Regnproblem

Så var det dags för årets fjällvandring tillsammans med mor min. Vi har planerat att åka på lördag (31 aug) och vara ute två till tre nätter. Hyfsat flexibla är vi. Tanken var att vi skulle utgå från Vuoggatjålme och gå mot Guijaurestugan. Men nu visar alla vädersajter regn minst två av dagarna.

Försöker i lite smått panik hitta någon annan lämplig tur vi skulle kunna ta om det visar sig vara bättre väder på den platsen. Men med tanke på att vi inte vill slösa bort en massa tid i bilen så tittar jag mest på antingen Ammarnäs eller Kvikkjokk som alternativ. Självklart så verkar regnmolnet täcka även dessa platser under vårt tidsfönster...

Eftersom att vi är tokladdade att ta oss ut på fjället så funderar jag nu om det är någon som har något tips på kortare turer där det inte tänker regna till helgen? ;) Eller kan ge tips på var vi ska gå om vi väljer Kvikkjokk?

Generellt kommer vind och regn från väst-sydväst i Sverige, så även i fjällen. Om ni då vandrar nordost om några höga berg är det mer sannolikt att molnen har regnat av sig på de västra sluttningarna av bergen. Ni hamnar då i regnskugga.
Nu är ju inte bergen i Sverige jättehöga och därmed är det inte en garanti till att det blir regnskugga per automatik men chansen är ju större. Det är det jag kan bidra med.
Jag vet inte var Kvikkjokk ligger i förhållande till Abisko, som ligger i regnskugga och får lika mycket regn som savannen i Afrika.
Tjohej.

Bra vägval

Utifrån den väg ni tänkt ta, som jag själv gått flera gånger, har ni en ´"hyfsad" skyddad tur oavsett väder. Stugan kan också ge behövligt skydd när ni är framme.

God tur!

Tack för era svar!

Alltså några regnskurar och ett par timmars ihållande regn klarar vi säkert av men två dagars hällregn och två blöta hundar i ett tält undviker vi helst. Även om det just nu känns som att jag skiter i vädret bara vi tar oss ut! ;)

Vi satsar nog på Vuoggatjålme och hoppas att regnet faller på rätt sida av topparna då.

Runt Kvikkjokk kan det ofta regna men över byn och ut över sjön kan det ändå vara uppehåll.Senaste tiden har varit torr men en dags regn går väl aldrig att undgå.upp på Snjerak och bortöver Kassavare är fina hedmarker med en raststuga och ett vindskydd (ingen egentligen tänkt för att övernatta) men här är få människor i farten.Lättgånget,förutom själva branten upp,vackra fjällvyer.Duger gott för ett par dagar. Eller gå till Njunjes i Tarradalen,stuga finns där,även i Tarra fins bra stuga,via ett par broar kan man göra en runda mot tex Staika och Vuoka.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg