Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri!

(...)
Krav 1 (när det gäller regnkläder och torrdräkter) borde vara att dessa är helt täta med avseende på vatten utifrån. Detta krav går att uppfylla.

Krav 2 är väl att få så mycket "andas"-förmåga som möjligt, under flesta tänkbara omständigheter. Här blir kompromisser.
Plagg som inte uppfyller krav 1 duger inte. Är dessa nya, reklamerar man. Är de gamla försöker man väl dra någon slutsats av livslängd kontra pris.
Krav 2 kommer att uppfyllas bättre och bättre när utveckling av nya material fortskrider. Här är det uppenbart att marknadsföringsargumenten skjuter långt över verklig prestanda. Ska plaggen dessutom vara tunna och lätta blir det mera kompromisser och krav 1 naggas hårt. (...)
Detta känns som den bästa sammanfattningen av läget och den mest realistiska inställningen till vad dessa plagg skall klara. Det jag inte fattar, är att de riktigt dyra och tunga tex-plaggen tydligen så ofta kompromissar med ditt "krav1", håller i ett halvår och inte tål normal hantering - och ändå inte försvinner från marknaden.
(...) Frågan är väl om det inte måste vara en viss fuktighet innan ångtrycket pressar ut fukt ur dräkten. (...)
Det hela bygger ju på att det föreligger en skillnad i ångtryck mellan tygets sidor. Som jag försökte beskriva i början av denna tråd, kan man lätt råka ut för omständigheter där denna skillnad inte blir tillräcklig, eller t o m vänds på "fel" håll.
Rent praktiskt tycker jag ändå det är stor skillnad gentemot gamla heltäta regnplagg. Väldigt skönt att mitt lätta regnställ i alla fall "andas" till en del, under en del av tiden, i stället för att låta all den kroppsfukt jag producerar stanna innanför kläderna (och det handlar om litrar). Men jag förväntar mig inte att de skall "andas" under fel omständigheter, eller tillräckligt för att jag skall vilja bära dem även när det inte regnar.
ps Jag har en regnjacka som heter Montane Minimus, den är extrem-tunn och i materialet Pertex. Den verkar helt tät från utsidan (hur bra den andas vet jag inte ännu) men jag har inte hårdtestat den ännu. ds

Jag har samma jacka och den är den bästa jag haft hittills, naturligtvis utan att man även i detta fall skall förvänta sig fysikaliska omöjligheter. Citerat från en review jag läst på nätet:
"Keeps water out and weight to a minimum while allowing a bit more breathability than you’ll get from your average boil-in-the-bag windbreaker"
;)

ps Jag har en regnjacka som heter Montane Minimus, den är extrem-tunn och i materialet Pertex. Den verkar helt tät från utsidan (hur bra den andas vet jag inte ännu) men jag har inte hårdtestat den ännu. ds

Intressant, hittade själv en jacka (OR Helium II) på rea i detta material som jag tänkte använda som regnjacka på vandring. Mycket lätt och smidig jämnfört med den regnjacka jag har nu, skall bli intressant att se vad den går för.

Värmen försvinner genom tyget iskalla vintrar och det blir svinkallt i goretex.
Tog några år innan jag fatta varför det var så kallt.

Som det sägs.
Det finns inget dåligt väder, det finns bara dåliga kläder.

Vatten...

Regnar det ute blir man oftast blöt, ofta svårt att undvika....kör därför sj med Poncho. Inte snyggt, inte s#xig dock kan man använda den till fler saker än bara som regnplagg. Billig är den oxo =)b

Du menar alltså att värmeförlusten blir större om skalplagget har ett membran i sig?

Pröva själv. Du kommer märka skillnaden.

Vad det beror på är ju samma funktion som när vi svettas, nedkylning genom avdunstning. Man kan väl lite förenklat säga att vattenångan bär bort kroppsvärmen, så om ångan stannar nära kroppen stannar värmen också.

EDIT: Att man märker av denna effekt visar ju också att plagget faktiskt andas, dvs släpper ut vattenånga. Problemet är att många har orealistiska förväntningar på i vilken omfattning andningen ska ske. Dock kan man väl inte heller beskylla producenterna för att marknadsföra en realistisk bild av andningsförmågan...

Pröva själv. Du kommer märka skillnaden.

Vad det beror på är ju samma funktion som när vi svettas, nedkylning genom avdunstning. Man kan väl lite förenklat säga att vattenångan bär bort kroppsvärmen, så om ångan stannar nära kroppen stannar värmen också.

EDIT: Att man märker av denna effekt visar ju också att plagget faktiskt andas, dvs släpper ut vattenånga. Problemet är att många har orealistiska förväntningar på i vilken omfattning andningen ska ske. Dock kan man väl inte heller beskylla producenterna för att marknadsföra en realistisk bild av andningsförmågan...

Så du menar att detta fenomen inte förekommer hos ett skalplagg i t.ex. bomull?

Värmen försvinner genom tyget iskalla vintrar och det blir svinkallt i goretex.
Tog några år innan jag fatta varför det var så kallt.

Som det sägs.
Det finns inget dåligt väder, det finns bara dåliga kläder.

nja skillnaden värmeförlusten mellan bommulsplagg och menmbranplagg är försummbar. Däremot kan svetten frysa på insidan av membranjackan istället för att frysa hela bommulsjackan.
Har aldrig haft problem med goretex eller glatta vindjackor vintertid. Däremot bommulsplagg som är våta och fryser sig stela.

Du menar alltså att värmeförlusten blir större om skalplagget har ett membran i sig?

När det är torrt och kallt, försvinner värmen genom porerna i materialet.
Menar, när det är torrt, kallt, vindstilla, ingen aktivitet kanske det blir varmare utan skal.
Öppnar man skalet efter en 10-12 timmar känns lukten lite unken där i, vilket skulle kunna betyda att svettångorna har blivit kvar, samtidigt som värmen har släppts igenom.
Borde synas tydligt med värmekamera hur mycket värme som försvinner från kroppen.

Alla års gnällande över att laminatplagget X inte fungerar som reklamerat kan näppeligen gått utsidans läsare förbi.
Vi vet alla att vintertid kan det bildas is på insidan av många plagg, oavsett material när man svettas.
Som tidigare nämnts kan det regna in i diverse stora ventilationsöppningar på plagg, speciellt om det regnar horsisontalt.
Tilldelade G-texplagg uppförde sig inte som medföljande reklam. Inget konstigt med det, de flesta tilldelade grejorna fungerar i verkligheten inte fullt ut som reklam eller manualer säger. Att lära sig begränsingar är en del av att kunna nyttja materielen väl. Ibland kanske det var operatören som brast.
PU påstods länge vara helt ute som plagg, men med smart sömnad, vetilationsnät och blixtlås kan det både bli lätt och hyfsat torrt, samt torkar på mycket kort tid även i vått tillstånd.

G-tex och olika Mex-tex har alla sina dåliga och goda sidor, i läger när man redan är varm och fått på sig torrt fungerar de oftast mycket väl. Stillasittande på jaktpasset inte fullt så väl. Det är väl inget konstigt med det.

Men visst är reklamen rejält falsk. Helt täta material som galon och PU kan hålla dig helt torr från utsidan. Min regnoverall från Rukka är det tätaste plagg jag har, den fungerar väl vid mc-åkning, segling och att stå/sitta stilla på pass i, materialet är en tunn nylonväv som PU belagd på utsidan.
Däremot fungerar den mindre väl att gå och jobba i.
HHs PU regnställ fungerar väl vid lågaktivitet. Tyvärr är att bära ryggsäck i uppförsbackar inte det.
Lika svett som i föregående blir jag i G- och Mextexställ i samma motlut.
Men på rasterna så fungerar de senare väl.

Få plagg slår en bra vindblus vid vandring, några av mina kamrater svär vid sina cykeljackor.

Envar får bli salig på sin tro. Men att tro att ett plagg ersätter alla andra är att tro för mycket.
Att sträckt plastfolie skulle vara världens 8e underverk är för bra för att vara sant, däremot är det en mycket lyckad reklamkupp, men det är en helt annan historia.

Ett råd blir att pröva vad du gillar bäst, det är kanske inte klokast att börja med en för kort jacka för 5 papp. Den kanske inte fyller dina krav bättre än en vida villigare av en annan princip. YMMV
go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L-E Regntäta kläder Kläder 13
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg