en massa opraktiska åsikter hela tiden?

Ärlig fråga. Malindos inlägg var bra.

Dunlops vandrings/jaktstövel som sålts av Wildo är lättast och bekväm att gå i med lätt-medio packning.
Ursäkta frågan men blir det inte besvärligt med dina värderingar?

Hej alla kritiska!
Ja du behöver inte dra den historian för mig. Jag vet att korna inte slaktas för lädret. Men jag skulle aldrig sätta på mig en annan varelses skinn. Och aldrig stödja de massmorden som sker i och med slakt. Jag gjorde inte den här tråden för att du skulle försöka övertala mig till något.

Jobbigt att ha opraktiska åsikter, ja det kan vara lite "jobbigt" ibland. Men det är absolut värt mödan. Jag har hellre ett rent samvete (enligt mig) än att ha det så bekvämt jag kan.

Och TACK för länken till vegan kängorna. Stort tack!

Hej alla kritiska!
Ja du behöver inte dra den historian för mig. Jag vet att korna inte slaktas för lädret. Men jag skulle aldrig sätta på mig en annan varelses skinn. Och aldrig stödja de massmorden som sker i och med slakt. Jag gjorde inte den här tråden för att du skulle försöka övertala mig till något.

Var och en fâr och bör bli lyckliga efter egen fason, fattas bara annat!

Vad som jag emellertid finner lite märkligt, och med vilket jag inte är överrens, är att du verkar finna det vara moraliskt och etiskt mer högtstânde att använda produkter som framställts av olja, den râvara i vars namn ett otal massmord pà mánniskor ägt rum under ârens lopp, och sákerligen kommer att äga rum även i framtiden, än av restavfall av döda kossor. Konsekvensen om samtliga jordens människor skulle byta till din âsikt vore ju kanske inte alltför eftersträvansvärd, sâtillvida man inte tillhörde nân av de stora, multinationella oljebolagen och/eller hade aktier i petrokemisk industri.

I detta fall är dock bara ett litet, och som det verkar; lättlöst i-landsproblem, sâ vi behöver inte oroa oss.

OBS: jag försöker inte omvánda dig, sâ du behöver inte svara.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Behandling av känga Utrustning allmänt 8
m490c Lundhags känga efter byte av bottendel. Utrustning allmänt 3
Sokrates Problem med smärta från "tåvecket" på höger känga Utrustning allmänt 2
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
jacobzzon Gore tex eller vanlig känga Utrustning allmänt 46
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
Vilsen Vill ge en Känga till tjejen. Utrustning allmänt 9
Grinchen Pimp my känga Utrustning allmänt 3
Lundhags lanserar eVent-känga och ny vandringssäck Utrustning allmänt 19
Floot Hake till Lowa-känga. Utrustning allmänt 1
Kimkim Myggtabletter utan eld? Utrustning allmänt 2
bico Mellanhöga läderkängor utan cellgumminederdel? Utrustning allmänt 16
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
AnnaSigridJohansson För impregnering tvättprogram utan sköljning Utrustning allmänt 3
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
haiwa Tvätt av dunsäck utan torktumlare Utrustning allmänt 6
thex Primus Micron Lantern utan "strumpan" Utrustning allmänt 7
rothan Suunto med eller utan pulsfunktion? Utrustning allmänt 5
Mr Doderhult Kängor utan membran o dyl Utrustning allmänt 4
Aknot Karta och kompass utan meridianer Utrustning allmänt 2
Sallle Pulsklocka utan bröstband... Utrustning allmänt 6
avslutat080903 Batteriladdare i fjällen,utan ström... Utrustning allmänt 2
martin1g Ficklampa utan batterier? Fråga - Utrustning allmänt 3
KLAGER Ficklampa utan batteri Utrustning allmänt 11
JensLarsen MSR Miniworks utan Nalgene flaska Utrustning allmänt 0
Usse Akka utan repklättring Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg