Regnvantar?

I helgen regnade det en massa i mina trakter och jag passade då på att provköra regnstället i skarpt läge. Stället fungerade bra men en sak var mindre bra,

Händerna! Till slut hade regnet letat sig igenom hanskarna och kallt blev det. Har någon erfarenhet av några tunnare handskar/vantar som klarar regnet, kanske fodrade med GT? För man vill ju inte knalla runt i fjällen med blå diskhandskar.

Tacksam för tips!

/Baltzar
 
Våtdräktsvantar, neupren, dessa fungerar.
De blir blöta men håller värmen.
Jag har likadana sockor. Då går det att vada i de iskalla jockarna som man måste över.
De håller värmen pga att inte vattnet cirkulerar och eftersom avdunsningen när de torkar går ytterst långsamt så blir man inte kall.
 
Armens 'Stridshandske 2000' låter kanske lite väl Arnold, men är riktigt trevlig att ha i regn och blåst! Liknande det som Patric tipsade om; skinn-insida med neoprenliknande material på utsidan av handen. Smidig och skön med rejäl mudd!

http://www.recon.se/Handskar/handskar_start.htm

Däremot är jag rätt skeptisk till Seal-skinz. Har ett par som jag aldrig använt, dålig form och tveksamma yttermaterial.

/Per
 
FM:s stridshandske är i mitt tycke helt värdelösa när det gäller att hålla händerna värma, det är svårt om det är kallt och torrt, än värre när det är blött också. Det enda dom var bra till (i lumpen vill säga) var att skydda händerna från stickor etc samt att man slapp camo-måla händerna och då endast när det var ljummet eller varmare ute.

Henrik
 
ta och titta på Marmots handskar i Precip, finns både som handske och vante, och kostar 300-350kr, har själv tittat lite på dem men ännu inte köp...
 
Hej!

Precip och Sealskinhandskarna verkar mycket intressanta. Själv använder jag en snikvariant. Har ett par winstopperhandskar med bra gummigrepp från Tierra och använder en ofodrad gummihandske av lite tjockare kvaliet. Gummihanskarna liknar en diskhandske men utan den flossade insidan som inte lämnar särskillt snygga vita lämningar på mina svarta handskar. Ibland använder jag dem också i kombination med gummihandsken när jag diskar i smältvatten från glaciärer, och de funkar utmärkt till detta eller när det är lite kallare och regnar.

Köpte gummihandskarna på en Järnia eller lantmännnenbutik och de kostade runt 50 spänn, färgen är svagt gulbrun. Ett alternativ när det inte är så väldigt kallt är att ha ett par linerfingervantar, i något funktionsmaterial under gummihandskarna, de kostar runt hundralappen.

Lycka till och låt oss gärna få veta vilket du valde till slut.
Christer
 
Tack för alla svar. Hann inte skaffa några innan jag stack på fjälltur till Sarek. Det var mycket ostrategist, då det regnade varje dag.

Ska börja med att inventera granngårdsbutiken då den endast ligger ett kvarter från jobbet.

återkommer!

mvh
Baltzar