Refarenheter av Claes Ohlsons 1-manna Asaklitt

Om man nu ändå ska göra sig omaket att göra nya band för bågarna kan ju ett enklare alternativ vara att göra fästen för linor att hänga upp sitt tarp i, i lämpligt material. Borde funka i skogsterräng och sparar typ 300g beroende på vad de tillkommande linorna väger. Då är man ju nere på 850g...

Nästan glömt....

Jag har även använt ett 99:- tält från Jula under några paddlingar i Stockholm´s ytterskärgård, 'Panik' köptes eftersom jag framförallt ville ha ett självstagande (hade ett ryggås från ett välkänt Svenskt märke som försvann i en flytt senare). Tyckte det funkade men inget mer, paddlingen var det viktigaste i början. Inget roligt att regna inne i för allt blir blött till slut.

Nä,det där stämmer inte riktigt.Har haft två st Jula-tält.Ett som köptes in specifikt och en festivalöverlevare.

peter

Senast ändrad:
Om olika kedjor...

Min erfarenhet av Jula och Claes Ohlson är att de har en ganska stor spridning i pris och kvalitet på sina produkter. Ofta tycker jag man får vad man betalar för. CO säljer ju t ex flera av Silvas produkter till priser under den stroppiga märkeshandeln men de har också en massa egna eller nonamegrejor med konsekvenser för pris och kvalitet. Biltema och Ö&B är enligt min erfarenhet lite mer "grisen i säcken". De kan överraska och göra en rejält besviken. Köpte t ex en kompass där som pekar mot allt man vill att den ska peka åt... :) Typiskt en säkerhetsgrej där det är dumt att tumma på kvalitet och pris. Några andra erfarenheter av dessa lägrepriskedjor? Jula och BIltema har aldrig knusslat avseende reklamationer dock - heder till dem för det. Övriga har jag ingen erfarenhet av i det avseendet //Jonas

Tack för viktsvaret.
1162 gram för yttertält/bågar+band+pinnar...för det priset så är det en hyfsad provapå-tarptält-lösning.

Jupp.
En annan lösning är att köpa ett billigt hybridtält (till exempel ett Sublite) för 1600:- (+ frakt, tull och skatt och sånt) och sen sälja för 700:- spänn mindre om man inte gillar det. :)

Såna hittar man ju såklart inte på Clas i Sjön, men det är också därför jag gissar att man kan sälja det utan jättestor förlust till någon annan på den här sidan av havet.

Min erfarenhet av Jula och Claes Ohlson är att de har en ganska stor spridning i pris och kvalitet på sina produkter. Ofta tycker jag man får vad man betalar för. CO säljer ju t ex flera av Silvas produkter till priser under den stroppiga märkeshandeln men de har också en massa egna eller nonamegrejor med konsekvenser för pris och kvalitet. Biltema och Ö&B är enligt min erfarenhet lite mer "grisen i säcken". De kan överraska och göra en rejält besviken. Köpte t ex en kompass där som pekar mot allt man vill att den ska peka åt... :) Typiskt en säkerhetsgrej där det är dumt att tumma på kvalitet och pris. Några andra erfarenheter av dessa lägrepriskedjor? Jula och BIltema har aldrig knusslat avseende reklamationer dock - heder till dem för det. Övriga har jag ingen erfarenhet av i det avseendet //Jonas

Håller till största delen med dig om "billighets" affärernas produkter. Har köpt rätt så mycket verktyg där och biltemas tycker jag till 99% håller bra kvalitet genom hela sortimentet, specielt om man ser till priset. Hos Jula däremot kan man hitta både bra och dåliga produkter, de har ju en hel del verktyg från "riktiga" märken men de kostar ju där efter också men bland deras billigare verktyg så har jag hittat en hel del ren skit. Samma sak med deras övriga sortiment. Man får helt enkelt vara på sin vakt och undersäka noga. Till mina botten napp hör en väldigt enkel gängsats som är helt omöjlig att slå de allra första gängorna med förutom i uppvärmd mjuk plast, bultar som gått av bara man spännt dem lite mm.

Sen är det rätt intresant när man först köper en sak på det ena stället och går över till det andra och hittar en identisk för halva priset.

Såg att priset nu ligger på 395:-
Kan inte vara ett dåligt köp, blir man missnöjd går det säkert att sälja vidare för nästan samma pris.

Självstagande?

Är det någon som kan svara på hur pass självstagande detta tältet är? Ser lite ut att behöva stadgan av linorna. Tänkte använda det för korta skogsturer sommartid längs skåneleden och kanske även paddlingsturer i Blekinge skärgård.

Är det någon som kan svara på hur pass självstagande detta tältet är? Ser lite ut att behöva stadgan av linorna. Tänkte använda det för korta skogsturer sommartid längs skåneleden och kanske även paddlingsturer i Blekinge skärgård.

Det är ett tunneltält och inte självstagande i huvudtaget.
Men du måste ju inte använda linorna för att det skall stagas utan det räcker med med de som håller tältduken. Däremot får du ingen sträckning i tältet om du inte använder stormlinorna.
//Peter

½ reapriset

Såg att priset nu ligger på 395:-
Kan inte vara ett dåligt köp, blir man missnöjd går det säkert att sälja vidare för nästan samma pris.

Där jag bor (Västerås) hade dom igår 50 % rabatt på reapriset d.v.s tältet kostar < 200 SEK. I Västerås hade dom 1 tält kvar igår. Jag är inte spekulant på tältet så det kan finnas kvar.

För övrigt så har Clas Ohlson åtminstone i Västerås 50 % rabatt på reapriset på de saker som utgår. Det kommer ny Clas Ohlson katalog på måndag nästa vecka (2:a mars)

Per

Har spanat in det tältet en gång, det är mycket tält för dom pengarna.

Nu är jag ingen tältexpert, det finns det andra som är,
men för den slanten 695:- nu 395:-, de har sänkt priset,
så kan jag rekommendera det för de flesta förhållanden, utom dom extrema förstås.

Är man sedan lite händig så kan man gradera upp det några snäpp, beträffande linor, fästen etc.

Tacksam för era svar! Då bilden i deras katalog inte var helt klockren. Då blir det att knalla till Claes Olsson och kanske göra ett fynd om det finns något kvar. Någon som vet om även 2-manna tältet är nedsatt? Är intresserad av ett sådant också. När vi ändå pratar om stora REA-priser?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg