Det här är så pass farligt att experimentera med att jag helst inte vill skriva när jag inte vet exakt (jag minns inte om det var 70% ens). Risken är att någon läser mina felaktiga siffror mellan raderna, och så blir det tråkiga konsekvenser.
Summa summarum.
Det går att flytta slattar mellan flaskor, tanka propan i för propan ej avsedda flaskor, laborera med blandningar, etc, men man ska veta vad man gör.
---
Trycket i flaskorna bestäms av vilken gasblandning det är i dessa, och det är ingen skillnad i tryck om det bara finns en tesked flytande av gasen i behållaren eller är fylld till orginalvikt vid 50 grader C av samma gasblandning - så länge det finns skalputrymmet kvar i flaskan.
Häller man över slattar till en enda burk så kan man lugnt fylla den flaskan till samma vikt som den hade när den var nyköpt - det finns marginaler redan innan. Slattarna är dessutom ganska avgasade på propan och består till största delen N-butan och trycket ännu lägre - och den är flytande form vid atmosfärstryck redan vid några få minusgrader och är då närmast att betrakta som bensin i hanteringen.
Så länge man ger fasen i att ta gas från husvagnstuben (ej rekomendabelt alls) utan håller sig till campingasolflaskor (som att fylla upp en 100 gramsflaska från en 450 grams flaska av samma eller liknande sort) så kan man ganska säkert fylla mellan campingasolflaskorna så länge man inte överskrider flaskornas vikt som de hade när de var nyköpta
Nedanstående kan ses om ren upplysning för man inte skall utsätta sig för onödig fara om man ändå försöker sig på husvagnsgasol - rekommenderas EJ:
Envisas man fortfarande att fylla med husvagnsgasol i campingflaskorna för vinterbruk (fortfarande inte alls rekommendabelt) så måste man minska på fyllningsvikterna då ren propan har lägre densitet än campingasolblandningarna och därmed större flytande volym för samma vikt:
450 grams flaska -> 390 gram fyllning
230 grams flaska -> 200 gram fyllning
100 grams flaska -> 86 gram fyllning
Gör man inte detta så blir flaskorna överfyllda volymmässigt och innehållet sväller så mycket att flaskan riskerar blir stumfylld och sprängs innan den når 50 grader C. Propan som vätska sväller uppemot 15% i volym när man går från rumstemperatur till 60 grader C
detta beroende på att gasen är nära sin kritiska temperatur på 90 grader C då över detta så kan inte propan vara vätskeform oavsett hur mycket man komprimerar.
(vatten har också en sådan punkt ca 373 grader C - över detta så kan inte vatten vara i vätskeform oavsett tryck)