REI Flash 18 Pack alternativ

Råkade springa på REI Flash 18 Pack på nätet och den verkar fylla en hel del av vad jag letat efter. En smidig day-pack man kan ha med sig på lite längre vandringar i den större ryggan. Verkar ha rätt bra passform och en hel del trevliga features.

http://www.rei.com/product/827110/rei-flash-18-pack

Men! Så finns den ju bara i staterna. Så till min fråga. Är det någon som vet om någon liknande day-pack?

* Relativt lätt
* Liten packvolym
* Relativt bra passform
* Inte tokdyr

Ser inte att det skulle vara något problem att den bara finns i staterna? REI har en bra webshop.

Har klämt lite på säcken i butik, och den verkar minst sagt vara ett riktigt prisvärt alternativ.

Om du beställer från REI, passa på att köpa upp dig på frystorkat (om du har behov av det). 20% om du köper mer än 12 stycken, och de är billiga från början. Backpackers Pantry är grymt bra.

Älskar sådana där ryggsäckar, mina favoriter är en äldre Haglöfs LIM 18 och nu använder jag bara min Marmot kompressor plus (också 18liter).
Det är värdiga alternativ som du kan titta på.

:)

Förstår att det blir relativt tokdyrt med frakt och tullar i förhållande till säckens pris.
Du kanske kan ragga någon här att sambeställa med!? REI har ju mycket skoj!

/M

Förstår att det blir relativt tokdyrt med frakt och tullar i förhållande till säckens pris.
Du kanske kan ragga någon här att sambeställa med!? REI har ju mycket skoj!

/M

Jo, det var precis min tanke. Säcken var ju inte alls dyr, men med frakt o annat så springer det lätt iväg lite.

Den ryggsäcken skulle bli $21.00 i frakt, dvs ett totalpris på $55.50. Då iaf kläder av textil räknas som Lågvärdesförsändelser så är det tullfritt upp till 150€. Vilket det blir i det här fallet. Momsen kommer du inte undan, och du kan mycket väl få betala en extra speditionsavgift för det hela. Så jag skulle räkna på 5-600 kr allt som allt.

Eller så beställer du, hoppas att det inte fastnar, och hamnar då på 390 kr inkl frakt (räknat på växelkurs 7,00) ;)

Du kan läsa mer om det här: http://www.tullverket.se/innehallao...dutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html
http://www.tullverket.se/innehallao...rsandelser.4.20d5037f11c21cc27c280002888.html

Den ryggsäcken skulle bli $21.00 i frakt, dvs ett totalpris på $55.50. Då iaf kläder av textil räknas som Lågvärdesförsändelser så är det tullfritt upp till 150€. Vilket det blir i det här fallet. Momsen kommer du inte undan, och du kan mycket väl få betala en extra speditionsavgift för det hela. Så jag skulle räkna på 5-600 kr allt som allt.

Eller så beställer du, hoppas att det inte fastnar, och hamnar då på 390 kr inkl frakt (räknat på växelkurs 7,00) ;)

Du kan läsa mer om det här: http://www.tullverket.se/innehallao...dutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html
http://www.tullverket.se/innehallao...rsandelser.4.20d5037f11c21cc27c280002888.html

Momsen kommer du inte undan om du inte känner för det... Och 21usd i frakt är väl från rei själva? REI har fraktfritt inom USA, skicka den via shipito.com så får du billigare frakt (och bestämmer värdet själv samt om det är en present eller inte).

Har själv en laddning frystorkat påväg från rei via shipito, dock korrekt deklarerad då det är saker med som jag vill ha rätt försäkrade. Totalt 16 usd fraktkostnad till sverige, men då blev det ett stort paket.

Jag har en tid letat efter en lätt ryggsäck för dagsutflykter och tuppturer som man kan ta med sin i den vanliga vandringspackningen. När den här tråden dök upp blev jag nyfiken, och bestämde mig för att ta en titt på REI Flash 18. Fick 3st (röd, svart och grå) i veckan och hittills motsvarar de mina förväntningar. Säckarna har inget lock utan bara snörstängning (för att spara vikt), men det ser jag inget större problem med.
Bärsystemet är bekvämt med breda axelremmar, bröstrem och midjerem. Axelremmarna är ventilerade och ofodrade (gör inget på en så liten säck). När man inte använder den som ryggsäck vränger man den ut och in och kan använda den som en stuff sack för kläder etc i sin stora vandringsryggsäck. Stoppningen i ryggen utgörs av en mycket tunn skiva skumplast som ligger i ett eget fack med kardborrestängning. Min tanke är att klippa till en ny skiva av ett 10mm tjockt liggunderlag efter samma mall för att göra säcken bekvämare. Denna skiva använder jag sedan som sittunderlag när jag inte använder säcken.
REI Flash 18 vägen 300g komplett på min brevvåg.

Det slutade med Exped Cloudburst 25 för mig. Tyckte 18l lät lite väl lite. Toknöjd med min också, går ner det mesta man vill ha med. Och när man inte använder det så dubblar det som vattentät packpåse för kläder.

Själv brukar jag ta med Trangiat så man får varm mat på toppen och det var inga problem. Vi hade: Trangiat, gas (liten), förstärkningskläder, systemkamera och lite annat smått, samt en 1½l pet fastsatt på spännena på utsidan och det var inga som helst problem.

Det slutade med Exped Cloudburst 25 för mig. Tyckte 18l lät lite väl lite. Toknöjd med min också, går ner det mesta man vill ha med. Och när man inte använder det så dubblar det som vattentät packpåse för kläder.

Själv brukar jag ta med Trangiat så man får varm mat på toppen och det var inga problem. Vi hade: Trangiat, gas (liten), förstärkningskläder, systemkamera och lite annat smått, samt en 1½l pet fastsatt på spännena på utsidan och det var inga som helst problem.

Jag har nu provpackat REI Flash 18, och inser att storleken fungerar för mig. Jag får ner ett komplett regnställ och tjock fleecetröja, allt i storlek man XL. Dessutom ryms matsäck, två 0,5l PET flaskor för vatten, mössa, vantar, kompaktkamera, kikare, sittunderlag + lite plats kvar. Köket brukar jag inte ta med mig på en topp eller dagstur - det får stanna i tältet. Dessutom finns en separat värdesaksficka med dragkedja inuti säcken. Vill man ha något ytterligare med sig finns två daisy chains på utsidan att fästa saker i. Den ena avslutas med ett isyxfäste som fungerar bra att fästa vandringsstavar i.

Materialet i säcken kan jag likna vid den kraftigare PU-belagda ripstop nylonväv som ex Haglöfs använder i de komprimerbara sovsäcksfodral de säljer separat. Sömmar och detaljer ser bra ut.
Vill man spara ytterligare några gram går bröst och midjeremmen att ta av. Priset blev 220 kr för säcken.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg