Regnjacka eller softshell?

Hej

Jag funderar vad som egentligen är bäst på vandringen...
Antingen har man en regnjacka i packlite material som exempelvis "Tierra Pacman",

eller så kör man en ren softshell jacka som typ "Marmot Tempo Jacket" som rent vindskydd och lite värmande. Så drar man på en parkas när skuren kommer.

Vad ska man välja? En varm sommardag kan man såklart ha bara ett underställ, men om det blir kallare så kan det vara skönt att dra på en softshelljacka eller en flis och sedan antingen en parkas eller en regnjacka på det.

Är paclite materialet så bra som det låter och vad är mest vettigt att satsa på?

hälsningar
Magnus

Det finns förstås inget rakt svar på "hur det är och hur det ska vara" i denna fråga. Finns flera tidigare trådar i ämnet, men mina åsikter är dessa:
(förutsatt att vi pratar fjällvandring, eftersom jag antar att du syftar på detta med din dubbelpost i fjällvandringsforumet! :)

Jag går i underställströja och har en regnjacka (billig, typ Marmot Precip eller ITAB) i ryggsäcken. Om det blir riktigt fulväder, inkl svår blåst, så åker regnjackan på. Eftersom jag tenderar att svettas så har jag valt en regnjacka med dragkedjor under armarna (och det har väl Tierra Pacman också), men jag försöker komma billigt undan.

En mjukskaljacka tycker jag är helt överflödig (den är däremot grym på hundpromenaden eller i skidbacken). De allra lättaste (min Patagonia Ready Mix väger ca 4 hg) kan väl vara ett alternativ, men vill man ha en ren vindjacka så skulle jag rekommendera en joggingjacka eller motsvarande i tunt vindtyg. Billigt, lätt, funkis, och undvika onödiga funktioner.

För ca fem år sen var det flera som släpade en windstopperfleece OCH en goretexjacka på vardera 7-10 hg, och som vardera mest hade effekten att bäraren svettades gôtt. Samma funktion (minus svettningen) får man av min föreslagna kombo ovan. Men det blir mindre att bära.

Håller med Strykarräven här.

För mig funkar inte Paclite som "en-jacka-på-fjället"-plagg. Och då pga att det blir för mycket svett när det bara blåser. Så, jag tycker du tänker rätt när du tänker två plagg. En vatten-barriär som du hoppas ha i säcken så mycket som möjligt (lätt! billig?). Och en vindbarriär, som du hoppas använda mycket (snabbtorkande, god huva/lufting) Men tänk noga på om du vill ha både värmande OCH vindskyddande i samma plagg.. Jag tycker inte det blir tillräckligt flexibelt för att få vara med på fjällturer; jfr Strykarrävens resonemang om Windstopper-Fleece + GT ovan..

En till som håller med ovanstående.
På fjället är det ofta man behöver vindskydd men egentligen ingen isolering. Åtminstone jag håller mig alltid varm (eller för varm) så länge jag rör mig, men om vinden ligger på (ev med enstaka stänk) så vill jag ha någon form av vindskal för komfortens skull. Den funktionen vill jag helst inte kombinera vare sig med regnskydd eller värmeplagg.

I andra sammanhang, däremot, kan en softshell vara kanon. Alla uteaktiviteter är inte fjällvandring...

Ytterligare en som håller med om ovanstående!

Själv kör jag med Marmot Ion windshirt som vindjacka och Marmot Mica Jacket som regnplagg. Den senare är oprövad än så länge men den är jä---gt lätt.

//Peter

Håller med om behovet av vindskydd

min lätta vindskjorta är på nästan jämt, billig lätt regnjacka på bara vid mer än dugg och på raster.
Vindskjorta eller vindblus bör alla ha!
Under kör jag med en t-tröja med ull i plasten.

Jag tycker det räcker med ett plagg för att täcka in blåst alternativt regn - jag kör med min Marmot Essence, riktigt lätt med luva och dragkedja.

termer...

Hej

Jag funderar vad som egentligen är bäst på vandringen...
Antingen har man en regnjacka i packlite material som exempelvis "Tierra Pacman",

eller så kör man en ren softshell jacka som typ "Marmot Tempo Jacket" som rent vindskydd och lite värmande. Så drar man på en parkas när skuren kommer.

Vad ska man välja? En varm sommardag kan man såklart ha bara ett underställ, men om det blir kallare så kan det vara skönt att dra på en softshelljacka eller en flis och sedan antingen en parkas eller en regnjacka på det.

Är paclite materialet så bra som det låter och vad är mest vettigt att satsa på?

hälsningar
Magnus

Enig med övriga, ett vindskyddande lager och ett regntätt är ofta att föredra.

Men termen softshell är lite oprecis, kan ju vara både en gammal hederlig fjällräven grönlandsjacka och en modernitet med vindskyddande membran och tunn fleece på insidan. Distinktionen är som jag uppfattar det hardshell som är regntätt och softshell som inte är regntätt...

Själv föredrar jag softshell som bara ger vindskydd, bättre att ha en separat tröja som inte blir blöt av svett när man går...

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carlos2 Regnjacka Kläder 8
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg