Detta känns som den bästa sammanfattningen av läget och den mest realistiska inställningen till vad dessa plagg skall klara. Det jag inte fattar, är att de riktigt dyra och tunga tex-plaggen tydligen så ofta kompromissar med ditt "krav1", håller i ett halvår och inte tål normal hantering - och ändå inte försvinner från marknaden.(...)
Krav 1 (när det gäller regnkläder och torrdräkter) borde vara att dessa är helt täta med avseende på vatten utifrån. Detta krav går att uppfylla.
Krav 2 är väl att få så mycket "andas"-förmåga som möjligt, under flesta tänkbara omständigheter. Här blir kompromisser.
Plagg som inte uppfyller krav 1 duger inte. Är dessa nya, reklamerar man. Är de gamla försöker man väl dra någon slutsats av livslängd kontra pris.
Krav 2 kommer att uppfyllas bättre och bättre när utveckling av nya material fortskrider. Här är det uppenbart att marknadsföringsargumenten skjuter långt över verklig prestanda. Ska plaggen dessutom vara tunna och lätta blir det mera kompromisser och krav 1 naggas hårt. (...)
Det hela bygger ju på att det föreligger en skillnad i ångtryck mellan tygets sidor. Som jag försökte beskriva i början av denna tråd, kan man lätt råka ut för omständigheter där denna skillnad inte blir tillräcklig, eller t o m vänds på "fel" håll.(...) Frågan är väl om det inte måste vara en viss fuktighet innan ångtrycket pressar ut fukt ur dräkten. (...)
Rent praktiskt tycker jag ändå det är stor skillnad gentemot gamla heltäta regnplagg. Väldigt skönt att mitt lätta regnställ i alla fall "andas" till en del, under en del av tiden, i stället för att låta all den kroppsfukt jag producerar stanna innanför kläderna (och det handlar om litrar). Men jag förväntar mig inte att de skall "andas" under fel omständigheter, eller tillräckligt för att jag skall vilja bära dem även när det inte regnar.
ps Jag har en regnjacka som heter Montane Minimus, den är extrem-tunn och i materialet Pertex. Den verkar helt tät från utsidan (hur bra den andas vet jag inte ännu) men jag har inte hårdtestat den ännu. ds
Jag har samma jacka och den är den bästa jag haft hittills, naturligtvis utan att man även i detta fall skall förvänta sig fysikaliska omöjligheter. Citerat från en review jag läst på nätet:
"Keeps water out and weight to a minimum while allowing a bit more breathability than you’ll get from your average boil-in-the-bag windbreaker"