Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Galon är vattentätt men andas inte. Funkar bra om man tex står stilla eller sitter i en motorbåt. Försöker man vandra med galonkläder så blir man genomsvettig.
Galon är vattentätt men andas inte. Funkar bra om man tex står stilla eller sitter i en motorbåt. Försöker man vandra med galonkläder så blir man genomsvettig.
Seglarbyxor har ofta helt vattentäta material på knän och stuss. De är oftast lite mindre smidiga än vanliga regnkläder (hängslen, konstigt placerade fickor etc), men det kanske kan vara värt att titta på? De kan dock vara rätt dyra. De börjar på runt 1500kr och uppåt finns det knappt någon gräns.
Jag har haft byxor från Gill (eget membran), Musto (GTX) och Pelle Pettersson (eget membran), och alla har varit helt vattentäta. Mina nuvarande Pelle P har klarat heldagar med regn, sittandes, ståendes och på knä.
Som gammal snowboardåkare har jag sittande i en slalombacke testat olika membranmaterial ingående. Man blir alltid lite fuktig i röven Cutan, gore-tex, onämnt tex och Event upplevde jag inte någon skillnad mellan. Det bästa var när jag på den tiden klättermusen höll till på ön tog hjälp av dom att sy på och tejpa sömmarna på ett helt vattentätt corduratyg på röven.b det höll tätast men blev å andra sidan lite fuktigare pga utebliven andning.
Varför är det ingen som nämner gamla hederliga ABEKO i Årjäng???
De gör fortfarande (sedan 40 år) regnkläder för en mängd verksamhetsområden och har galonmaterial (polyester och polyeten) med vattenpelare på mellan 5000 och 8000.
En del är anpassade enbart för arbetssituationer och tjocka som pansar men de har även en serie för vandring, jakt och fiske med bra mesh-ventilation.
Själv vandringsfiskar jag mycket i fjällen och det blir långa perioder med regnkläder på samt ryggsäck som trycker mot rygg och axlar. Upplever inte att svettningen blir så speciellt svår i galon om jag inte "hård-går" med full lägerpackning. Tror inte att materialet är konstruerat ännu som klarar detta senare utan kondens. Kuriosa: Såg en 70-talsbild på tidigare nationalparksvakten i Sarek, Edvin Nilsson med galonregnkläder som han skurit långa revor i för ventilationens skull. Han hade dock lämnat enstaka intakta partier på axlar och rygg som verkade funka som ett "tak". Allt enligt principen att man alltid blir lika blöt inifrån som utifrån om man har heltäckande regnskydd...
Finns det fler "galon-anhängare" här???