Hej,
Jag har inte gjort motsvarande duschtest med regnskydd
på. Men att man får räkna med en viss viktökning p.g.a.
fukt även om man har regnskydd är helt klart. I princip blir hela bärsystemet fuktigt, antingen av svett eller av både svett och regn. Viktökningen på min rygga vid regn beror nog på dels att tyget absorberar vatten, men även på att vatten kommer in på vissa ställen. Huvudsäcken klarar sig bra, dessutom har jag alltid en stor plastsäck i huvudsäcken. Värre är det med topplock och bottenfack. I år hade jag en stor plastpåse även i topplocket. Det funkade bra. I bottenfacket packar jag bara sådant som tål fukt bra, tält, bränsleflaska m.m. Vid mitt duschtest hade jag inte någon stor plastsäck. Liggunderlagen var torra utom kanten på det som var längst ned. Bottenfacket var "dyngsurt". Kanske ska man ha en plastpåse där också? Mitt regnskydd var ett Haglöfs. Stort nog men nu är det kasserat. (en liten bit blev laglapp till en reva på mina ITAB´s regnbyxor).
Jag håller med om att ryggan är trevligare att hantera när den är torr, men i mitt fall var den ju inte torr ens med regnskydd. Nåja, inte riktigt så sur som utan, men långt ifrån torr. Det är också riktigt att även om ryggan var ganska sur och fick stanna i absiden, så torkade den fort när jag gick i uppehållsväder.
När det gäller viktökningen så betänk att det var efter endast 30 min. i duschen. Vikten ökade från 2510g
till 3850g.
Eftersom topplocket och bottenfacket blir markant fuktiga invändigt anar jag att det kanske beror på dragkedjorna, men det är jag inte säker på.
Hur som helst, nästa år ska jag ha ett bra regnskydd som håller merparten av ryggan torr. Tror jag.
Hur är det med Recons regnskydd till Vulcan/Atlas, är det någon som har erfarenhet av det eller något annat som är slitstarkt?
Mitt Haglöfs hade åtskilliga år på nacken. Var framför allt dåligt i botten, där det slits varje gång man ställer ner ryggan.
/ Bertil