Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri!

alltså, gtx material har en vissa diffusion egenskaper i sig och dom är vattentäta. Men, precis som skrivet ovan, kroppar avger värme och denna värme måste ta vägen någonstans. Och vi alla avger olika mängd värme. lägg därtill till att vid regn så kyls jackan ner samtidigt som värme skall ut. då uppstår kondensation och det bildas vatten innanför jackan. frågan är då, läcker jackan eller inte? Jag har haft och reklamerat flera gtx produkter p.g.a jag uppfattade det som att de läkte. I flera fall har det handlat om att tejpen har släppt in vatten, i vissa fall har det handlat om att tyget har släppt igenom. Problemet blir ännu mer accentuerat när man har tunna jackor, då känns det som om kondensationen blir ännu starkare, fast det egentligen inte borde vara så. En sak måste man ha klart för sig, svettig blir man alltid, att tro att en gtx jacka ska trolla bort svetten och sedan klaga på att den inte gör det är bara naivt. Det enda material som jag har upplevt som väldigt bra vid svettiga aktiviteter är merinoull. merino vid aktivitet och sedan gtx när man stannar är en bra lösning.

Ja det är totalt nys det där med andas och samtidigt regntätt. I början av 90-talet skaffade jag hela ställ med både jacka och byxor från iallafall 2 kända frilufsbutiker med såna där mebran i som skulle andas och samtidigt vara regntätt. Det stället "ca: 6000:-" som var sämst "höll tätt" i en ca:200 meter lång sistapinkenprommenad med hunden, jag har inte haft något ställ eller kängor som har varit regntäta längre än ca: 6 månader. Jösses vad jag diskuterade och "stred" med dessa frilufsbutiker och membrantillverkare i mitten av 90-talet det skickades nya ställ till mig och jag skickade tillbakas länkande ställ iallafall 3 gånger. Hos en membrantillverkares agent här i sverige tyckte dom att det var mycket konstigt att man inte var nöjd med deras membran då det faktiskt var insytt i austronaternas dräkter.....jag ställde då frågan HUR OFTA REGNAR DET I ETT RYMDSKEPP OCH ELLER PÅ MÅNEN. Jag fick då till svar att det visste man inte!?!? som sagt TOTALT NYS.
Ja eller hur?

LarsÖ

Däremot....

Sitter man stilla under en hel dag, vid t.ex. jakt, är det helt klart skönare med membrankläder. Sitter man instängd i galonställ med åtdragen huva och gummistövlar blir man till slut obekvämt fuktig. I dessa fall fungerar membran helt klart riktigt bra.

Så fort man börjar röra sig är det pengar i sjön. Jag själv svettas när jag tittar på en backe och kan omöjligt röra mig i membrankläder.
Håller med dig! Galon över rumpan och membran i övrigt, när man sitter still kan kanske vara en variant.

LarsÖ

Jag håller nog med TS i princip att "andaskläder" är gravt överskattade, eller kanske rättare sagt att marknadsföringen är överdriven och missvisande. Visst är det skönt med en skaljacka som känns som en "vanlig jacka" men ändå kan stå emot regn i rimliga mängder. Men någon helhetslösning är det ju inte, särskilt inte när man anstränger sig och blir varm. Det finns ju flera varianter - till exempel så är min nuvarande skaljacka av lite "finare" goretex och den håller ju tätt även i hårt regn ganska länge. För några år sedan gick jag en vandring med en relativ nybörjare, som inför vandringen hade införskaffat en hel del ny utrustning, bla en membranjacka som enligt butiken "var vattentät och andades jättemycket. Inte svindyr relativt sett, men kostade ändå tresiffrigt. Den tredje dagen på turen - på kalfjäll - såg jag en åskskur komma med en hisklig fart. Snabbt av med packningen, på med regnkläderna. Efter tio minuters ösregn när skuren upphörde så var jag fortfarande torr under skalet, men min kamrat var blöt rakt igenom - inte fuktig, utan blöt som en dränkt katt. Detta trots att vi stod stilla och hukade under skuren. Där hade ju galonregnkläder från Jula för 99 kronor varit bättre.
Din "finare" skaljacka höll tätt och du förblev torr för att du var passiv under regnskuren, vilket stämmer väl överens med mina egna erfarenheter. Din kompis hade uppenbarligen gjort ett dåligt köp. Jag hoppas att han lämnade tillbaka skräpet till handlaren.

LarsÖ

Jag har slutat inhandla GTX. Jag har vindtäta, men ej vattentäta, ytterplagg. Utöver det har jag vattentäta ( dock ej membranplagg ) kläder att ta på vid behov. Vid hård ansträngning i regn har jag oftast inte på mig sistnämnda. Ofta blir jag genomvåt, men det blir jag även i vattentäta plagg ( med eller utan membran ). Om vätan kommer inifrån eller utifrån är mig egalt, så länge jag är blöt och varm. Att vara blöt och kall skyr jag dock som pesten. Om regn, trots ansträngning, hotar att kyla ned mig åker regnkläderna på. Vid raster i regn tar jag som regel också på dem.

Det säger väl sig själv att ett vattentätt plagg är ganska tätt.

Det är stor skillnad mellan bra membran och galon. Galon svettas jag i även när jag är stilla.

Testa skillnaden en varm sommardag.

Det säger väl sig själv att ett vattentätt plagg är ganska tätt.

Det är stor skillnad mellan bra membran och galon. Galon svettas jag i även när jag är stilla.

Testa skillnaden en varm sommardag.

Det är väl just det som är poängen. Membran funkar bäst när det är varmt och torrt. Tyvärr är det inte då man behöver det.

Var det inte någon här som fått tag på modernare 'galon'-regnställ. Optimalt, om man nu är ute efter vattentätt, borde ju vara nånting i stil med hilleberg-väv. Eventuellt golv-kvaliteten. Nånting som inte suger fukt, är lätt och gärna lika tekniskt välsydda som alla dessa membranjackor är. Med ventilationsdragkedjor lite varstans.

Kjell

Det är väl just det som är poängen. Membran funkar bäst när det är varmt och torrt. Tyvärr är det inte då man behöver det.

Var det inte någon här som fått tag på modernare 'galon'-regnställ. Optimalt, om man nu är ute efter vattentätt, borde ju vara nånting i stil med hilleberg-väv. Eventuellt golv-kvaliteten. Nånting som inte suger fukt, är lätt och gärna lika tekniskt välsydda som alla dessa membranjackor är. Med ventilationsdragkedjor lite varstans.

Kjell

Det fungerar när det är kallt och fuktigt också.

Varför tror du andasvadare är så populära?

Faktum är att jag inte bara måste klaga utan nämna att vadarbyxor i andasmaterial är det största tekniska landvinningen sedan månfärderna. Jag vet inte rakt av vad Vision som jag har kör med för membran men de kan jag gå en hel dag i utan att svetttas märkvärt. De är i sexlagers på benen och tunnare högre upp. Ren lyx om det regnar att dra dem upp under armhålorna och fiska vidare med rätt jacka till. Tiden innan med täta vadare eller neopren var hemsk. Man var helt sjöblöt inuti efter en dag i galon.

Inget membran andas bra om man inte gör rätt.

Vid hög aktivitet, inga isolerande lager under ,endast underställ i syntet-brynje eller motsvarande som bildar ett luftlager,öppna upp ventilation (pit-zip etc)

Skalplagg behöver tvättas regelbundet med tvättmedel avsett för materialet, inget sköljmedel men torka i värme för att öppna upp membranet.

Vinterkyla och membran fungerar dåligt, men samtidigt så är det inte blöt nederbörd så behövs inte vattentäta skal

Varma sommarregn är knappast något att skydda sig mot, bättre packa ner kläder man vill hålla torra och njuta i minimalt med kläder istället.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L-E Regntäta kläder Kläder 13
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg