Regn!

Detta hör väl till lättpackning, eller? ;) Har varit inne och trakasserat friluftsbutikerna i Sthlm idag, Naturkompaniet, Alewalds och Sportkompaniet på jakt efter lite granskning på regnplagg.

Kikade på:
Brallor:

* Haglöfs LIM Ultimate Pants, 290 gram, PacLite
* Tierra Pacuni Pant, 180 gram, PacLite
* Marmot PreCip, 284 gram, Hyvent

// Jocke, som gärna tar 342 gram Arcteryx om det visar sig vara mer slitstarkt än Haglöfs..

Vet inte om det löst sig för dig med brallor än... men jag köpte ett par LIM brallor på rea inför årets Sarektur och jag är mer än nöjd... tåliga, flexibla och sköna.

Thomas

Detta hör väl till lättpackning, eller? ;) Har varit inne och trakasserat friluftsbutikerna i Sthlm idag, Naturkompaniet, Alewalds och Sportkompaniet på jakt efter lite granskning på regnplagg.

Kikade på:

* Arcteryx Alpha SL Jacket, 342 gram, PacLite

Brallor:

* Marmot PreCip, 284 gram, Hyvent

// Jocke, som gärna tar 342 gram Arcteryx om det visar sig vara mer slitstarkt än Haglöfs..

Jag har nyligen fått en Alpha SL och den andas kvalitet, har inte hunnit testa den ute i naturen men några veckors dagligt cyklande i Östersundsregn, samt råkat slita den emot en stenfasad samt storsjöyra har den genomlevt utan att se använd ut.

Har även beställt ett par Marmot PreCip Fullzip skal/regnbyxor från addnature som bör komma i början av nästa vecka så det lär kanske dröja lite innan jag kan ge ett helhetsbetyg men första intryck är inte så långt bort. :)

Hade du köpt något ännu?

Newlinebyxor, c:a 150 gram (inte vägt så noga) ha jag nyligen använt i Alperna. Men de var inte
på så ofta, utom på morgnarna. Tänkte ta dem med till Norge snart. Kanske inte?

De var med i Norge, och sju dar av åtta var det vackert och soligt så de var inte på så mycket den här gången heller. På min kommande resa prövar jag, som sagt, Nike, 260 g.

Jag köpte en Columbia Titanium på rea lite turligt (50 % rabatt) och köpte mest på Paclite plus vikten.

Har nu varit en vecka i Norge i mestadels hällregn och är världens lyckligaste Paclite-ägare just nu ;) Har hållit tätt och andas bra. Har tagit mig genom en hel del snåriga partier utan problem. Ser som ny ut.

Ska dock beställa en Arcteryx Alpha SL också, alltid bra med två... eller vad säger man? ;)

// Jocke

Jag kanske stjäl tråden lite, men jackan/orna är omnämnda och aktuella.
Om någon vänlig själ kan svara på frågorna nedan så vore det schysst! :)

Vad är det för skillnad mellan Arc'teryx Alpha SL, Beta SL och Theta SL?

Vad är skillnaden mellan typerna SV, SL, LT och AR?
/Martin

Jag kanske stjäl tråden lite, men jackan/orna är omnämnda och aktuella.
Om någon vänlig själ kan svara på frågorna nedan så vore det schysst! :)

Vad är det för skillnad mellan Arc'teryx Alpha SL, Beta SL och Theta SL?

Vad är skillnaden mellan typerna SV, SL, LT och AR?
/Martin

Jag vet att SL är de lättste, två lagers gore-tex paclite och LT är den lättaste tre lagers gore-tex skalet. Medans SV väger lite mer men är gjord för absolut extrema miljöer där saker och ting inte får gå sönder. AR är väl den "praktiska" all-round jackan, som går ner längre baktill än vad t.ex. SL gör och väger även mer. Detta är halvt spekulationer inte direkt definitioner. ^^

btw. Min Marmot regnbyxor fungerade superbt idag, vid invigningen i totalt ösregn påväg till jobbet, ett par kilmoeter på cykel..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg