Regntät bomull?

Min gamla Ventile-anorak har tjänat ut (snyft!). Eftersom jag samtidigt behöver ersätta mitt sommarskalplagg funderar jag på att sy ett ställ i dubbel Ventile, vilket enligt utsago ska vara regntätt. Är det någon som har erfarenheter av detta? Fungerar det verkligen? Det blir ju inte direkt billig (dubbelt tyg á 350 kr/m) så man vill ju veta vad man gör. Min gamla jacka var inte regntät (enkel Ventile á 185g/m2), men klarade en 5 minuters skur. Vad jag är ute efter är något som klara mer än så, men som inte är lika tätt som Gore-Tex, Bretex osv.

Mvh

Anders Rehnman, Storuman

Borde funka men...

Har inte själv erfarenhet av dubbel ventile men har funderat i liknande banor som du. Dubbel ventile har testats av RAF under andra världskriget och ansågs vara helt vattentätt. Fast man vet ju inte om de testade samma kvaliteer som finns (fanns, se nedan)idag och om de testade något annat än att ligga i vatten med dräkten. Sömmarna kan ju bli ett problem, förstås.

En av de största ventileproducenterna har gått i KK och jag undrar om det går att få tag i ventile längre. Om det går så gäller det nog att skynda sig...

En tanke som slog mig när jag spånade på ämnet dubbelt tyg som andas var att en dubbel anorakk kan bli tung och onödigt varm vid annat bruk än regn-och-ruskbruk.

(nu spånar jag bara) Kanske är det bättre att använda två separata jackor? De skulle kunna vara i vindtät bomull eller en kombination av syntet och bomull eller t o m syntet/syntet. Tillsammans skulle de ge samma regnsäkerhet som t ex GT, dvs hyfsat allvädersskydd, men var för sig skulle de täcka ett betydligt vidare användningsområde. Vikten skulle bli lite högre förstås, det går väl knappast att undvika, men inte så mycket högre än en dubbel anorakk.

En liten utvikning från ämnet, jag vet. :)

Mvh,

Johan

Bylsigt och tungt

Inte direkt svar på frågan men lite resonemang runt ikring.

Jag kännde på några sådanan dubbla Ventilejackor i butik i London för ett antal år sedan. Jackorna var såpass otympliga och tunga att det inte blev något köp. Helt vattentäta tror jag inte att sådana jackor blir om man inte dränker in dem i impregnering så att de blir diffusionstäta också.

Om andningsförmågan är kvar så kommer det vid de flesta väder att bli en daggpunkt någonstans inne i jackan vilket gör att du upplever att du blir blöt vilket du blir av din egen svettproduktion när denna kondenserar.

Jag har något sånär goda erfarenheter av enkellagers Ventile kombinerat med en ullskjorta vid regnväder och hyggligt intensiv aktivitet. Vätan stannar då i jackan och ytligt på ullskjortan och man blir inte plaskblöt in på huden då värmen driver ut fukten mot jackan.

Goretex fungerar också i motsvaranade situation men jag upplever Goretex som tätare mot regn samt inte lika bra ventilerande.

Hälsningar Thure

Jodå, vikten är nog ett bekymmer. Funderade på dubbel 185g/m2, den tunnare kvalitén, med enkelt tyg under ärmar och i sidor, samt ventilationsdragkedjor under ärmarna. Det motsvarar en väv med drygt 350g/m2. Inte extremt tungt, men definitivt inte lätt heller.

Jag svettas en hel del och blir snabbt varm. Gore-tex har jag mest blivit besviken på. Välimpregnerad blir man blöt innifrån, utan impregnering utanifrån. Tanken i detta fall var att man kanske skulle kunna skapa ett plagg som fungerar skapligt både vintertid och sommartid. En "tulipaniaros". Funderar självklart på hur det skulle fungera med ett annat, lättar tyg under. Misstänker att det skulle gå ut över tätheten rejält.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kilen Var hittar jag ripstoptyg av bomull? Gör det själv 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg