Regler för ispremiärstävling

Jag tänkte genomföra en "ispremiärstävling" i detta forum under hösten/vintern. Nedan finns förslag på regler. Jag skulle redan nu vilja ha synpunkter på dessa regler.

Dessutom tar jag gärna emot uppgifter på traditionella premiärsjöar i olika delar av Götaland och Svealand (som blir hjälp för dem som vill gissa).

Regler för ispremiärstävlan 2006
================================

Tävlingen går ut på att gissa när och var långfärdsskridskopremiären
sker hösten/vintern 2006.

Gissningar redovisas öppet i långfärdsskridskoforumet i en tråd som
skapas i slutet av september 2006 benämnd "Ispremiärstävling
2006". Gissningar kan genomföras när som helst. Endast två gissningar
per person är tillåtna. Gissningen får endast ske för datum efter den
dag då gissningen görs.

En gissning består av datum och kommun. Kommunen är inte nödvändig,
men utgör ett särskiljningskriterie (se nedan).

Priset för tävlingen är en av mig bakad chokladtryffeltårta samt
uppgiften att arrangera samma tävling nästa år. En extra heder till
den som både gissar rätt och genomför premiärturen!

Kriterier för närmaste gissning:
1. Närmaste datum. Finns inget närmaste datum gäller dag före som närmare än dag efter.
2. Om två eller fler gissningar har samma närmaste datum räknas den som gissat rätt kommun (inget närhetskriterie).
3. Om två eller flera gissningar har samma datum och lika rätt kommun gäller tidigaste gissning.
4. Om två eller flera gissningar har samma datum, lika rätt kommun och företogs på samma dag delas priset.

Som långfärdsskridskopremiär räknas den första tur som finns redovisad

A. skridskonätet (www.skridsko.net),
B. isplanket (www.isplanket.com) eller
C. utsidans israpportforum.
Turen skall vara redovisad med bilder, där en
bild innehåller bild på dagens tidning, eller något annat
ovedersägligt bevis på vilket datum bilden togs. Turen får inte vara
redovisad senare än fem dagar efter genomförandet.

Turen skall uppfylla följande kriterier:

* Genomföras i Götaland eller Svealand.
* Företas på en sjö som är 0,25 ha (ca. 50x50 meter) eller större. Sjön får inte vara "tillfälligt vatten" (t.ex. översvämning på en åker). Sjöar som finns upptagna i Svenskt Vattenarkiv (SVAR) från SMHI uppfyller det senare kriteriet.
* Åkningen måste vara minst 20 meter på sjön och minst 15 meter av dessa skall ha isen kvar efter åkningen (d.v.s. inte förstörd av plurrhål). Det räcker alltså inte att åka 10 meter ut och sedan 10 meter tillbaka.
* Minst två personer som båda åkt minst 20 meter, men ej nödvändigtvis samtidigt.
* Personerna skall vara fullvuxna och bära full säkerhetsutrustning. Utrustningens totalvikt skall utgöra minst 10 kg (lägg i vikter ifall du har lättare packning än 10 kg).
* Fastbunden säkerhetslina till någon på land är tillåten.

Denna oskyldiga tävling tar naturligtvis inte ansvar för genomförda premiärförsök.

Kul!

Här ska rekas och mätas, anser mig bo i ett gynnsamt område för detta!

Men det måste ställas krav på redovisning av klockslag för åkningen, om det blir tajt på "mållinjen".

[Red] Hmm tävlingen gäller att gissa när åkning sker. Pris till förste åkare då? [/Red]

/Anders
[Ändrat av ajn 2006-08-31 kl 10:41]

ajn; sa:
[Red] Hmm tävlingen gäller att gissa när åkning sker. Pris till förste åkare då? [/Red]
Om man är en sådan typ som gärna åker på premiärturer så sparar man lämpligen sina gissningar tills när man skall pröva att göra sin premiäråkning och så gissar man kvällen innan. Om man nu verkligen tror på sin chanstur...

Förresten, Anders, bara för att du bor i ett lämpligt område för premiärturer, så är det inte "dina" sjöar. Jag känner många som kan åka långa sträckor bara för att bli först på is... :) (Fast jag antar att man inte kan fråga dig om uppgifter innan man åker till Arvikatrakten...)

kr-val; sa:
Förresten, Anders, bara för att du bor i ett lämpligt område för premiärturer, så är det inte "dina" sjöar. Jag känner många som kan åka långa sträckor bara för att bli först på is... :) (Fast jag antar att man inte kan fråga dig om uppgifter innan man åker till Arvikatrakten...)

Jo, dom är mina våga er inte hit! ;-)
Och jo det kanske finns risk att det inte blir så många ismeddelanden innan premiären är avklarad...
Nu blir det tjuv och rackarspel.
Må bäste man/kvinna vinna.

Krister, småsjöarna på skogen ovanför Malexander lägger sig ofta tidigt (undvik Vrånggölen, där är isen ofta underfrätt).Fast tidigare än i Värmland vet jag inte.

ajn; sa:
Jo, dom är mina våga er inte hit! ;-)
Och jo det kanske finns risk att det inte blir så många ismeddelanden innan premiären är avklarad...
Nu blir det tjuv och rackarspel.
Må bäste man/kvinna vinna.
Hmmm... Kanske skall lägga till i reglerna att vapen och andra ojusta medel (t.ex. felaktiga ismeddelanden) inte är tillåtet i "jakten" om att vara först :)

Santessontjärnen

på ca 1180 möh nära toppen på Storväteshågna Svealands högsta fjäll uppfyller med råge areakriteriet. Karta kan man studera på http://www.hitta.se/MapPage.aspx

Det som talar emot att någon gör premiären just där är att det är ca 10 km från bilväg (Grövelsjön) och att det även är långt från befolkningscentra.

Det borde sannolikt gå att ha premiär här ca 1:a till 10:e oktober!

Så min gissning blir 5:e oktober klockan 13:14.

Därmed har jag försatt min första gissning.

Thure

kr-val; sa:
Gissningar kan genomföras när som helst. ... Gissningen får endast ske för datum efter den dag då gissningen görs.

...
...
...

Om man är en sådan typ som gärna åker på premiärturer så sparar man lämpligen sina gissningar tills när man skall pröva att göra sin premiäråkning och så gissar man kvällen innan. Om man nu verkligen tror på sin chanstur...
För mig låter det som att reglerna leder till att tävlingen får mer av karaktären "Gör säsongens första tur" än "Gissa när och var isen lägger sig först". Om man bara fick gissa på datum tex. minst en vecka framåt så skulle reglerna mer gynna den som kan tolka väderprognosernas konsekvenser och känner till isläggningsordningar i stora delar av Sverige. Tävlingen skulle då också kunna få en kunskapsspridande effekt. Att få läsa kunniga spekulationer skulle vara intressant och lärorikt.

Första turen

är en ständigt återkommande "tävling" i Stockholmstrakten. I gryningen så kan man se skridskoåkare smyga fram mot golfhällen vid Dammtorpssjön. Är jag först?

Nej Berra brukar vara först och han skall ha en eloge för att han öppet redovisar även sina rekognoseringar med vattentemperaturer ev antal millimetrar is etc på intalaren/inskrivaren.

Däremot brukar jag försöka se till att vara siste åkaren för säsongen innan den stora svarta vaken tar över med en suck.

Thure

Re: Santessontjärnen

thureb; sa:
på ca 1180 möh nära toppen på Storväteshågna Svealands högsta fjäll uppfyller med råge areakriteriet. Karta kan man studera på http://www.hitta.se/MapPage.aspx

Det som talar emot att någon gör premiären just där är att det är ca 10 km från bilväg (Grövelsjön) och att det även är långt från befolkningscentra.

Det borde sannolikt gå att ha premiär här ca 1:a till 10:e oktober!
Ett år när jag jagade premiärsjö så besökte vi Östergötlands högst belägna sjö som ligger på 300 m.ö.h. Den hade då bara skinn. Dagen efter åkte vi till vår traditionella premiärsjö som ligger på 90 m.ö.h. och den hade stabil is. Inte säkert att högt belägen sjö = tidig is.

Lasse Nilsson; sa:
För mig låter det som att reglerna leder till att tävlingen får mer av karaktären "Gör säsongens första tur" än "Gissa när och var isen lägger sig först". Om man bara fick gissa på datum tex. minst en vecka framåt så skulle reglerna mer gynna den som kan tolka väderprognosernas konsekvenser och känner till isläggningsordningar i stora delar av Sverige. Tävlingen skulle då också kunna få en kunskapsspridande effekt. Att få läsa kunniga spekulationer skulle vara intressant och lärorikt.
Jag delar inte riktigt dina farhågor. Avsikten är, precis som du säger, att ha en skämtsamt race om att veta när isen lägger sig. Men jag tycker att kombinationen med att någon måste åka på den är rolig. Då kan man lägga in aspekter som att, OK nu är det j-kligt kallit i Arvikatraken men ajn ligger nerbäddad i feber. Då är det nog Hyttebomosse som gäller. osv.

Filosofiskt kan man ju fråga sig om en sjö verkligen ligger med bärig is om ingen har åkt på den? Jag anser bestämt att så är fallet. (Som israpportör brukar jag även hävda att orapporterad is finns inte, vilket man som israpportör kan utnyttja för att få sjö för sig själv...)
[Ändrat av kr-val 2006-09-01 kl 09:12]

Re: Första turen

thureb; sa:
är en ständigt återkommande "tävling" i Stockholmstrakten. I gryningen så kan man se skridskoåkare smyga fram mot golfhällen vid Dammtorpssjön. Är jag först?
Ja, den stora mängden skridskoåkare i Stockholmstraken ger anledning att lägga sin röst på Dammtorpsjön om vi får kraftig kyla i hela mellansverige på samma gång.

Är det förresten Dammtorpsjön som gäller som premiärsjö för SSSK? Finns det några andra möjliga sjöar?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg