Regnbyxor, eller...???

Jag har funderat på poncho... men... var hittar man en poncho med puckel?

undrar HåkanF

Utbudet är ju inte så stort i Sverige. Poncho är desto vanligare på kontinenten. Jag köpte min i Prag, av märket Salewa. Fast jag har en enklare poncho utan puckel också, med knappar, det fungerar nästan lika bra...

Ett tips till är att skaffa en poncho med öglor i hörnen, så att den kan användas som tarp (eller solskydd). Jag tycker att fjällrävens tarp på naturkompaniet ser bra ut (även om den kostar en del). Även den från Sea to Summit verkar bra.

Materialtips mottages gärna

Intressant tråd!
Jag upplever precis samma sak som några av er skriver här. Jag blir alltid dyblöt av svett när jag använder regnbyxor. Jag använder gtx-jacka och tycker det funkar ganska bra. Är gtx att rekommendera i byxor också?
Någon som har testat annat material som andas bra som skulle kunna vara värt att testa?

/Liv

när det kommer regn så tar jag av mig byxorna som jag har på mig och tar på mig regnbyxor och sedan när väderet blir bättre så tar jag på mig de torra byxorna som ligger i ryggsäcken. går man med både vandringsbyxor och regnbyxor så slutar det alltid med 2 par blöta byxor

Har precis samma problem och har provat olika varianter.
Den bästa hittills för min del är regnbyxor med hel dragkedja, jag har Marmot Precip och kan ventilera med dragkedjorna. Det är framförallt skönt när regnet avtar men mer regn är i faggorna och man inte orkar byta stup i kvarten, då kan man gå men full ventilation.

Jag har funderat på snabbtorkande byxor och bara acceptera att bli blöt om det regnar men nackdelen då är att det kan rinna ner i kängorna vilket är mindre kul.

Majjen, vad blev det för regnbyxor?
Det blev Mountain Equipment Drilite plus.
Byxan har fullängds dragkedjor, vilket jag gillar pga lättheten att ta på samt vädringsmöjligheter. Insidan är tämligen behaglig mot huden (går helst i kortbyxor).
Något RIKTIGT busväder har de ännu inte fått prova på, men än så länge är jag nöjd.

Håkan

Det blev Mountain Equipment Drilite plus.
Byxan har fullängds dragkedjor, vilket jag gillar pga lättheten att ta på samt vädringsmöjligheter. Insidan är tämligen behaglig mot huden (går helst i kortbyxor).
Något RIKTIGT busväder har de ännu inte fått prova på, men än så länge är jag nöjd.

Håkan

Tack for den informationen!
Står själv i valet mellan Mountain Equipment Drilite plus och Marmot PreCip Pant.
På ME´s hemsida har de ett par som de kallar Rainfall Pant. Jag förmodar att det är de du har.
Skulle naturligtvis vara fint om man kunde "klämma" på båda två och jämföra benlängd, benvidd m.m. Marmot finns ju bl.a. på Addnature. Vem säljer ME? Är det bara HighSport tro?

(Har sedan flera år ITAP´s Packaway. De håller tätt, både utifrån och inifrån. Svåra att ta på och av med kängorna på)

Bertil

Tack for den informationen!
Står själv i valet mellan Mountain Equipment Drilite plus och Marmot PreCip Pant.
På ME´s hemsida har de ett par som de kallar Rainfall Pant. Jag förmodar att det är de du har.
Skulle naturligtvis vara fint om man kunde "klämma" på båda två och jämföra benlängd, benvidd m.m. Marmot finns ju bl.a. på Addnature. Vem säljer ME? Är det bara HighSport tro?

(Har sedan flera år ITAP´s Packaway. De håller tätt, både utifrån och inifrån. Svåra att ta på och av med kängorna på)

Bertil
Jag har tidigare provat Precip och inte blivit nöjd. Kortare benlängd bl a.
Jag köpte mina ME på HighSport.

Håkan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jogel Bra lätta regnbyxor? Med många fickor. Kläder 24
joanna Black Diamonds" Stormline Stretch Full Zip" - omöjliga tryckknappar...? Kläder 17
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
tango Regnbyxor utan foder Kläder 12
Str85 Söker regnbyxor med specifika önskemål Kläder 1
nicko_ Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten Kläder 6
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
joanna Välja regnbyxor: Montane Atomic vs Berghaus Light Hike Hydroshell Kläder 15
Tundraman Regnbyxor Bergaus Kläder 4
k elias regnbyxor för dam Kläder 3
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
Mr. Red Regnbyxor, dragkedja och vad? Kläder 5
Zephyria Regnbyxor som inte väter igenom, Paclite? Kläder 17
MarkusN Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn? Kläder 10
joltmannen Skippa regnbyxor Kläder 24
oscarsundholm Regnbyxor Kläder 6
tjolanta Regnbyxor Kläder 22
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
jojken2 Funktionella regnbyxor Kläder 6
KLAGER Regnbyxor Kläder 3
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg