Vad gäller själva grundfrâgan: det läder som används till vandringskängor kommer frân kossor. Dessa har inte slaktats för att användas som läder till kängor, utan man tar helt enkelt tillvara pà ládret nár kon vál ár död (jag antar att den slaktats, men som sagt inte för sitt läders skull). Det samma gáller gris-skinn, get-skinn etc. som anvánds till andra läderprodukter typ vanliga skor, váskor, handskar, skärp, skinn-möbler, bilar med skinn-kládsel och ett lângt etc.
Vill man trots detta inte ha med skinnprodukter att göra är alternativet att leta efter kángor gjorda i syntetiska material. Vad gáller textil-detaljer sà är dessa i regel alltid syntetiska. Vad gáller läder-imitation finns det diverse varianter, vissa - gjorda av sk. microfibers - riktigt láderliknande vad gáller finish och "andning". Dessa hittas fr.a i láttare làg och mid-cut skor som tillverkas i Asien.
Det finns áven en italiensk tillverkare av syntetiskt läder som heter Lorica. Deras produkter används fr.a i mer alpina klätterkángor.
Min âsikt i frâgan: Att ta nytta av allt det material som naturen erbjuder är nât mánniskan gjort under ârtusenden, och är, nár allt kommer omkring, det mest ekologiska förfaringssáttet. Att slánga döda kossors skinn pà sophögen för att istállet tillverka petro-kemiska ersáttningsprodukter ár nâgot jag för min del inte tycker verkar vara helt optimalt.