Regler för ispremiärstävling

Lite historik

Här kommer lite historik för de senaste åren tom 2000 (Götaland, svealand), stämmer det inte säg till. Källa skridskonätet.

Notera att Skåne har varit först två år 2005 och 2000

2005
18/11 Hemliga Sjön Skåne
19/11 Allmänn premiärdag med åkning på bla
Dammtorpsjön (sthlm)
Hyttebomosse (västmanland)
Klockarsjön (sörmland)
Fyrsjön (ö.götland)
Tämmnaren (uppland)
Dammyren (värmland)

2004
20/11 Dammtorp mfl i sthlm trakten
Stora Kedjen (västmanland)
Räköken (värmland)
Rosenkällasjön (linköping)
(17/11 åkning på trädgårdsdamm ej godkänt?)

2003
20/10 Dammyren (värmland)

2002
19/10 Fjortasjön (borlänge)
20/10 Dammtorpsjön (sthlm)
Nedre Flytjärn (värmland)
mfl

2001
10/11 Dammtorpsjön(sthlm)
Övre Dammyren (värmland)

2000
21/12 Hemliga sjön Skåne

kr-val; sa:
Avsikten är, precis som du säger, att ha en skämtsamt race om att veta när isen lägger sig. Men jag tycker att kombinationen med att någon måste åka på den är rolig.
Jag håller med dig.

Mitt förslag var bara att ändra på en mening i reglerna. "Gissningen får endast ske för datum efter den dag då gissningen görs." skulle kunna ändras till "Gissningen ska publiceras minst en vecka i förväg.". Jag tror att en sådan förändring ligger i linje med att ha en skämtsamt race om att veta när isen lägger sig.

Hur som helst tycker jag att du har en rolig idé och kommer självklart att nyfiket följa gissningarna som kommer in.

Lasse Nilsson; sa:
Mitt förslag var bara att ändra på en mening i reglerna. "Gissningen får endast ske för datum efter den dag då gissningen görs." skulle kunna ändras till "Gissningen ska publiceras minst en vecka i förväg.". Jag tror att en sådan förändring ligger i linje med att ha en skämtsamt race om att veta när isen lägger sig.
Aha, jag förstår. Jag det är onekligen en poäng. Men en vecka före är kanske lite mycket, då prognoserna inte är riktigt tillförlitliga så långt före. Kanske det räcker med att säga två dagar före? Om man då själv planerar att chansa en torsdag måste man gissa på tisdag kväll om man tror att man blir först i Götaland/Svealand.

plast; sa:
Bara en liten fråga...

Varför får inte Norrland vara med i tävlingen?
Jag tänker att det är så mycket svårare med Norrland där det finns många småsjöar som troligen lägger sig tidigt. Det finns även mycket färre långfärdsskridskoåkare så det är svårare att veta när den första isen blir beåkt och av vem.

Eliminera risk för fusk

kr-val; sa:
Lasse Nilsson; sa:
Aha, jag förstår. Jag det är onekligen en poäng. Men en vecka före är kanske lite mycket, då prognoserna inte är riktigt tillförlitliga så långt före. Kanske det räcker med att säga två dagar före? Om man då själv planerar att chansa en torsdag måste man gissa på tisdag kväll om man tror att man blir först i Götaland/Svealand.

Kul ide’, men jag tycker också att man måste gissa mer en dag/kväll före. Om denna gissningstävlig blir prestigefull, finns det annars kanske risk för fusk.

Senario: Ut och spana och provåka, hålla det hemligt att man åkt skridskor. Åka hem och skriva ”jag gissar på att det går att åka på Hyttebomossen i Fagersta kommun i morgon den NN november”. Ut nästa dag och låtsas att det är jungfruis man åker på. Vinna gissningstävlingen, men fuskat.

Fusk ska inte premieras.

PS Hyttebomossen i Fagersta i morgon den NN november är inte någon gissning från min sida, utan ett exempel på hur en "fuskgissning" kan vara utformad.

Per Brune

kr-val; sa:
Men en vecka före är kanske lite mycket, då prognoserna inte är riktigt tillförlitliga så långt före. Kanske det räcker med att säga två dagar före?
DMI ger sex dagar i sina prognoser på nätet, SMHI ger fem. Men jag vågar inte påstå att de är tillförlitliga.

Du har helt rätt i att en vecka är för långt, jag ändrar mitt förslag till tre-fyra dagar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg