alltså, gtx material har en vissa diffusion egenskaper i sig och dom är vattentäta. Men, precis som skrivet ovan, kroppar avger värme och denna värme måste ta vägen någonstans. Och vi alla avger olika mängd värme. lägg därtill till att vid regn så kyls jackan ner samtidigt som värme skall ut. då uppstår kondensation och det bildas vatten innanför jackan. frågan är då, läcker jackan eller inte? Jag har haft och reklamerat flera gtx produkter p.g.a jag uppfattade det som att de läkte. I flera fall har det handlat om att tejpen har släppt in vatten, i vissa fall har det handlat om att tyget har släppt igenom. Problemet blir ännu mer accentuerat när man har tunna jackor, då känns det som om kondensationen blir ännu starkare, fast det egentligen inte borde vara så. En sak måste man ha klart för sig, svettig blir man alltid, att tro att en gtx jacka ska trolla bort svetten och sedan klaga på att den inte gör det är bara naivt. Det enda material som jag har upplevt som väldigt bra vid svettiga aktiviteter är merinoull. merino vid aktivitet och sedan gtx när man stannar är en bra lösning.
Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri!
- Trådstartare Bulingen
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse?
- Börjat av Alejandr0
- Svar: 15
-
-
Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder
- Börjat av Davva2
- Svar: 25
-
-
-
-
-